Ford C-MAX 1.6 TDCI 115pk Lease Titanium (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C-MAX 1.6 TDCI 115pk Lease Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 43.500 km |
Nu bijna 1 jaar rondtoeren in een Ford C-Max
- 43.500 km
Na ruim 4 jaar rijden in een Toyota Avensis Station 2.2 D Cat, mocht ik van mijn werkgever een andere auto uitzoeken. Het werd een hoop gepuzzel, want ik wilde een lagere bijtelling, maar wel voldoende ruimte voor het gezin (man, vrouw, 2 kinderen en een labrador hond)en er moest een caravan getrokken worden. Een andere Toyota was geen optie, want de Prius mag niks trekken en een Verso is alleen te verkrijgen met 25% bijtelling. Kortom, de nodige alternatieven bekeken, zoals de Seat en Skoda en proefritjes gemaakt o.a. in een Renault Megane station en een Ford Focus station. De Renault viel af door de geringe ruimte en de desinteresse van de dealer...Uiteindelijk bij de Ford beland en terwijl er een offerte voor een Focus station diesel in Titanium lease werd opgemaakt viel mijn blik op de Ford C-Max. Toch maar even in zitten en dat was niet verkeerd, daarna maar een proefritje in gemaakt en dat stuurde best wel strak en ook 20% bijtelling en in de maandelijkse kosten scheelde dat maar een paar euro ten opzichte van de Focus. Kortom, uiteindelijk gekozen voor een Ford C-Max in de Titanium lease uitvoering met vaste trekhaak in de kleur Midnight Sky.
Rijervaringen.
Na bijna 1 jaar rijden kan ik wel zeggen dat de Ford heerlijk rijdt. Je zit wat hoger en dat is wel prettig voor het overzicht. De auto stuurt strak. Alleen acceleratie, vermogen en koppel valt best wel tegen, maar ja ik was een 2.2 D Cat met 177 pk en een koppel van 400 Nm van Toyota gewend. Met name tijdens de vakantie met een Tec caravan moet ik nu veel meer schakelen en toeren maken.
Snufjes.
Voor het eerst kennis mogen maken met elektrische voorruitverwarming.Niet meer krabben bij vorst. Heerlijk.
Achteruitrijcamera. Wel grappig, maar ik word gek van al dat gepiep.
Automatisch inparkeren, ook grappig (zeker om aan anderen te "showen")maar ik doe het al zo lang handmatig, dus voor mij hoef het niet.
Gebruiksgemak.
Na al het positieve over de rijervaringen, toch wel een aantal negatieve zaken rondom het gebruik.
- navigatiesysteem. wat een waardeloos ding is dit. Navigeert onlogisch via wegen waarvan ik zeker weet dat dat omrijden betekent. Ook verwarrend is dat de navigatie wel filemeldingen doorgeeft, alleen niet in welke rijrichting. Ik gebruik nu maar weer mijn oude vertrouwde Tom Tom.
- geen mogelijkheid om een gewone reservewiel in de achterbak te plaatsen. Leuk zo'n compressor bandenplakset, maar als ik op vakantie in de binnenlanden van Frankrijk een echte kapotte band heb, vind ik wel prettig om een normaal reservewiel in de daarvoor bestemde plek bij mij te hebben.
- het monteren van een dakdrager is gewoon een crime. Bij de Grande C-Max is wel een dakrail standaard, maar bij de gewone C-Max ook niet als optie te bestellen.Wel vreemd voor een auto van bijna 30 mille.
- ook niet leverbaar een standaard hondenrek
- en dan de hoedenplank. Als ik mijn hond wil meenemen moet ik de hoedenplank (die uit 2 delen bestaat) uit de auto laten. Waarom is er niet een oprolbare bagagehoes leverbaar, desnoods als extra accessoire?
+ Nou vooruit wel een plusje voor de opklapbare tafeltjes in rugleuningen. Wel zo handig voor de kids.
Voorlopige conclusie na bijna 1 jaar rijden:
Het is een heerlijke reiswagen.
Tot nu toe geen technische mankementen
Qua gebruiksgemak en toepassingen vind ik de auto knap tegenvallen. Wellicht had ik voor 1000 euri's meer beter een Grande C-Max kunnen nemen. Dan waren bovenstaande ongemakken standaard gemonteerd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren