Fiat Punto GT Turbo (1999)

autoreview

Fiat Punto GT Turbo (1999)

Signalement

UitvoeringPunto GT Turbo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf141.000 km
KM-stand laatst250.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Niet verwacht toch gekomen

  • 250.000 km

Voordat ik deze review schrijf is het misschien goed te beschrijven waarvoor en hoeveel ik deze auto gebruik.
Op jaarbasis rijd ik ongeveer 30.000km, ik rijd veelal lange afstanden. Ik mag graag hard rijden of een lekker stoplicht sprintje trekken maar doe dit uiteraard alleen als de motor warm is en het wegdek niet glad is. Ik ben extreem zuinig op deze punto. De auto krijgt keurig op tijd al zijn beurtjes.
Motorisch is de auto iets aangepast, er zitten squadra chips in en daarnaast zit er een C&B nokkenas in gemonteerd. Als klap op de vuurpijl zal ik eerlijk melden dat ik altijd RON98 tank. Verder wist ik op het moment van aanschaf wel precies wat ik gekocht had. Geschat vermogen is 150 pk en 240 nm koppel.

Ik heb deze auto gekocht met 141000 km op de teller. Ik was toen erg lang op zoek naar dit model uit dit bouwjaar, puur omdat deze auto in dit laatste bouwjaar op zijn hoogtepunt was. Eindelijk vond ik een exemplaar via autotrack en de deal was toen snel gesloten. Mijn verwachtingen en ervaringen kwamen helemaal overeen.

Eerst probeer ik dan maar even een objectieve mening te geven over de auto in zijn algemeenheid:
De auto is niet gemaakt voor het circuit, het onderstel is te comfortabel en voor een liefhebber van bochtenwerk zou ik echt een 106 GTI of SAXO VTI aanraden. Het ondertsel van de Punto is voor zijn tijd zeker niet slecht maar is eerder comfortabel dan sportief. Qua uitrusting zitten er ook niet echt hele speciale zaken op behalve de totaal nutteloze koplampsproeiers. Een nutteloos detail waar je de GT aan herkent. Qua uiterlijk ziet de Punto er verder vrij standaard en normaal uit, niet echt heel sportief. Wel heeft hij naast de side skirts een kleine achterspoiler. De motor maakt best veel geluid en ik heb dan ook zeker in stillere auto's gereden dan de Punto GT. Verder zie je de auto niet veel rijden en je moet maar net weten dat het iets "aparts" is als je het ziet rijden.... Maar apart is het wel degelijk!

Goed nu komen we bij het gedeelte wat ik dan toch ook even kwijt wil. De punto Gt is zeker niet geschikt voor het circuit maar voor de acceleratie is het toch een heel bijzondere auto. Door de relatief grote turbo blaast het wagentje er vrolijk op los. In alle versnellingen raast de auto door tot zijn topsnelheid van 211km/h (stand van TomTom navigatie in koud weer, 220 op de auto teller). De auto is dus erg geschikt voor stoplicht sprintje, wel bij droog weer, en tussen sprintjes bij het inhalen.
Om in zo'n kleine auto zo vies hard te kunnen rijden, in Duitsland uiteraard, heeft iets aparts. Zeker omdat je met de best grote turbo diesels makkelijk mee kan rijden en zelfs sneller bij je topsnelheid bent dan zij. Wat ik ook erg leuk vind is dat ik gemiddeld makkelijk 1 op 12 rijdt, echt lange afstanden ong. 130 kmh continue rijd ik 1 op 14. Ik denk dat dit ook te danken is aan de Squadra chips die reeds in deze auto aanwezig waren. Qua zitcomfort bij lange afstanden ben ik alleen maar positief, de stoelen bieden redleijke zijdelingse steun maar zijn niet te hard of te zacht zodat ik niet verkramp. Ook het zitvlak bied voldoende steun aan mijn bovenbenen om relaxed en comfortabel lange afstanden te rijden.

Qua rammeltje en kraakjes zoals vaak gezegd wordt over Fiat of Alfa Romeo valt weinig te melden. Vanaf de 220.000km hoor ik de benzine pomp echter behoorlijk geluid maken en ook moet ik opmerken dat de standaard nokkenas van de fiat punto gt ongelooflijk slecht is. Hij heeft er twee verslonden rond de 150.000(en waar het materiaal gebleven is geen idee) waarna ik een C&B nokkenas heb laten plaatsen, vanaf 160000 tot nu geen problemen daarmee gehad. Naast bovenstaand en het standaard onderhoud als banden, remmen en een keer een einddemper heb ik nooit geen problemen met deze auto gehad.

Al met al is is het een zeer bijzondere en betrouwbare auto gebleken die mij vele malen verrast heeft. Zeker gezien de acceleratie in alle versnellingen voor een auto uit dit bouwjaar en van dit formaat!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.