Fiat Sedici 1.9 Multijet Emotion 4x4 (2008)

autoreview

Fiat Sedici
Fiat SediciFiat SediciFiat SediciFiat SediciFiat SediciFiat SediciFiat SediciFiat SediciFiat SediciFiat SediciFiat SediciFiat SediciFiat SediciFiat SediciFiat SediciFiat Sedici

Signalement

UitvoeringSedici 1.9 Multijet Emotion 4x4
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst35.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fiat Sedici 4x4 Diesel Dynamic

  • 35.500 km

Toen ik in 2008 naar Belgie enigreerde, was het niet interessant mijn 15 jaar oude vertrouwde 205-je te importeren. Ik zocht iets nieuws, 4*4 vanwege de lokatie van mijn nieuwe stek, bovenop een berg.
Verder stond 4 deuren en een achterklep, een lekkere dieselmotor, een 6e versnelling en betrouwbaarheid op het wensenlijstje.
De keuze viel op een Suzuki SX4 vanwege de prijsprestatieverhouding en natuurlijk de Japanse bouwkwaliteit.
Ik had bijna de handtekening gezet toen ik er achter kwam dat de evenknie Fiat Sedici bestond. De grotere bodypanelen aan de onderzijde zag ik wel zitten, vanwege de ruige omstandigheden in de Ardennen,
Het was alsof hij er voor mij stond, bij een dealer in Brugge trof ik via Autoscout een Indiagroen exemplaar met maar liefst €5.000,- korting op de nieuwprijs. Waarom weet ik nog steeds niet, de auto had slechts 20 km op de teller, wellicht een geannuleerd order i.c.m. een uit de catalogus geschrapte kleur en oude Fiat-badges. Ik kreeg een splinternieuwe Sedici Dynamic voor €16.000,- met een extra €660,- voor een glazen dak en windschermen. De beslissing in de showroom heeft niet meer dan 5 minuten geduurd.

Bevindingen, de minnetjes.
- Wennen is het aan de dikke voorstijlen, maar het wordt een gewoonte anders te kijken.
- De vering is aan de stevige kant, wat weer het voordeel heeft van een beter weggedrag voor de realtief hoge auto.
- De kofferbak is aan de kleine kant maar wel weer hoog, stapelen dus als je op vakantie gaat, of de bank plat.
- Relatief hoog gewicht door de 4*4 techniek.
- Het verbruik, 6,3l/100km is voor de huidige normen aan de hoge kant, hoewel, voor een 4*4? Er schijnt een andere motor in de nieuwe modelen te liggen
- Bij erg lage temperaturen is de tweede versnelling moeilijk in te leggen, tussengas lost dat voor de eerste halve kilometer op. Daarna schakelt hij weer als een mes in warme boter.
- De richtingaanwijzer slaat niet uit bij kleine stuuruitslag, is ook gewenning.
- Alle portieren klinken als een kluisdeur maar de achterklep geeft zo'n l*llig geluid bij het sluiten.

Bevindingen, de plussen.
- Die heerlijke hoge zit met bijbehorend uitzicht en de hoge in/uitstap die zeker de dames waarderen om voor de hand liggende redenen.
- Het comfort, zeker in de zesde versnelling is er geen geluidshinder.
- Een lekkere diesel met een fors vermogen en toffe trekkracht, wat zich in de bergen extra aftekent.
- 4*4 in een zo compacte auto, i.c.m. hogere bodemspeling. Tijdens een sneeuwstorm eind 2008 heb ik van alles zien stranden op de weg van Luxemburg naar de Ardennen, ik ben veilig thuisgekomen.
- Het eenvoudige maar smaakvolle interieur, alles op de juiste plek in een stoere outfit.

Problemen.
Bij de eerste beurt was er alleen een lastig sluitende tankklep als klacht, het veertje was losgeschoten.
Nu, 17-11-2009 met dik 35.000 op de teller, staat de 2e beurt voor de deur. Geen enkele klacht, ik heb nog nooit meegemaakt dat er zo weinig aan een auto mankeert.

Samenvattend.
De Fiat Sedici en natuurlijk de Suzuki SX4, zijn auto's met een enorme gebruikswaarde voor een uiterst schappelijke prijs, van Italiaans design en Japanse bouwkwaliteit. Wat wil je nog meer?
Normaal ben ik niet zo schrijverig over zoiets dagelijks als een automobiel maar ik heb de indruk dat deze grote vriend op veel te lage waarde wordt geschat in de algemene opinie. Een uniek concept in de compacte klasse, 4*4 notabene.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.