Ford C-MAX 1.6 EcoBoost 150pk Titanium (2011)

autoreview

Ford C-Max
Ford C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-Max

Signalement

UitvoeringC-MAX 1.6 EcoBoost 150pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf30.600 km
KM-stand laatst93.610 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring met een ander merk.

  • 32.755 km

Na vele jaren Opel een fraaie Ford C-MAX 1.6 Ecoboost (kleur: Midnight Sky) in de luxe titanium uitvoering met veel opties en trekhaak gekocht.

Deze reviews zijn erg nuttig en om die reden zal ik ook mijn ervaring hier gaan delen. Heb er tenslotte zelf ook veel aan gehad!

De laatste jaren viel Ford mij al op vanwege hun doordachte auto's en fraaie ontwerpen. Tijdens een vakantie al eerder in een Fiesta gereden wat ook goed beviel.
In een maand heb ik er natuurlijk nog niet zoveel km's meegereden maar de ervaring tot nu toe is zeer positief, merk dat de C-MAX goed in elkaar is gezet en netjes is gebouwd.
De Ecoboost motor is een prachtige motor, draait erg soepel, is gretig, zonder turbogat en pakt schijnbaar moeiteloos op.
Schakelen gaat voorbeeldig zeker in vergelijking met Opel.
Op de Duitse snelwegen merk je goed hoe heerlijk en stil de auto rijd.
De motor draait in de zesde versnelling slechts zo'n 3200 toeren bij 140km/h.
Het verbruik is redelijk, in het normale verkeer (met soms een snelweg) rijd hij 1 op 14.
Een geweldige auto.

Met mijn lengte van 2,05 meter kan ik prima zitten en met voldoende hoofdruimten heb ik zelfs nog de mogelijkheid de bestuurdersstoel verder naar achter te schuiven, voor mij is dat een nieuwe ervaring.
De bediening gaat verder intuïtief en is duidelijk.
Vraag mij af waarom andere merken geen voorruitverwarming aanbieden, een keer meemaken met vorst en je kunt niet meer zonder.
Las eerder dat het interieur in de avond lijkt op een cockpit van een vliegtuig, dat herken ik nu ook. De blauwe instrumentenverlichting is prettig en een stuk rustiger dan de bijv. oranje verlichting bij andere automerken.
Het was wel even zoeken om de Vlaams sprekende navigatiestem harder te zetten, het volume is (staat niet in het instructieboekje) tijdens de melding harder te zetten met de volumeknop van de radio. Met de verkeersinformatie werkt dat net zo.

Het automatisch inparkeren heb ik nog niet durven uitproberen dat komt later.
Merk dat het start/stop systeem onder de 10 graden niet in werking is, er worden gelukkig geen storingen oid. aangegeven, dit schijnt van vele parameters afhankelijk te zijn. Wij wachten het af.

Inmiddels heb ik nieuwe stalen velgen met winterbanden incl. Ford-sierdoppen gemonteerd.
De alu. velgen met zomerbanden blijven nu netjes en gaan langer mee, strooizout is immers niet al te best voor ze.
Voor deze bandenwissel is het aan te raden een goede garagekrik (bijv. van Datona) te gebruiken en de standaardkrik voor nood te bewaren.
Om beschadiging te voorkomen heb ik een eiken hulpstukje - als kopie van de orginele autokrikkop - voor op de garagekrik gemaakt en deze afgedekt met dunrubber (een doekje kan ook) zodat onderzijde en felsrand niet kunnen beschadigen, werkt prima.

Valt mij ook op dat de wisser op de achterruit met intervalstand echt noodzakelijk is bij regen.

Nog steeds erg tevreden met de Ford C-MAX!
Later dus meer.

Geen klachten.

  • 40.560 km

Tja nu een korte update/aanvulling van mijn eerste verslag en de titel zegt eigenlijk al genoeg ........ de 1.6 Ecoboost 150pk is een degelijke en erg fijne auto.

Uiteraard heb ik de alu.velgen met zomerbanden weer gemonteerd.
Staat fraai hoor maar het schoonmaken tijdens de sopbeurt kost best even tijd.

Alles functioneert verder naar behoren, het start/stop systeem werkt ook keurig.
Eerlijk gezegd schakel ik dat systeem regelmatig uit, want dat beter is voor de turbo. Bijvoorbeeld bij een stoplicht gelijk de motor uit zetten lijkt mij niet zo geweldig omdat de smering van de turbo dan ook gelijk stopt.
Aan het afremmen op de motor moet ik nog wennen omdat dat vanwege de turbo duidelijk minder is. In de bergen valt het goed op, maar ach daar is mee te leven toch!

Ik lees in reviews dat de turbo soms hoorbaar (fluiten/piepen) is.
Dat heb ik nog niet gehoord.

Het verbruik is gemiddeld 1 op 14,7 (deels in de bebouwde kom en deels op de snelweg gereden). Het olieverbruik is nog steeds nihil, eigenlijk geen olieverbruik dus.
Ondanks andere reviews valt het verbruik mij niet tegen!

Retourkoelwaterslang vervangen.

  • 50.950 km

De teller staat op 50.950 km.!
De C max heeft een (standaard) jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad, verder nog geen klachten.
Wat een heerlijk auto, ik heb "zomaar" 20.000km (prive) gereden in een jaar!
De winterbanden zijn weer gegemonteerd.

Retourkoelwaterslang.
Op het Ford-forum heb ik gelezen over problemen met de dunne - grotendeels - plastic retourkoelwaterslang (de rechterslang in het expansievat) bij 1.0 en 1.6 liter Ecoboost.
Deze slang verouderd met de tijd en kan daardoor gaan scheuren, met kans op flinke lekkage/verlies van alle koelvloeistof en daardoor een overhitte motor met mogelijk ernstige motorschade....

Deze plastic slang is bij mijn 1.6 Ecoboost daarom dus preventief vervangen (10 min. werk - kosten slang = 17 euro) door een nieuwe en wat dikker rubberen versie.
Begreep dat bij de nieuwe 1.0 en 1.6 liter Ecoboost motoren deze rubberslang al standaard is gemonteerd.

Binnenkort een nieuwe Cmax.

  • 88.650 km

Gelukkig nog steeds geen enkele klacht over de Cmax.
Hij rijdt heerlijk, is ruim en alles werkt naar behoren.
Nog geen olieverbruik, geen olielekkages of andere problemen.

Hoorde dat de huidige opgefriste versie rond 2019 wordt vervangen door een compactere versie.
Medio oktober wordt daarom mijn nieuwe Cmax 1.5 Ecoboost Titanium in de kleur Moondust Silver met wat leuke opties (sync3, driver assistpack, adaptieve cruisecontrole, achteruitrijcamera, verwarmbaar stuurwiel, trekhaak, etc.) geleverd.
Ik hou jullie verder op de hoogte.

Ingeruild.

  • 93.610 km

De C-max is ingeruild voor een nieuwe 1.5 Ecoboost in de titanium uitvoering met opties, kleur Moondust Silver.
Over de oude C-max behoudens de reguliere onderhoudsbeurten (en het nieuwe koelwaterslangetje) geen klachten!

De nieuwe eigenaar koopt een uitstekende auto.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.