Fiat Stilo 2.4 20v Abarth (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Stilo 2.4 20v Abarth |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Februari 2003 (na 800 km):
Mijn nieuwe auto is op en topklasse. Vol hele nuttige technologie en gebruikersvriendelijk. Opvallend zijn het niveau van afwerking en comfort (heel hoog), en de filosofie die is gehanteerd, met name inzake de indeling van de auto: over deze auto is behoorlijk nagedacht. Overal handige opbergkastjes, neerklapbare voorstoel, verschuifbare achterbank waardoor de bagageruimte volgens wisselende behoefte groter of kleiner kan worden gemaakt. Heel speciaal is bovendien de optie die wij genomen hebben, namelijk de achterbank met geïntegreerd kinderzitje: twee plaatsen kunnen op die manier in een wip worden verhoogd tot kinderstoel voor kinderen vanaf 22 kg. Mijn kinderen (4 en 6) vonden het zalig.
Het is duidelijk dat de Fiat Stilo vijfdeurs daarmee een hele goede, compacte en toch ruime, flexibele gezinsauto is.
De versie 2.4 Abarth laat bovendien ook het sportieve hart van de chauffeur sneller slaan. 170 pk onder het gaspedaal, 221Nm koppel, beschikbaar vanaf 3500 toeren (veel koppel met zelfs laag toerental voor een benzinemotor, toch?), en selespeed met schakelflippers op het stuur en een joystick op de middenconsole: schitterend!
Mijn rij-ervaringen bevestigen wat mijn vergelijkend onderzoek (bijv. aan de hand van CarBase van Autoweek) mij al had geleerd: De Fiat Stilo 2.4 20V kent zijn gelijke niet of nauwelijks. Of je krijgt veel minder auto voor je geld of je krijgt een vergelijkbaar product maar je betaalt duizenden euro’s meer! Doe maar de CarBase test!
Augustus 2003 (na 12800 km):
Inmiddels ben ik vele kilometers verder en heb ik mijn Stilo Abarth aan een zware vuurproef onderworpen: op vakantie met een gezin van vier personen naar Puglia, in totaal meer dan 5500 km met achter de auto een caravan met vier fietsen erop.
Niets dan lof gelukkig:
- Connect Nav + navigatiesysteem is schitterend. Ik heb de CD-ROM van Italië gekocht (niet goedkoop) en daar veel plezier van gehad. Je wordt letterlijk door je auto voor de poort van de camping gebracht! Verder ideaal voor toeristische tochtjes: afgelopen met stoppen langs de weg voor kaartlezen, aarzelen bij bewegwijzering. En in vreemde steden rij je alsof je ze kent als je broekzak.
- Met de Italiaanse temperaturen van deze zomer (37 – 45°) was het heerlijk toeven in een auto met bi-zone automatische airco. Overigens werkt één van de twee handschoenkastjes op airco. De frisdrank bleef daardoor ook echt frisse drank!
- De in Connect Nav geïntegreerde GSM werkt als een trein. Bij o.a. Vodafone kun je een duokaart krijgen (twee SIM-kaarten voor één telefoonnummer), wat heel prettig is. Het systeem laat zich prettig met spraakcommando’s bedienen, de radio gaat automatisch uit en weer aan en als oma belt kan het hele gezin meeluisteren en meepraten. Overigens is de ontvangst stukken beter en is er geen gevaarlijke straling meer in de passagiersruimte!
- De auto levert lekker veel vermogen en heeft een hoge koppel (170pk, 221 Nm bij 3500t) en daar heb je wel wat aan als je een caravan trekt. Tot stilstand komen bergop voor een verkeerslicht en weer vertrekken, vormde niet het minste probleem. En waar ik met mijn vorige auto in 3e en soms zelfs in 2e traag bergop moest met ronkende motor door de behoefte aan hoge toerentallen, gaat het nu meestal in vierde prima.
- Wat men ook over Selespeed (de flippers op het stuur) schrijft, ik ben er zeer over te spreken. Wat wennen in het begin, omdat je geen koppelingspedaal meer hebt, maar te gek! Ik gebruik altijd de handmatige schakelstand. In normale omstandigheden hoef je niet vaak terug te schaken, want dat doet de auto automatisch (bijvoorbeeld bij vertragen voor een file). Met de caravan was dat natuurlijk anders, want je moet voelen hoe de auto het soepelst loopt.
- En dan is er nog de cruise control. Toch wel handig, als je er verstandig gebruik van maakt. Ik heb bij lange ritten last van krampen in de voet die op het gaspedaal staat. Vervelend is dat, want je kunt nauwelijks je voet bewegen. Nu zet ik even de cruise op en kan rustig het voetje lichten.
- Aanvankelijk verbruikte de auto een beetje olie, dat is logisch. Op 10.000 km heb ik er iets meer dan een half litertje bij moeten doen. Niet slecht, toch?
- Na bijna 13000 km ook nog dit: geen piepje, geen kraakje, geen niets: alleen een beetje ruisen van de wind om je heen.
September 2004 (Iets meer dan 30.000 km) Ook dit jaar heel plezierig en probleemloos met de Stilo en de caravan door Italië getrokken.
De auto is gaandeweg minder olie gaan verbruiken en mijn indruk is dat ook het benzineverbruik iets teruggelopen is.
Kortom: ik beveel de Stilo nog steeds van harte aan!
November 2004: Even te snel opgetrokken achter een lichte vrachtauto. Mijn voorligger vertrekt na groen en stopt onmiddellijk ivm file. Ik kon fileproblemen niet zien en kon niet meer tijdig remmen. De treeplank van de vrachtauto helemaal naar onderen geplooid. Mijn Stilo had een kleine deuk in de motorkap en een scheurtje in de plastic bumper. Preuninger heeft de schade keurig hersteld. Vier dagen in een vervangauto rondgereden:een nieuwe Panda. Gaaf karretje. Gelukkig had ik 20 schadevrije jaren en verlies ik geen claimkorting.
PROBLEMEN
Eigenlijk geen problemen gehad die aan de auto of de dealer kunnen worden toegeschreven. Rechter flipper Selespeed (sequentiële versnelling) onder garantie vervangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren