Ford C-MAX 1.0 EcoBoost 125pk Edition (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C-MAX 1.0 EcoBoost 125pk Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 2.600 km |
eerste indruk
- 223 km
Deze week de C-max opgehaald die na 6 jaar trouwe dienst de Kangoo opvolgt. Tussendoor nog even een Skoda Octavia gereden omdat de levertijd op de C-max vrij fors is.
C-max stuurt prima, remt goed en met een beetje schakelen komt 'ie goed mee met het verkeer ondanks een 1.0 motor. Zicht is niet slecht behalve schuin naar voren.
Minder prettig is de electronica. In 2 dagen tijd is al een keer het achteruitrij alarm blijven hangen en heb ik de auto opnieuw moeten opstarten omdat de memory stick met mp3 bestanden niet herkent werd.
Navigatie is een grapje denk ik. Huisnummers kloppen van geen kant, invoeren is onhandig en de stem is zo dof en diep dat ik de vlaamse dame nauwelijks kan verstaan.
Verbruik ligt momenteel fors boven de opgave van Ford en ook fors boven wat ik met de Skoda wist te halen.
irritante eigenaardigheden
- 1.280 km
Toch maar even langs gegaan bij de dealer met al die gekke ervaringen met Ford sync.
Spontane reset van het usb/bluetooth systeem van het systeem deed zich weer voor op de parkeerplaats bij de dealer. Wilde verhaal halen maar de chef werkplaats had het druk met een huilende dame die een Ka had van 2 jaar oud met ook mysterieuze problemen.
Verder nog wat geleerd. Ook al bestel je een handmatige airco, dat deze aan gaat als je de selectie knop ook maar enigszins op voorruit hebt staan is normaal.
Het is onmogelijk om de auto zo in te stellen dat de deuren vergrendelen als je weg rijdt. (deze functie zat al op mijn Peugeot 307 uit 2004!)
Bij Ford is het heel normaal dat als je benzinemeter en boordcomputer aangeven dat je tank leeg is je eigenlijk nog zo'n 8 a 10 liter in de tank hebt zitten.
zuipschuit
- 1.751 km
Ik heb er 's even de bonnen bij gepakt.
Ford C-max: 7.6 liter/100km (5.1/100 volgens Ford )
Ter vergelijking de andere auto's die ik dit jaar heb gereden:
Skoda Octavia 1.2 TFSI: 5.3 liter /100km (5.1/100 volgens Skoda)
Renault Kangoo 1.6: 8.0 liter / 100km (7.7/100 Volgens Renault)
Fabrikantsopgave ga ik uit van gecombineerd verbruik volgens de autoweek specificaties.
bellen moet nu verplicht via voice control
- 2.600 km
Deze week weer even bij de dealer geweest om te kijken of het SYNC systeem wat betrouwbaarder te krijgen was.
Na de nieuwste update crasht het systeem in 90% van de gevallen als ik een binnenkomend gesprek beeindig met de OK knop. Spontane problemen zijn een stuk minder geworden, het is nu een consistent probleem.
Nu na de update mag ik niet meer bellen via het telefoonboek of door zelf een nummer in te toetsen tijdens het rijden. Dit geeft nu de melding "deze functie is tijdens het rijden uitgeschakeld"
Navraag bij de dealer: "tja meneer, dat zit blijkbaar in deze update". Helaas is de voice control nogal onbetrouwbaar en kun je ook geen opdracht geven om een reeks cijfers te bellen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford C-MAX 1.0 Edition Plus Nav clima trekh parkh v&a camera
- 2014
- 199.033 km

Ford C-MAX 1.0 Titanium Navi, Cruise, *Distributieriem vervangen*
- 2013
- 207.447 km

Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus / Automaat / Navigatie / Camera / Leder / Cruise Control / Panoramadak / Elektrische Achterklep / Origineel Nederlands / NAP
- 2015
- 96.882 km
Lees ook
Op zoek naar een zevenzitter voor maximaal 10.000 euro
Ford C-Max (2014) - Opel Zafira (2015) - Occasion Test
BMW 218i Active Tourer - Ford C-MAX 1.0 EcoBoost - Volkswagen Golf Sporsvan 1.4
Dubbeltest - Ford C-Max vs. Citroen C4 Picasso
Vergelijkende test: Citroën C4 Picasso - Ford C-Max - Mercedes B-klasse
Lezersreacties (7) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.