Ford C-MAX 1.6 EcoBoost 150pk Titanium (2011)

autoreview

Ford C-Max
Ford C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-Max

Signalement

UitvoeringC-MAX 1.6 EcoBoost 150pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst8.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 8.000 km

In het begin was de keus een Ford C-Max, een Peugeot 3008, een Peugeot 5008 of de Citroën Grande C4 Grand.

Proefritten en proefzitten zijn leuke bezigheden maar je moet uiteindelijk toch kiezen.
Het werd tenslotte een Ford C-Max, betrouwbaarheid en rijgedrag maakten een
betere indruk dan de concurentie.

Eind juni 2011 is de C-Max 1.6 Titaninium Ecoboost door de dealer afgeleverd.
De teller staat inmiddels op 8000 km en daarvan mag gezegd worden; elke kilometer was rijplezier.
Nu is de auto wel aangekleed met extra's om het rijden (nog meer) aangenaam te maken, zoals:
- Navigatiesysteem met 5 inch kleurenscherm, gecombineerd met een
achteruitrijcamera
- X-Pack I
- Easy Driver Pack
- Summer Pack Titanium
- Towing Pack
- Dagrijverlichting.

De 8000 kilometers zijn voornamelijk snelweg kilometers en daar komt de motor het best tot zijn recht, soepel, stil, en zonodig, snel.
De C-Max stuurt soepel, ligt uitstekend op de weg, de 1.6 EcoBoost doet zijn werk geweldig en dat alles op een aangenaam geluidsniveau.

Het brandstofverbruik ligt hoger dan het opgegeven gemiddelde maar er is een langzaam dalende lijn te zien, van 100 km op 9,3 l naar 100 km op 7,5 l.
Op de snelweg is het gebruik vriendelijk, 800 km op een volle tank bij 110 - 120km/uur.
In een stedelijke omgeving is het verbruik hoger en kom je per liter aan heel wat minder kilometers.

Met de caravan achter de auto is nog maar een korte afstand gereden, het verbruik was hoger, maar dat was te verwachten.
Daarover komt meer duidelijkheid in het

voorjaar van 2012, als er een vakantie naar Zuid-Portugal op het programma staat.
Dat geldt ook voor het Towing Pack, een inklapbare trekhaak en het Trailer Stability System.
Het Trailer Stability System is aangepaste electronica om de caravan in noodgevallen in het gareel te houden.
Als de vakantie veilig verloopt zal van deze aankoop niets te merken zijn.

De stoelen zitten uitstekend en je hebt een goed overzicht over alle knoppen en toetsen om je heen.
De bediening op het stuur van cruisecontrol, telefoon en radio/ipod
is goed te doen, je kunt zelfs met voicecontrol nog allerlei functies bedienen.
In de buitenspiegels zit een waarschuwingslampje dat oplicht als een auto in de dode hoek rijdt, een goed hulpmiddel voor veiliger rijden.

In de middenconsole past een complete fles, maar helaas, er is geen een klein afsluitbaar kastje waarin je kleine spullen op kunt opbergen.


Het zonnedak geeft veel licht en een gevoel van ruimte, en dat word ook gewaardeerd door de passagiers op de achterbank.
Want die zitten toch wel een beetje krap, omdat er een reservewiel in de kofferbak ligt was de optie om de achterbank te verschuiven niet mogelijk.
En dat is jammer, je zou zeggen dat een reservewiel ook onder de bodem gemonteerd kan worden, zoals bij bv Peugeot en Citroën.

Er is ook minder waardering voor het ingebouwde navigatiesysteem, de kaart van West-Europa is bij aankoop al achterhaald.
En als je de mogelijkheden en bediening
vergelijkt met TomTom, die aanzienlijk goedkoper is, dan is het wel duidelijk.
Het systeem van Ford een beperkt systeem, dan was een los navigatiesysteem aan de A-stijl een beter keuze geweest.
Maar ja, het in en uit parkeren met behulp van de achteruitrijcamera is wel heel prettig, en dan neem je de mindere navigatie maar voor lief.
Tijdens lange vakantietrips gaat de TomTom-Live wel mee op reis, meer actueel en informatief.


Het nut van de dagrijverlichting is mij niet duidelijk geworden, welke keuze je ook maakt voor de verlichting, dagrijverlichting is er altijd.
De halogeen verlichting met bocht verlichting is voor deze (enigzins) nachtblinde een uitkomst, dit had jaren eerder moeten gebeuren.


Alle plusen en minnetjes bij elkaar, de C-Max is voor mij een uitstekende en geslaagde auto, ik ben tevreden met mijn keuze.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.