Fiat Stilo 1.6 16v Dynamic (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Stilo 1.6 16v Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 85.000 km |
KM-stand laatst | 148.000 km |
ERVARINGEN
- 128.000 km
Het is een super auto, zo'n Stilo en zeker met een 1.6 16v motor.
Vooral als je uit een punto mk2 1.2 komt, is het een behoorlijke vooruitgang. Met name het comfort van de auto is echt subliem te noemen, zelfs met 17" wielen is het een genot, en even naar zuid Frankrijk rijden is helemaal geen probleem.
Vooral de kleur rood is echt super (ik ben de enige zowat in Groningen) Verder heb ik de auto nog wat sportiever gemaakt door een embleemloze merkur grille te plaatsen en een sportive sound door een remus demper te monteren, uitlaat was lek en nu nooit meer.
Dat Italiaanse auto's minder betrouwbaar zijn is echt niet waar, dit is mijn 4e Fiat en ben nog steeds erg tevreden, mijn vader heeft 36 jaar Fiat gereden (10 modellen)en nooit meer gehad dan alleen het reguliere onderhoudt. Helaas rijdt hij nu skoda omdat fiat geen moderne station meer heeft, anders was het echt weer een fiat geworden.
PROBLEMEN
- 128.000 km
Ik houd het onderhoud niet per km bij en daar komt bij dat ik het meeste onderhoud zelf doe of door een van onze monteurs op het werk.
-uitlaat lek,vervangen door een Remus demper (€35,- op de sloop)
-diverse storingen, 2 jaar later wordt er ondekt dat dit komt door een vervuilt gasklep-huis (auto rijdt al nooit tevoren)en zonder storingen (€18,-)
-versnellingpook hoes v.v. (was Beschadigd)(€14,-)
-slijtage op bekleding (bestuurdersstoel)
-Remtang achter v.v. (was sneller dan reviceren)(€153,-)
-Remschijven en blokken (regulier)(€275,-)
-Distributieriem (zelf gedaan) grote beurt(€135,-)
-Airbagstoring (stekker afgebroken, solderen en nooit meer storing)
Dit lijkt allemaal wel veel en erg, maat dit is uitgemeerd over bijna 3jaar.
Kortom een auto waarmee je veel plezier kunt beleven, en waar sommige mensen een beetje negatiefover doen maar dit is echt een ondergewardeerde auto die wat meer respect verdiend, en die zeker niet onder doet voor een Golf IV of Astra G/H en die qua kosten echt reuse meevalt.
eerste poging voor inruil
- 137.000 km
Ben bij de dealer geweest voor een Bravo met de kop er af en schrok wat ik bij moest leggen........zo weinig, maar blijf lekker rijden en deze speer. Al 4 maanden geen problemen met electronica o.i.d. allen achterbanden worden dun.
update
- 140.010 km
Bij 140.000 km had ik geen cruise meer, hoe het kan weet ik niet maar 3 dagen later deed hij het zomaar weer, blijft toch bijzonder zo'n italiaan
Ook scheurde de ophangbeugel van de achterdemper, dit kwam door de remusdemper die toch wat zwaarder is dan de standaard demper. Autodrome had hem gewoon liggen en na 10 minuten probleem verholpen
Tot dus ver nog geen storing meer gehad bij het starten zoals laag oliepijl en motor storing, dit komt denk ik dat het gasklephuis gereinigd is. Dus een tip voor alle stilo rijders; laat je gasklephuis reinigen en voorbij zijn de meeste problemen.
eerste echte probleem
- 148.000 km
bij 148000km een rammel in de achterwielophanging, en olie lekage uit een demper??????
dit blijkt een schokdemper te zijn in de achterbrug, kosten €550,- bij een universeel garage bedrijf, is een hele dag werk.
dit schijnt bijna nooit voor te komen bij een stilo want normaal zit er gewoon een rubber-demper in, heb ik me laten vertellen, misschien dat er meer mensen zijn met dit probleem, laat dat even weten.
auto ook gelijk maar gekeurt, en voor de 4e keer fluitend door de keuring heen.
verder geen storingen o.i.d. gehad ook bij bijna 150000km nog steeds een heel laag olieverbruik, ongeveer 1liter op 10000 km bij een sportief rijgedrag.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.