Ford Cougar 2.5i 24V (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cougar 2.5i 24V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 63.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Ford Cougar een zeldzame maar opvallende coupé. Een auto met strakke lijnen die naar mijn mening het beste uitkomen in de kleur zilver metallic. Je zult ze niet vaak op straat tegenkomen zoals bijvoorbeeld een golf 4, dat is wat het zo leuk maakt. Je hebt echt iets anders, je onderscheidt je van de rest. Voor mij een grote pluspunt.
De auto ziet er vrij standaard uit met z’n 16 inch velgjes, maar met stoere 18’ners zou de auto meer bling een meer appeal krijgen. Dit is zeker het geval, geloof me. Dit is dan wel de enige wijziging, het verder tunen zou de auto verpesten en het tunen zorgt tevens voor snellere waardeverlies. Laat hem lekker standaard! Uiterlijk is leuk en erg stoer, maar nu komt het interieur. Het dashboard lijkt niet op die van Audi of Mercedes, het is somber en mist het gevoel van luxe. De knopjes zien er niet spannend en lux uit, vooral die van de boardcomputer. Heel erg amerikaans allemaal met goedkope plastic. Wat wel erg mooi is, zijn de verchroomde instap lijsten bij de deuren, een fraai gezicht bij het instappen.
De stoelen zitten lekker maar bieden toch weinig zijsteun. Voorin is er veel ruimte maar niet op de achterbank. De kofferbak is wel erg ruim. Het is best een grote auto met 1366kg, wel lekker al dat gewicht. Het rijdt erg comfortabel. Het stuur voelt zwaar aan maar je went er aan en het schakelen is echt heerlijk. Dit is een uiterst geschikte auto om mee op vakantie te, maar dan wel met 2 of 3 personen. Meer mensen lijkt me niet aan te raden tenzij je kleinere kinderen hebt.
Dan het verbruik, het verbruik (binnendoor) is hoog maar ja het is een V6. Hij verbruikt enorm veel als die koud is en dat is dan ook erg veel moet ik zeggen, het is geen auto waar je vaak mee door de stad moet rijden om boodschappen te halen en dan weer effe aandoen om en de kinderen op halen etc. Een gemiddeld verbrui van mij is zo rond de 10,5. Dit is met stands verkeer en buiten bebouwde kom. En bij zuinig rijden dus schakelen in de 4 rond 45km per uur, in de 5 rond 65 kun je een gemiddeld halen van 8.8, de sterke motorblok heeft hier geen moeite mee maar dan maak je de auto erg lui.
Het vermogen, nou bij een hoog verbruik zoals van een 2.5 ltr V6, zou je denken om voor de 2.0 ltr 130 pk uitvoering te gaan. Het zou je vies tegenvallen, de auto wordt dan erg zwaar voor een 2 liter 4 cilinder motor. Door met de V6 een beetje zuiniger te rijden haal je bijna het gebruik van de 2.0 ltr. En je hebt altijd dat extra vermogen tot je beschikking als het nodig is en ook als het natuurlijk niet nodig is, als je gewoon even lekker door wilt rijden. De 2.5 ltr V6 motor vergroot enorm het rijplezier en het is lekker stil. Je zou zeggen dat de motor uit staat zo stil is die, erg prettig moet ik zeggen. Ford slaagt er goed in het geluidsoverlast komend van de motor te isoleren. Dit is allemaal fijn maar af en toe wil je de motor toch wel horen brullen, boven de 4000 toeren springt die dan ook tot leven, een aardige gedonder zorgt dat je weet wat je onder de motorkap hebt.
Onderhoud is niet zo een grote punt als je zou verwachten, de Cougar deelt veel onderdelen met de Ford Mondeo. Je hoeft dus geen onderdelen te bestellen uit America etc. Ik heb zelf een Peugeot 206 gehad als laatste auto en een Ford is geen dure auto in onderhoud.
Persoonlijke argumenten de auto te kopen:
- exclusiviteit
- naar mijn mening een mooie vormgeving van de auto
- betaalbare coupe
- is ‘meestal’ zuinig mee omgegaan
- comfortabel, ruim, veel standaard opties
- veel waar voor je geld!
Argumenten niet te kopen:
- iets meer problemen met vinden carrosserie onderdelen en accessoires
- hoog verbruik
- duur met wegenbelasting, 1366 kg
PROBLEMEN
Het probleem van deze auto is dat je mensen erg snel intimideert. Ik ben het afgelopen weekend naar Frankfurt (Duitsland) geweest en zelfs daar gaan mensen voor je aan de kant als je op de ’autobahn’ komt aangestormd. Hier is de auto ook voor gemaakt, cruisen op de snelweg. Op de Duitse autobaan is vaak geen snelheidslimiet en er wordt heel, heel erg hard gereden. Ik moet zeggen dat Duitsers met een dikke grote BMW normaal gesproken niet zomaar voor je aan de kant gaan, maar met deze vertoning springen ze voor je aan de kant. Met de ’V6’ logo op de kont laat je ze achter. Er zijn wel snellere auto’s maar de Cougar redt zicht prima tussen de big-boy’s.
Verder een klein probleempje mee gehad. Er druppelde benzine als ik voltankte. De auto is in het bezit geweest van een oude man die hem nauwelijks gebruikte. Het gevolg was dat een klein onderdeel vervangen moest worden. Met montage kostte het €160,-.
Een van de ventilatoren als je de airco aanzet maakt ook een irritant geluidje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.