Ford Cougar 2.5i 24V (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cougar 2.5i 24V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 97.000 km |
KM-stand laatst | 101.000 km |
Eindelijk respect!
- 101.000 km
Nu heb ik een drietal kleine auto's gehad. Namelijk de Renault twingo ('99 1.2 8V), Fiat Punto Sporting ('01 1.2 16V) en de Opel Corsa ('02 1.2 16V). Allemaal kleine auto's waarbij ik meestal degene was die ruimte moest maken voor het verkeer achter mij op de linkerbaan van de snelweg.
Maar niet meer!! Deze auto (zilver metallic overigens!) heeft een dusdanige agressieve uitstraling (vooral de voorkant) dat iedereen heel snel aan de kant gaat. Een enkele probeert te vluchten voor je bijtgrage neus maar komt er al snel achter dat vluchten zinloos is en de enige optie naar rechts gaan is.
Ik heb de auto na lang zoeken gevonden met een zeer lage kilometerstand vergeleken met de rest op internet. Nog geen ton op de teller, keurig in de lak en zeer goed onderhouden. Alles was nog origineel behalve de nokia carkit.
Ik rij gemiddeld 8,5 liter op de 100 kilometer. Ik heb al eens 1 op 13,8 gereden dus hij kan heel zuinig, als je maar wilt!
Maar als je het gas gretig gebruikt haal je ongeveer 1 op 10 over een afstand van 80 kilometer. Wat ik dus wekelijks rij.
Het is een comfortabele, zeer stabiele, redelijk sportieve, vlotte wagen die goed kan meekomen met bijvoorbeeld een BMW 320i. Ik vind het alleen opmerkelijk dat ze er zo weinig pk's uithalen, uit dit ford (en van origine door mazda ontworpen) blok van 2,5 liter. Daarom gaat de mijne nog eens naar een tuningbedrijf. Verder heb ik de speakers vervangen en de velgen origineel gelaten. De velgen waren nog zeer knap en origineel verkoopt de wagen toch weer beter. Misschien ooit 17 of 18 inch ford-velgen.
Volgende week krijg ik een speciaal voor de cougar ontwikkelde open-air filterkit wat ietswat meer pk's geeft en een leuke uitstraling onder de motorkap.
Ik heb de auto nu 4 maanden en alleen een wiellager moeten vervangen a 215 euro.
Het interieur is totaal niet afgesleten en geen kale plekken in het leer van het stuur of de pook.
De auto is in verhouding tot zulke exclusieve auto's zeer betaalbaar in onderhoud omdat het technische gedeelte uit de ford mondeo van die tijd komt. Ideaal!
De V6 klinkt niet echt als een V6 zou moeten wat vooral door de uitlaat komt. Deze staat dus ook op de planning van vervanging (niet door zo'n nep-ding)
Echter als het blok goed heet is.. komt er vanuit de lage toeren een heerlijke brul wat zeker genoeg aandacht trekt op de plaza's!
+
- leuk die V6
- makkelijk en betaalbaar in onderhoud
- comfortabel en sportief als het moet
- veel bagageruimte!
- je valt op!! Zeldzame auto!
- verbruik valt reuze mee voor 1400 kilo en een V6!!!
-
- wegenbelasting
- had meer pk's mogen hebben
- veel plastic in het interieur
- lelijke uitlaat
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.