Fiat Stilo Multi Wagon 1.9 JTD 16v 140 Emotion (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Stilo Multi Wagon 1.9 JTD 16v 140 Emotion |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 78.000 km |
KM-stand laatst | 225.000 km |
Na verslag klokje rond, en toen.....
- 202.500 km
Na het verslag wat al eerder in Autoweek is geplaatst, zie link
http://www.autoweek.nl/klokjerond.php?id=133
Is er tot op heden weinig veranderd, anders dan het weer 20.000 km verder zijn. In januari 2010 gaat de Stilo MW weer naar de garage voor zijn jaarlijkse APK en onderhoud.
Storingen:
Eigenlijk zijn er geen noemenswaardige storingen geweest.
Een leuke/apparte storing door een te sterk staande zender- ontvanger tijdens de vakantie in Oostenrijk van de Wi-Fi, deze stoorde de CV. Belletje met de dealer in het Almeerse en de melding was: "Moet je even een pool loshalen en dan is het weer over".
Zo gezegd zo gedaan en verder vakantie vieren.
Reparatie:
We hebben drie reparaties gehad, namelijk:
- Een kapot achterwiellager, eigen schuld, te zwaar beladen en een stoeprand, dat gaat niet samen.
- Een kapotte knelbeveiliging van het rechter portieraam.
- Een kapot ruitenwissermechaniek
Alles is netjes opgelost bij de Almeerse Fiat dealer.
Schade:
De enige schade die we hebben gehad is door het op de grond komen bij het over drempels rijden van de plasticbeschermplaat.
Hierdoor waren de bouten doorgesleten en bengelde de plaat los onder de auto.
Ik heb zelf de reparatie gedaan.
Verbruik:
Ik denk dat er menig eco-mobiel er nog iets van kan leren. De 1.9 JTD 16 V 140 PK is niet van het dorstige soort. Bij het rijden op lange afstanden is het verbruik gemiddeld tussen de 1 op 17.5 en de 1 op 18.5. en dat blijft meer regel dan uitzondering, maar bij geen haast en 100 tot 110 op de teller op de creuse-controle is 1 op 21.5 tot 22.0 zeer goed haalbaar.
Met de caravan is het verbruik gemiddeld tussen de 1 op 9.5 en de 1 op 12.5.
Comfort:
Het comfort in de Stilo is uitermate goed, de stoelen zijn na iets meer dan 2 ton erg plezierig, hebben voldoende zijdelingse steun en verstelmogelijkheden, na een langer rit kom je er fit uit.
Waarom kies je een bepaald model:
Voor ons was de keuze van deze auto niet zo moeilijk. Eigenlijk was zinds het uitkomen van de Stilo in de 3 en 5 deurs versie al een eerste keus bij de aankoop van een volgend model. Helaas was de grijskentekenregeling destijds voor ons een beter keus al vond ik de Stilo Van in deze geen uitkomst. Zeker met dat idiote kunststof verhoogde dak. Dus bleven we maar doortuffen in de Doblo Cargo 1.9 jtd met 105 pk en 205 nm koppel. Dit was trouwens ook geen straf hoor!!!
Totdat de Stilo MW uitkwam en eigenlijk meteen verliefd. Na een korte vakantie gingen we bij de Almeerse Fiat dealer langs om een afspraak te maken voor groot onderhoud of iets dergelijks. En daar stond deze/onze Multi Wagen 1.9 jtd 16 V met 140 PK en 305 NM. Deze motorvariant had niet gehoeven, want met de 120 pk versie hadden we ook al genoegen gehad. Even erom heen lopen...., je kent het wel, even zitten......, even op de prijskaart kijken......, even praten met één van de verkopers...., even een proefrit maken en verkocht, want dat is wel even iets anders dan een "busje". Wat betreft het station model blijft dit bij vele merken tijdloze uitvoeringen.
Gebruik JTD power:
De 140 PK en 305 NM laten zich zonder morren tot hoge prestaties aansporen, niet alleen solo maar ook als vakantiewerkpaard.
Wat we wel hebben geleerd met deze motor is wanneer die koud is heb geen haast, maar op bedrijfstemperatuur wat een beest zeg. En na een rit vooral even de motor draaiend even uit laten rusten. Dan kan de turbo afkoelen. Dit resulteerd voor ons in een olieverbruik die bijna te verwaarlozen is en weinig storingen.
Voorlopig blijven we lekker doorrijden met onze Fiat Stilo MW
Update 12 november 2009
- 202.900 km
Vandaag nieuwe Michelin Premecy voorbanden laten monteren.
Heb 50.000 km met de oude banden gedaan ondanks het regelmatig trekken van een aanhanger of caravan.
De bandenspanning heb ik altijd op 2.6 atm voor en 2.4 achter staan. Merkbaar een plezieriger rijgedrag en minder hinder van cuppen van de achterbanden.
De keus van de Michelin banden is erg simpel: in combinatie met de Stilo MW is deze band erg comfortabel, maakt weinig herrie en heeft een zeer goede prijs kwaliteits verhouding.
Achter zitten op dit moment Bridgestones, doordat we met de laatste vakantie in Duitsland één achterband door lekrijden hebben verspeeld en de ander was te ver versleten, toen moesten ze beide worden vervangen. Helaas is/was dat niet een heel verstandige keus, maar als je op zaterdagavond weer op weg wordt geholpen heb je soms weinig te keizen...... Door de harde rubbersoort van de Bridgestone-banden wordt de Stilo SW er zoekerig in zowel de bochten als op de rechte stukken.
Ruitenwisser
- 202.018 km
Daar sta je dan ik de stromende regen, valt er een ruitenwisserarm in totale ruste. Even kijken, misschien een moer los ofzo......, maar nee enige vormen van verlammingsverschijnselen aan het mechaniek. Gelukkig maar de wisser aan de passagierskant anders had je mooi de vrienden van de ANWB kunnen laten komen.
Inmiddels die zelfde dag vervangen. Gelukkig maar.....
APK-perikelen
- 206.228 km
Gisteren onze Stilo naar de Almeerse dealer gebracht voor een portie groot onderhoud en APK.
Ik wist wel dat er het één en ander moest worden vervangen, maar dat er nog wat extra gevonden zou worden had ik niet gedacht.
Buiten de beurt en APK werden ook
- getanderiem(distributie) en de waterpomp vervangen.
- achterremschijven en blokken.
- één handremkabel
- spiegelglas vervangen (verwarmingsdeel kapot)
- en een afstelmoter van de rechter koplamp vervangen.
Het werd een hoop geld bij elkaar, maar daar hebben we geen nieuwe Stilo voor.
Voorlopig kunnen we weer een jaar sturen en als dat weer met zo weinig problemen gaat als afgelopen jaar blijven we een erg tevreden Fiat Stilo rijder.
Op naar de volgende APK en dat is vermoedelijk bij 230.000 km.
PS. Omdat ik minder ben gaan rijden laat ik elke 10.000 km de olie en het oliefilter vervangen.
Voorruit en binnenspatbord
- 210.000 km
Voorruit
Door het goede onderhoud aan ons wegennet, worden we verrast door een harde tik op de voorruit. Met gevolg een mooie ster en snel daarna een langzaam groeiende scheur.
Via de verzekering werden we verzocht om bij het Almeerse filiaal van Autototaalglas te melden. Na 2 uur stonden we met een hele voorruit met donkere band buiten. Geen idee wat de kosten zijn, wellicht krijg ik nog melding hiervan via de verzekering.
Binnenspatbord
Dank zij al die drempels die ons land rijk is en zelfs al rijd je er stapvoets of langzamer overheen komt toch regelmatig het plastic in aanraking met de stenen of het asfalt.
In Almere hebben ze drempels van rubber in ieder geval één parkeergarages gelegd. Helaas is deze zo hoog dat als je met meer dan één persoon in de auto zit je bijna vast komt te zitten. Helaas leverde dat mij buiten losgetrokken plastic delen ook een door aanlopen gesmolten binnenspatbord op. Vastzetten kon niet meer, dus moest er een nieuwe besteld worden. € 66.00 lichter en een illusie armer heb ik heden avond dit stuk plastic vervangen. Omdat de Stilo voor een ongeduldige "doe het zelf" monteur niet zo vriendelijk is koste het bijna een uur om de boel te vervangen.
Sierdop LMV
- 212.000 km
In mijn vorige stukje over het vervangen van het binnenspatbord, had ik met het terugplaatsen van de velg en het daarbij behorende sierstuk één van de (klem)pootjes verpeeld.
Omdat de "dark chrome" velgen niet standaard op onze Stilo MW gekocht waren had het bestellen van het sierstuk nog wat voeten in aarde.
De eerste bestelling waren de "gewone" grijze, en na wat meer speurwerk werden de juiste gevonden.
Let op voor de 16" Stilo-lichtmetalen velgen in de kleur "Dark-chrome" is het bestelnummer 0046837167. Het kostenplaatje van één zo'n sierdop is, en ik moest even hartpillen innemen, slechts de som van € 54.65 ex. Den Haag diefstal (BTW) (€ 65.03 in de BTW).
Tegen iets van € 20.00 voor de gewone grijze uitvoering.
Vakantiekilometers
- 216.600 km
We hebben helaas alweer van de vakantie mogen genieten en zo ook van onze Stilo met caravan. Als tracktor is de Stilo met zijn 140 pk JTD-Power en zijn 305 Nm koppel een zeer gemoedelijk.
Eigelijk vind de JTD het allemaal wel prima of het nu op de vlakke weg is of over een heuvelachtig pakoer. Wel moet de kanttekening worden geplaatst dat op toeren houden, lees gebruik maken van het koppelgebied, de enige echte remedie is. Met gebruik maken van het koppelgebied bedoel ik: het toeren gebied tussen de 1950 en 3200 tpm. Met optrekken in heuvelachtig gebied wordt ook niet geschoomd om door te trekken tot over de 4000 toeren. Dit vooral om het toerenverschil tussen de diverse versnellingen op te vangen. Het verbruik van het span is gemiddeld rond de 1 op 9.5 maar er zijn uitschieters tot zelfs 1 op 12. Wat ook iets is om in de gaten te houden dat in de 4e versnelling 95 - 100 rijden zuiniger is dan in de 5e.
En niet te vergeten het rijden op de cruise-controle maakt rijden erg confortabel.
Navigatie:
Onze Stilo is voorzien van een navigatie systeem. Dit werkt zeer goed en is duidelijk afleesbaar. Helaas voor het rijden met de caravan of buiten de BeNeLux gebruiken liever onze oude vertrouwde Tom-Tom. De reden hiervoor is dat de updates goedkoper zijn en deze op de goede hoogte/binnen het blikveld geplaatst kan worden.
Wat ging er stuk
-De Claxon wijgerde alle diensten, zelf gerepareerd d.m.v. het aanknijpen van de stekkerverbinding.
-De stabilisatorverbindingsstang rammelde op één van de draaipunten, deze is inmiddels vervangen.
Fiat Connectsysteem met kuren
- 217.670 km
Na onze vakantie hadden we waar we de navigatie uit het Fiat-Connect voor nodig was. Tijdens het instellen viel me al op dat de pijl (aanduiding waar de auto zich op dat moment bevindt) een straat te ver stond. En na het instellen deed het connect-systeem er erg lang over om de weg uit te rekenen en van de wegwijsmiep hoefden we alleen maar rechtuit te rijden.
Daarbij kwamen de klachten als het niet meer kunnen gebruiken van de telefoon, de volume regeling van de radio weigerde af en toe zijn diensten, aan en afzetten duurde erg lang en nog een paar onprettige klachtjes.
Na het bestuderen van het instructieboekje maar eens een "reset" gedaan en dat hielp iets, maar de klachten waren niet over. Toch meer even naar de Fiat-dealer in Almere. Deze had een net nieuwe update-cd. Wellicht bracht dat een uitkomst, want van versie 8.0 (ongeveer 2003/2004) naar 9.9 (2010) is een behoorlijke stap.
De update gedaan en zowaar de pijl liep weer als vanouds over het scherm gelijk aan de auto. En de wegwijsmiep vertelde niet alleen maar dat we rechtuit moesten rijden.
Probleem opgelost......
Kosten ongeveer € 50.00
EGR-Klep en Ruitenwissers
- 220.296 km
EGR-Klep
Na een periode van weinig kracht met optrekken was ik bij de garage Falco Auto in Almere om te vragen wat er met onze Stilo aan de hand was.
De gene die ik sprak wist mij te melden dat de EGR-klep mogenlijk niet werkte of dicht zat. Toen de monteur bezich was aan onze Stilo ben ik even wezen kijken en wat bleek, het huis waaraan de klep zit zat helemaal dicht met roet. Na de boel schoon te hebben gemaakt bleek de boel nog niet naar behoren te werken. Er is toen in overleg een nieuwe (ruil/revisie) gemonteerd.
Wat de EGR-klep doet kan je op internet vinden, maar je merkt goed het verschil tussen een open en de dichte klep. Je motor pakt makkelijker op, loopt mooier stationair en er is meer kracht bij lage toeren.
Ruitenwissers
Ook was het handig om een set nieuwe wissers te plaatsen. Er bleven steeds strepen achter en dat in je directe gezichtsveld is niet handig. (De oude maar even bewaren voor de winter, blijven de rubbers van de nieuwe tenminste heel in de vorstperiode)
Bestelnummer RW links met spoiler 0046822064
Bestelnummer RW rechts licht gebogen 0046814360
Achteruitrijlichtschakelaar
- 222.564 km
Tijdens het uitparkeren in de stromende regen deed plotseling de achterwisser niks meer. Deze schakelt normaal gesproken automatisch in als de voorwissers in werking zijn. Ik dacht in eerste instantie dat de wissermoter was overleden of dat er een stekkertje in de achterklep los zat. Maar bij nader onderzoek deden de achteruitrijlampen het ook niet meer. Dus even naar de zekering gekeken en deze was ook nog heel. Bij onderzoek van de Almeerse Fiat garage bleek de schakelaar stuk te zijn. Vervangen maar.....
En alles doet het weer als vanouds.
Gelukkig viel de schade mee € 90.00
Schakelaar artikelnummer 0046434553
Onze Stilo MW rijd als een trein ondanks de kilometerstand, zonder technisch grote mankementen, olieverbruik en gelijk blijvend brandstofgebruik.
Elke dag is het een genot om in deze auto te rijden, zeker na het vervangen van de eerder genoemde EGR-klep is de motorloop rustiger geworden met meer trekkracht onderin. Dus nog voorlopig nog maar doorrijden..... (Of op naar de 300.000km)
Afscheid
- 225.000 km
Helaas hebben we afscheid genomen van onze trouwe familievriend de Stilo Multiwagen 1.9 JTD 16 V 140 pk.
Dit geheel onverwachts. Gelukkig niet door schade maar omdat het helaas te duur werd om hem te onderhouden.
De vervanger is een Kia Rio 1.4 LXE Automaat van 2006. De vorige eigenaar is bekend en de kilometers zijn echt. Er is in de jaren slechts 14.500 km mee gereden. Ik zal ook hier een reviews van deze auto bijhouden.
Wellicht in de toekomst weer Fiat, even afwachten dus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.