Ford C-MAX 1.6 TDCI 115pk Titanium (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C-MAX 1.6 TDCI 115pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 112.000 km |
KM-stand laatst | 164.000 km |
De eerste ervaringen
- 113.000 km
Zo weer een c-max. Voelt erg vertrouwd aan en is natuurlijk bijna nieuw voor ons. Model en kleur vind ik veel mooier als de vorige. Maar het was nog niet zo makkelijk om een geschikte c-max te kopen. Je wilt toch altijd zo veel mogelijk voor je geld, dus lage km stand en zo jong mogelijk. Ex lease in nederland heeft niet veel aanbod of hogere km stand. Deze auto komt uit België en is ook ex lease. Bij een handelaar gezien en proefgereden. Beviel erg goed maar contact opgenomen met garage waar wij vaste klant zijn. Die heeft alles voor ons geregeld en 6 maanden bovag garantie gegeven. Was wel een beetje duurder maar geeft toch meer zekerheid. Hun hebben voor levering de auto nagekeken en meteen achter remblokken vervangen. Ook zijn er nieuwe banden gemonteerd aangezien er nog winterbanden onder lagen. En ook een trekhaak gemonteerd die afneembaar is. Scheelt weer in het stoten van de scheenbeen. Had van te voren vergelijkbare auto's gezocht, maar waar kun je de c-max mee vergelijken? Renault scinic vind ik niet mooi, vw touran is een stuk groter en duurder in belasting en meer busje als de c-max.
Aantal opties die in nederland op titanium standaard zijn is niet altijd op Belgiese auto's standaard. Deze auto heeft geen voorruit verwarming, geen start stop systeem en geen gordijnen in de achterdeuren. Maar ik vind de uitrusting nog steeds lux, zoals climat control, navigatie, parkeer sensoren achter, startknop en nog diverse luxe. Ook vind ik het handig dat er weer lampen onder de buitenspiegels gemonteerd zijn. Scheelt weer vuile schoenen als je in de berm moet parkeren.(hondenpoep) De zijkant word dan goed verlicht. In het interieur zitten rode verlichting strips wat leuk er uitziet. Verder heel veel lampjes en knopjes.
Het rijden.
Soepel, dat is het rijden in een woord. Soepel schakelen met korte slagen. Komt goed vooruit met de 1600 diesel alleen niet zo snel als de vorige maar dat is logies. Stuurt weer goed zoals we gewend zijn. Wel even moeten kijken hoe de cruiscontrol werkt maar dat wend vlug. Die zit aan de andere kant van het stuur als bij de vorige. Radio en navigatie is wel even zoeken hoe alles werkt. De entertaiment en dergelijk werkt nog in het frans. Krijgen nog een update naar nederlands dat is wel handig.
Word vervolgd.
Meer ervaring
- 117.800 km
Ik had wel vlug een review geschreven, dus nu een aanvulling met meer ervaring. De auto rijd erg goed en hebben geen negatieve punten kunnen vinden. Wel zijn er dingen opgevallen. Als het koud is dan gebeurt er enkele seconden niks nadat ik op de startknop gedrukt heb. Maar dat is natuurlijk om voor te gloeien al had ik niet verwacht dat dat zo lang duurt. Onze garage heeft de informatie van de telefoon en muziekbediening {gratis} naar nederlands ingesteld door de software aan te passen. Handiger als in het frans.
Min puntjes
Het volume verschil tussen 4 en 5 is vrij groot. 4 is te zacht en 5 een tikkeltje te hard.
Veel schakelen want bij 80 a 90 mag hij volgens de boordcomputer in zijn 6, dan rijd de auto ook zuiniger.
Niet zo snel als de vorige 2 liter maar dat was te verwachte en ik vind het wel goed.
Verder heel tevreden tot nog toe.
autoschade
- 144.000 km
De auto staat bij een schadehersteller omdat ik achterop een andere auto gereden ben. Nooit slim maar mijn excuus is dat de auto voor mij plotseling stil stond voor een wegwerkersvoertuig die borden op haalt op een plek net na een rotonde waar ik het niet verwachte. Schade aan de gril en motorkap.Het afgelopen jaar geen enkel probleem en mankement gehad aan onze c-max. Alleen grote beurt en apk keuring gehad. Eigenlijk ook niks negatiefs over de auto. Ik weet de auto ook extra te waarderen nu we tijdelijk een Skoda Fabia rijden van de schadehersteller. Die auto is een stuk eenvoudiger ingericht Ik hoop dat de c-max vlug klaar is want dit rijd niet zo fijn.
Verder over de c-max; Goede keus een afneembare trekhaak scheelt blauwe benen.Het verbruik is ongeveer 1 op 18 wat ik wel netjes vind.
Probleemloos
- 164.000 km
Kleine beurt en apk keuring weer achter de rug en geen gebreken gevonden buiten een normale kleine beurt. Alleen moesten de remblokken voor vervangen worden. Maar dat vind ik ook normaal onderhoud. Verder bevalt de Ford ons prima. Start altijd en koelt goed in deze afgelopen zomermaanden die erg warm zijn verlopen.
Minpuntjes;
Ford embleem word lelijk door weersinvloeden. Dat hebben andere merken zoals VW beter voor elkaar.
Hoede plank is scherp dus uitkijken bij het verwijderen anders kun je een snijwondje oplopen.
Verder blijft het een fijne reisauto met weinig onkosten en nog steeds geen nieuwe banden hoeven te kopen. Volgens mijn berekeningen rijden we nog steeds 1 op 18km. Dat vind ik redelijk.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Op zoek naar een zevenzitter voor maximaal 10.000 euro

Ford C-Max - Opel Zafira - Occasiondubbeltest

BMW 218i Active Tourer - Ford C-MAX 1.0 EcoBoost - Volkswagen Golf Sporsvan 1.4

Dubbeltest - Ford C-Max vs. Citroen C4 Picasso

Vergelijkende test: Citroën C4 Picasso - Ford C-Max - Mercedes B-klasse
