Fiat Tipo 2.0 i.e. SLX (1994)

autoreview

Fiat Tipo 2.0 i.e. SLX (1994)
Fiat Tipo 2.0 i.e. SLX (1994)Fiat Tipo 2.0 i.e. SLX (1994)Fiat Tipo 2.0 i.e. SLX (1994)Fiat Tipo 2.0 i.e. SLX (1994)Fiat Tipo 2.0 i.e. SLX (1994)Fiat Tipo 2.0 i.e. SLX (1994)Fiat Tipo 2.0 i.e. SLX (1994)Fiat Tipo 2.0 i.e. SLX (1994)Fiat Tipo 2.0 i.e. SLX (1994)

Signalement

UitvoeringTipo 2.0 i.e. SLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf117.000 km
KM-stand laatst167.385 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fiat Tipo 1.8 IE E2 Suite

Ten eerste moet ik het type veranderen omdat het een geimporteerde speciale versie is van dit merk en dus niet in carbase aanwezig is.

Dit is een zeldzame model Fiat TIPO en is maar 8 maanden lang geproduceerd. Die van mij is afkomstig uit Duitsland en is door de vorige eigenaar geimporteerd.
Van dit type rijdt er geen tweede van in Nederland aldus de verkoper omdat er maar een klein aantal zijn gemaakt.
Ik zocht toen een speciale auto, met een krachtige motor, maar ook alle luxe en rijcomfort die men normaal gesproken niet in een auto als deze zou vinden en dat is voor een occasion zeker gelukt.

Ik heb de auto net een maand en ik ben zeer tevreden over de technische hoogstandjes, het weggedrag en het uiterlijk van de auto. De auto heeft bijna alle opties gekregen die eind 1994 voorhanden voor de Fiat Tipo voorhanden waren behalve het electrische schuif dak en de verwarmbare bestuurdersstoel ontbreken.

Specificaties:

-1.8 motor 4 cylinder 8 kleppen 2 nokkenassen

-Motor is voorzien van twee in tegengestelde richting draaiende balansassen voor een rustig flexibel motorkarakter bij lage toerentallen zonder trillingen. Dit geeft het gevoel dat men een 5 of 6 cylinder rijdt

Multipoint-injectie Bosch 77 KW(88KW)* 105 PK (120PK)*
Chiptuning*



Optielijst

-Metallic Lak
-Electronische boordcomputer + ingeprogrameerd onderhoud
-ABS 4 sensoren en schijfremmen voor en achter
-Stuurbekrachtiging/ rembekrachtiging
-Eibach veren 4 cm verlaagd
-Originele Abarth dak-spoiler
-Stuur in hoogte verstelbaar evenals stoelen en gordelspanners
-leren stuurwiel en versnellingspook
-Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar heeft een brede middenleuning
-Lorica Leren bekleding/ Deelbare achterbank
-Dashboard voorzien van softfolie laag (niet glimmend)
-Verlichting dashboardkastje en kofferbak
-Electrische buitenspiegels en verwarmbaar
-Mistlampen in de voorbumper verwerkt
-Electrische ramen, warmtewerend en getint glas
-Centrale deurvergrendeling
-Een airco systeem FCKW vrij
-Laatse generatie Tipo's heeft een verbeterde veiligheids carrosserie, met sensoren, kreukelzones en dwarsbalken en versterkte delen van carrosserie
Daarnaast wordt de brandstof toevoer afgesloten bij aanrijdingen
-Airbag bestuurder standaard

Een uitgebreide optielijst voor een middenklasser uit 1994.
Kortom als starters auto is dit type meer dan speciaal. Daar komt nog eens bij dat de auto pas een grote beurt heeft gehad en hij met glans door de keuring is gekomen
Niks geen roest bij deze Fiat, dit type heeft geleerd van vorige FIAT modellen en is voorzien van een verzinkte carosserie.

Ik heb hem nog maar net, dus de tijd moet uitwijzen of deze beoordeling moet worden aangepast. De kilometers die ik heb gereden zijn voortreffelijk!

Het is bijna een jaar geleden en de Fiat Tipo 1.8. Suite is nog steeds in mijn bezit en ik kan wel zeggen dat het mijn lievelingsauto is. Nog nooit geen problemen gehad. De auto rijd lekker, de besturing is fenomenaal en alle opties werken allemaal naar behoren. Als voorbeeld tijdens de hete mei dagen 2007 even de airo laten controleren en ook hier konden ze niets aan vinden. Ik heb er nu 7000 km op zitten en dat is nog niet veel, maar meer wil ik er ook niet per jaar mee gaan rijden. Ik ben er zuinig op en de wasstraat wordt ook regelmatig bezocht. De kleine beurt heeft de auto gehad in december 2006. De grote beurt staat gepland voor de deze september, inclusief een nieuwe APK, waar ik me geen zorgen over hoef te maken.

Toch nog even reageren op een oude reactie. Dit is wel degelijk de speciale uitvoering van de Tipo. Van deze Tipo Suite zijn er 500 gemaakt en het was het laatste Topmodel. De 2.0 16V is wel een krachtiger uitvoering maar is is niet meer gemaakt eind 1994. M.b.t de veiligheidconstructie is ten tijde van produceren alles aan de veiligheid sterk verbeterd en natuurlijk is het anno 2007 op bijna alle auto’s voorzien.

Kortom ik ben tevreden, ben er nog geen tweede van tegengekomen.

Update

  • 135.000 km

Update: Februari 2009

Gefeliciteerd ! de Fiat Tipo Suite is 14 jaar en 7 maanden oud geworden en maakt mijn nog altijd blij. Na 18.000 km verder heeft de auto mij nog nooit laten staan en wordt dan ook niet gebruikt om heel veel kilometers te maken, omdat dat voor mij gewoon niet nodig is en omdat ik de auto graag als special item wil behouden en in topconditie wil houden voor een nieuw leven. De auto is dan ook in topconditie met betrekking tot zowel uiterlijk, zijn rijgedrag en zijn mogelijkheden. Bij de auto houdt ik me aan de onderhoudsintervallen bij de fiat dealer en Kwik Fit De essentiële onderdelen heb preventief laten vervangen(distributie- Balans riem, spanrollen)Ook ben ik eventuele schade aan de onderkant voor gebleven door een gedeelte van de bodem die kwestbaar is te laten tectyleren en kleine onderdelen te laten vervangen. Ook ben ik op zoek naar opties die de auto nog fraaier kunnen maken, zoals de originele Fiat Tipo spoilers, skirts etc uit Italië en Duitsland. Ik maak van de auto geen kermis attractie, maar een mooi geconserveerd topmodel uit de midden jaren 90. Ik heb in de tussentijd veel documentatie verzameld over dit model en soortgelijke modellen

Tipo Suite La dolce Vita *

  • 138.124 km

Update 30-10-2009

Fuori e una tipo, dentro e una suite. Tipo Suite La dolce Vita*

* Buitenkant een kunstwerk, binnenkant een suite. Tipo Suite ; Het goede leven

De auto viert zijn 15 jarig bestaan en ik ben er nog niet klaar mee! Nee ik vind de auto te leuk om weg te doen of in te ruilen voor een of andere premie voor een nieuwe Fiat.Ik heb wat met de 90-er jaren. Wel ben ik geintreseerd in nieuwere opvolger modellen Bravo 1995-1999 HGT !!/GT of de volgende generatie Bravo vanaf 1999/ Stilo vanaf 2001. Mocht die er komen dan gaat de Tipo niet weg, als het aan mij ligt.

Update

Ik heb in de originele handleiding de onderhoudshistorie van de vorige duitse eigenaar aangevult met mijn bonnen met onderhoud om een duidelijk overzicht te hebben. APK oktober 2009 laten uitvoeren en zonder problemen goedgekeurd. Wel een beurt laten geven, misschien niet nodig geweest, want qua kilometers loop ik erg achter volgende beurt pas bij 158.000 (aldus garage)

Afgelopen maanden/ zomer de volgende accesoires gekocht;

4 Borbet Abarth velgen in een raster patroon (2de hands). Op de foto staan de huidige 5 spaaks Borbet Abarth velgen. De velgen zijn van hetzelfde type en formaat. Ze moeten nog worden vervangen.

Originele Fiat Tipo achterklep spoiler (nieuw, moet nog worden gespoten in de lak kleur. De spoiler is geen groot model maar is passend bij de auto

Originele Fiat Tipo spatlappen achter (nieuw)

Stootstrips Fiat zwart/rood (nieuw) weet niet of ik ze plaats

Meer info volgt:

Youngtimer 16,5 jaar

  • 144.500 km

24-10-2010

Al weer een jaar geleden en toch zo weinig kilometers ligt dat aan de auto?, nee het ligt aan mij. Ik gebruik de auto niet voor werk en ik ben het moment ook niet in staat om het voor woon-werkverkeer te gebruiken. De auto wordt alleen gebruikt voor ritten die moeten en om de wat langere ritten om de auto in shape te houden, bijvoorbeeld voor veiling bezoek. Dat betekend niet dat de liefde voor de auto voorbij is! Vandaag heb ik na lang overwegen besloten de auto professioneel te laten Chiptunen, voor verbeteren van de rijeigenschappen en natuurlijk ook voor het vermogen. En de wijziging is zeker merkbaar +15PK (NU 120 PK erbij en +18 Nm (Nu 158 Nm) dat heb ik geweten. De proefrit, die ik eerst door een medewerker liet doen heb ik geweten. Ik ben dit niet gewend, als ik dit vergelijk met mijn eigen rijstijl. Nou de komende tijd maar even gepast uitproberen.
Deze maand APK + Grote beurt en verder hehb ik een nieuwe voorbumper gekocht (GT uitvoering bredere grill en mistlampgaten, want in de huidige zit aan een kant een scheurtje. Wel moet ik een gedeelte overspuiten in de kleur van de lak. Daarnaast staat er nog een bieuwe originele dakspoiler te wachten (ook die moet overspuiten)en natuurlijk de vier nieuwe (tweedehands) originele Abarth Velgen (honingraad patroon) die er met nieuwe banden onder moeten.Effe wachten nog want die tuning was ook EUR 180,- (koopje)+ APK beurt EUR 200,- toch wel weer veel geld.De huidige velgen zijn ook Abarth, maar vertonen echt slijtage als het gaat om de lak. Ja het is een dure hobby en ik ben ook een beetje verzot op de 2.0 16 V Sedicivavole (schaars) en de Bravo HGT. Nou ja misschien komt die in de toekomst erbij! Ik moet nu maar eerst mijn huidige auto temmen want die is wel een beetje te gek voor mij!

15 december 2010

De (nieuwe) Borbet Abarth Raster velgen (gekocht voor EUR 45,- Ebay) Zijn met 4 nieuwe banden geplaatst door de dealer. De ouden banden waren op 1 na (2mm profiel) nog prima te gebruiken, maar ik heb besloten de velgen die ik gekocht had samen met nieuwe banden te plaatsen.
APK zonder afkeurpunten + Grote beurt. Wel waren er aandachtspunten die op termijn moesten worden vervangen;

-De linkerband 2.0 mm profiel (ik heb alle vier vervangen)
-De aandrijfhoes-as bakzijde vertoonde slijtage en Vocht in de Remolie (vervangen en gerepareerd)

Echter 2 weken daarna werd ik verast door kapotte lagers van de koelvloeistofpomp. Helaas moest de hele pomp vervangen worden dus dat heeft wel iets gekost. Al deze aanpassingen en reparaties heeft wel enkele honderden euro's gekost, maar ja na 16,5 jaar en in deze staat kan ik er niet boos om worden en gaat de auto zeker nog niet weg.

20.5 jaar Youngtimer en rijdt alleen maar beter !

  • 160.358 km

Met de start van het nieuwe jaar 2016 en de aankondiging en de release van de nieuwe Fiat Tipo 2016 leek het me wel leuk om even te laten weten dat de originele Fiat Tipo Suite model 94 nog steeds in het bezit is en in goede staat. Dit komt doordat de auto goed wordt onderhouden, niet wordt afgereden en ik voor werk of school de auto niet gebruik ! Ook voor korte ritjes wordt de auto zeker niet gebruikt, alleen maar voor snelweg afstanden lange ritten. Onderhoud ja preventief of door slijtage (waterpomp, kabelwerk, 1 wiellager met ABS in december 2015 en een 1 aanrijding in 2010, maar dat is in fasen zo goed als hersteld. Ook heb ik het plaatwerk vervangen dat beschadigd was. Er zijn alleen nog kleinen oneffenheden aan de rand van de motorkap echter je moet goed kijken.

In iederval ben ik nog steeds tevreden met de Fiat Tipo Suite en deze brengt dan ook comfortabel nog steeds overal naar toe. De auto is zeker niet ingedut en heeft nog steeds zijn Italiaanse temprament, maar ook zijn comfortabele motorkarakter en kan zeer goed mee in het verkeer zonder teveel op te vallen !

Als de Nieuwe awardwinning Fiat Tipo 2016 ook deze eigenschappen kan leveren dan hou ik me aanbevolen !! Waarom deze auto nog steeds rijdt?, Ik ben een kind van de 90-er jaren en wij hadden vroeger ook een Tempra vandaar dat deze auto die ik in 2005 kocht ( ik ben de derde eigenaar) ook meteen liefde op het eerste gezicht was ! De tweede eigenaar was een handelaar die de auto heeft geimporteerd uit Duitsland en daarvoor is de auto lang in het bezit geweest van ook een liefhebber in Hannover gezien ik de Duitse dealer onderhoudshistorie heb van de auto en de eigenaar.

Young-timer voelt zich zeker niet old !

  • 165.012 km

De Fiat Tipo 1.8 Suite is vandaag opnieuw gekeurd en viert zijn bijna 23 jarige bestaan, met 3 eigenaren sinds de bouwjaar waarvan de auto ruim 8 jaar heeft gereden in Duitsland tot 2002, toen is exporteert naar Nederland en hier 14 jaar en 4 maanden in Nederland gereden heeft waarvan tussen sept 2002 tot oktober 2006 door een andere eigenaar. Dat betekent dat ik sinds oktober 2006 het langst in het bezit ben van de de Fiat Tipo 1.8 Suite en dat is inmiddels toch al grof weg 10 jaar en 3 maanden.

Ik kocht de Fiat Tipo 1.8 Suite met 118.000 km en nu staat de teller op 165.000 km op de klok en dat betekent dat ik de auto het langst bezit heb, maar dat ik als 3de eigenaar in die ruim 10 jaar maar 47.000 km heb gereden waardoor de km stand van deze Fiat Tipo Suite relatief laag is. Vergeleken met eerste en tweede eigenaar van de auto hebben zijn in 13 jaar bijna 120 duizend km gereden.

Ik heb de auto ook heel weinig voor woon werk verkeer gebruikt, ook niet voor korte ritjes in de woonplaats. Gewoon omdat het niet hoeft en ik de auto alleen voor incidentele zaken voor lang afstanden gebruik en voor redenen waarvoor de auto ook echt kan werken, zonder slopende slijtage, door korte ritjes en files. De auto loopt pas goed en komt pas tot zijn recht als die lange stukken kan rijden. Dus niet starten en 3 kilometer rijden en weer uit. Gelukkig niet, al zou de Tipo dat ook wel aankunnen. Er zijn niet veel / enkele Fiat Tipo's uit de generatie 1988 tot 1996 meer in Nederland, maar die er nog zijn zitten allemaal ver over de twee ton heen qua kilometers en werken ook nog steeds.

De betrouwbaarheid van de auto is goed en al die extra's in deze auto qua luxe, comfort, veiligheid en rij-eigenschappen en de beleving van de jaren 90 bevallen mij goed als recreatieve rijder.

Uiteraard er zijn wel degelijk kosten gemaakt aan de Fiat Tipo (garage 5600 Euro sinds 2006), maar dat kan ook niet anders dat bepaalde onderdelen zijn vervangen, echter zeer verspreid door de jaren en dat mag ook voor young / old-timer.

Was het dit allemaal waard ? voor mij zeker ! De auto heeft me nooit laten staan en mocht een accu leeg zijn geweest (altijd thuis) 4 keer sinds 2006,een lekke band, vorige maand dec 2017 door stoepje en een zeer zachte aanrijding in 2009 dat was dat mijn schuld, niet de Fiat Tipo Suite en bij deze incidenten was de ANWB en de garage een Italiaanse specialist de redders in nood. Ze hebben mijn auto ook altijd zeer goed onderhouden gezien hun kennis van Fiat uit het verleden en andere Fiat merken.

Ik heb hier nog een gloednieuwe 2017 originele Fiat Tipo / Motorkap (30,- EUR) die moet de originele kleur krijgen en worden geplaatst ter vervanging van de oude motorkap. De oude motorkap heeft wat lichtere plekken / steenslag en verweringen, daarnaast zijn er oneffenheden bij de klepsluiting / grill en dit het is het laatste plaatwerk dat ik na herstel volledig vervangen wil. De Auto is antraciet/ zwart dus de plekken zijn niet extreem zichtbaar maar ik wil het terugbrengen zoals die was toen ik de Fiat Tipo Suite kocht in 2006.

De nieuwe Fiat Tipo ? Ik gun Fiat het succes in het C-segment echter ik heb nog niet echt het Tipo 2016 gevoel bij het nieuwe model, afgezien van het achterraampje van de 5 deurs Hatchback versie. Ik ga zeker heel 2018 in met de Fiat Tipo Suite op reis, die garantie heeft de APK keurmeester me gegeven.

24 jaar en op weg naar de Oldtimer grens

  • 167.385 km

De auto wordt wordt ook ouder bij stilstand. Ik heb het afgelopen jaar 2018 denk ik het minst aantal kilometers gereden sinds ik de auto in 2006 heb gekocht en toch waren het alleen lang ritten, want dat is mijn motto dat de lange ritten de auto in betere conditie houd dan korte ritjes en dat probeer ik dan ook te vermijdem korte ritjes in de gehele stad doe ik dan ook met eveneens oldimer opafiets met stangen remmen uit de jaren 65 in complete staat goede staat en het voordeel is dat die gelukkig geen strenge APK heeft. Echter de Fiat Tipo moet dat wel en was er vorig jaar nog geen signaal dat reparatie ten behoeve van de APK nodig was een jaar verder is dat wel het geval. De auto staat buiten de winter en de zomer en de natuur-elementen drukken ook een stempel op de conditie. De autocarrosserie is voor een groot deel verzinkt en ik heb dan ook de afgelopen 24 (sinds bouwjaar) / +10 jaar eigen bezit nooit roestproblemen gehad. Ook is de autobodem door de garage jaarlijks gecontroleert bewerkt en vrijwel uit voorzorg met tectyl behandeld.
Omdat de auto ruim 4 cm is verlaagd komt het wel eens voor dat ik bij vrijwel stilstand een drempel verhoging, uitrit met de bodem over het wegdek schuur en dan is het laagje Tectyl weg en dan heeft het een jaar nodig omonbeschermd toch te roesten. Voor de eerste keer waren er 3 plekjes, ik heb ze gezien en ik was er niet van onder de indruk maar de keurmeester vertelde me de strenge regeld waarbij roest op dragende delen en een plek op de remleiding voor de APK teveel waren aangetast door corrosie en deze zieke plekken moesten dan ook worden gelast met vervangend metaal. Dit was dan ook de duurste reparatie ooit aangevuld met optimalisatie van het verbruik benzine en Co2 van zegge EUR 800,- Ik heb het er voorover gehad en ook al is de economische levenduur van de auto al jaren geleden verlopen de technische levensduur van alle functies van de auto zijn dat zeker niet. Daarnaast is de Fiat Tipo Suite een liefhebbers auto geworden van mijn herinneringen, een stukje geschiedenis van mijn jaren 90 en de autohistorie. Ik verwijs hierbij graag naar de leuke video-review (zomer 2018) van de Autoweek redacteur van de nieuwe Fiat Tipo en de oude Fiat Tipo 1998
Daarnaast heb ik uit voorzorg al zoveel extra's alleen origineel nieuw aan de auto toegevoegd (nieuwe electrische / verwarmde spiegel en laten vervangen voor volledige functionalteit, klassieke borbet velgen, originele dakspoiler, enz ook onder de kap. ik kan het niet over mijn hart verkrijgen de auto weg te doen en dat gaat ook zeker niet gebeuren in 2019.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.