Fiat Seicento 1100 i.e. Hobby (2000)

autoreview

Fiat Seicento 1100 i.e. Hobby (2000)

Signalement

UitvoeringSeicento 1100 i.e. Hobby
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf178.900 km
KM-stand laatst192.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Apart geval

  • 186.000 km

Helaas heeft de APK voor de Classic Panda het einde betekend. De roest bij de veerschotels heeft ervoor gezorgd dat ik afscheid heb genomen van deze auto.

Dus..., dan maar op zoek naar een nieuwe hobby auto. Na een aantal panda's te hebben bekeken heb ik uiteindelijk toch besloten om te zoeken naar een ander model van Fiat.
Ik zag door mijn straat een blauwe Fiat Seicento Brush voorbij komen en moest bekennen dat dat best een leuk model is.

Op zoek naar de seicento:
Dus de zoektocht naar een Seicento is begonnen. Online zag ik bij een autobedrijf twee exemplaren te koop staan. Een rode van bouwjaar 2003 en een zilveren van bouwjaar 2000. Ik leerde gelijk een hele wijze les: Foto's zijn bedrieglijk. De rode die er op de foto's netjes uitzag bleek in werkelijkheid een afgeleefd exemplaar met schade te zijn. De zilveren Hobby die ik op de foto niet zo mooi vond bleek in werkelijkheid een heel stuk mooier te zijn. Deze heb ik dan ook na een proefrit en nieuwe apk gekocht.

Veel kilometers:
178900 Kilometer op de teller van een kleine stadsauto. Het is toch een gok die je ermee maakt. Aan de andere kant was wel de onderhoudshistory aanwezig en zat er een nieuwe apk op. Hij rijdt er in elk geval niet minder om.

Rijeigenschappen:
Voor een kleine auto zijn de rijeigenschappen prima. Schakelen gaat vloeiend en je hebt met 54PK genoeg power om met het verkeer mee te komen. Wel is de Seicento wat stuiterig op slecht wegdek. De wind is ook geen probleem. Ik had eigenlijk verwacht dat de Seicento vrij zijwindgevoelig was maar dat valt wel mee. Ook op de snelweg rijdt de Seicento goed. Al begint de Seicento bij snelheden boven de 110 Km/U wel zoekerig te worden. Wat wel opvalt aan het rijden is dat de Seicento behoorlijk onderstuurd is.

Ruimte:
Wat voor ruimte verwacht je van een kleine auto met 3 deuren? Met de achterbank die vlak neer is te klappen kun je toch behoorlijk wat spullen kwijt in de Seicento. De achterklep van de Seicento past er bijvoorbeeld goed in.

Verbruik:
Een op 16 is een net verbruik.
Olie verbruikt de seicento nauwelijks. Wel gebruikt de seicento wat koelvloeistof. (niet zorgbarend veel)

Gebreken en onderhoud:
-Na de eerste maand gaf de accu er de geest mee. Jammer maar hoort erbij. Een accu is tenslotte een slijtage onderdeel.
-Ruitenwissermoter achter bleef hangen. Deze heb ik losgekoppeld en gesmeerd. Daarmee was het probleem opgelost.
-De ruitenwisserrubbers zijn voor en achter zijn vervangen.
-De lichtmetalen velgen waren ontzettend lelijk. Dus deze vervangen door stalen velgen met wieldop op winterbanden.
-Een setje lichtmetaal met zomerbanden aangeschaft, omdat ik in de zomer rijden met winterbanden onverantwoord vind.
-De ruit van de achterklep overleefde een windvlaag niet. De ruit in de achterklep zit geplakt en bij het uitzoeken van de kosten leerde ik dat een achteruit een vrij duur geintje is. De achterklep vervangen is goedkoper. Dus dat is ook exact wat ik heb gedaan. Omdat de achterklep komt van een model na de facelift heb ik de kabelboom omgewisseld voor de ruitenwissermotor en het derde remlicht. De achterruitverwarming heb ik niet aangesloten. Na een middagje hobbyen zat er een andere achterklep in waarbij alles (behalve de achterruitverwarming) weer werkte.
-Omdat mijn broer het gat in de achterklep met duktape had dichtgemaakt, had ik nog behoorlijk wat werk om die zooi van de lak van het dak en de zijkant af te krijgen.
Gebruik dus nooit geen duktape op lak.
-Ik maakte stickers voor de c stijl als kleine knipoog naar het Brush model.
-De Seicento heeft behoorlijk wat steenslag. Deze heb ik met een donkere lakstift weggewerkt. Ironish genoeg valt het donkerblauw minder op dan wanneer je met een soortgelijke kleur werkt en er kleurverschil optreed.
-De achterlichtunits zijn vervangen door lexuslook exemplaren.
-De draagbalken achter zijn getectyleerd.
-Kleine onderhoudsbeurt.
-APK waarbij alleen de handrem gerepareerd hoefde te worden.

Conclusie
Na 1 en driekwart jaar kan ik wel zeggen dat de seicento mij goed bevalt. Het is een leuke auto met karakter. Ik hoop nog lang plezier te hebben van deze karakterbak.

  • 187.802 km

De Seicento is goed de winter doorgekomen. De wielen zijn inmiddels gewisseld en klaar voor de zomer.
Wel ging 3 weken terug het acculampje branden tijdens het rijden. Na het herstarten van de moter bleef het lampje tot op heden uit. Wat ik niet wist is dat het de voorbode was van een versleten dynamo.

De afspraak voor de Apk en onderhoudsbeurt is inmiddels gemaakt. Precies een dag erna kreeg ik vreemde elektronische stroringen en begon hij hard te loeien onder de motorkap. Dus de Seicento aan de kant gezet, motorkap open gezet en de motor opnieuw proberen te starten.
Geen reactie meer van de motor. De ANWB gebeld en die was snel ter plaatste. Dynamo defect was het oordeel. Dankzij de behulpzame mensen van de ANWB is de dynamo nog dezelfde dag vervangen.
Ik kreeg ook een reparatie advies mee omdat de Seicento bovenmatig veel olie 'lekt'.

Inmiddels zelf de Seicento nog nagelopen voor de Apk. Ondanks dat de Seicento olie lekt verbruikt hij geen druppel. Ik controleer maandelijks het oliepeil en zal dit goed in de gaten houden. De koppakking is 2 jaar geleden vervangen.
De handrem is ook ditmaal een terugkerend probleem voor de apk. Het gaat om het scharnier dat rechtsachter bij de trommelrem blijft hangen.

Nog een raar dingetje:
Onder het reservewiel zit een plastic klepje dat waarschijnlijk dient als afwateringsgat. Tijdens het rijden is dat klepje losgekomen en ben ik o.a. een imbussleutelsetje verloren. Dus op de sloop een nieuw klepje gehaald en met kit vastgezet.

Tot slot nog een vreemde eigenschap:
De hangreep aan de bijrijderskant blijft omhoog staan. In de onderhoudshistory heb ik terug kunnen vinden dat hier al meerdere malen naar is gekeken en nooit een oplossing is gevonden. Ook ik heb tot nu toe geen oplossing gevonden voor dit probleem. Het mechaniek voor het vergrendelen en de centrale deurvergrendeling werkt naar behoren.

De APK en jaarlijkse onderhoudsbeurt

  • 188.502 km

Dat de seicento niet vlekkeloos door de APK ging komen had ik verwacht. De handremkabels moesten vervangen worden. Daarnaast waren ook de remblokken voor en de remleidingen (niet de goedkoopste reparatie) aan de beurt. Aangezien de Seicento mij goed bevalt heb ik er niet aan getwijfeld deze reparaties uit te laten voeren. Op naar de volgende APK.

Remmen

  • 192.000 km

De APK dit jaar was een grote tegenvaller. Er waren dit jaar totaal geen rare dingen aan de hand met deze auto. Totdat de APK eraan kwam. De remleidingen moesten vervangen worden vanwege de roest en ook de remkracht was onvoldoende. Ook dit jaar zit de handrem vast. Omdat deze auto meer stilstaat dan dienstdoet heb ik besloten de Seicento weg te doen. Ironisch genoeg is het oliepeil nooit gedaald ondanks het advies vorig jaar om dit in de gaten te houden vanwege een 'lekkage'. Ook heb ik gezocht waar de oorzaak zou zitten maar nooit gevonden.
In de 3 jaar dat ik deze auto heb gehad heb ik wel wat kleine dingen gehad maar dat hoort bij een auto van deze leeftijd. De Seicento is een auto met veel karakter. De zwakke plek van deze auto zit hem in het remsysteem (vooral aan de achterzijde). Ik had verwacht dat deze auto roestgevoelig zou zijn maar dat is in de praktijk reuze mee gevallen. Ook heb ik geen rare elektronische storingen gehad. In het algemeen heeft de Seicento het goed gedaan. Af en toe was er wel eens iets aan de hand maar dat hoort bij een auto met respectabele leeftijd. Voor eenieder die een Seicento overweegt raad ik aan naast alle standaard zaken extra te letten op het gehele remsysteem en op roestvorming bij de achterste draagbalken.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.