Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 MyLife (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 MyLife |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 41.000 km |
Hou geld over
- 22.757 km
Na 22000 km te hebben gereden is het tijd voor een review. Als italiaan liefhebber probeer ik het wel zo objectief mogelijk te houden, plus een beetje emotie.
Ten eerste: Ik wil weer een alfa 159.
Sinds ik deze punto heb ben ik gigantische in vaste kosten aan de auto omlaag gegaan dit natuurlijk doordat ie nieuw is, wegenbelastingvrij en minder zuipt. Na aankoop had ik wel een heel irritante trilling vanuit het motorcompartiment en de garage kon dit niet vinden. Na zelf te hebben gekeken bleek er een schroef te missen uit een beugel van een slang ?? Deze weggedrukt van de schotplaat en trillingvrij. Dit is wel typische italiaans..
Het rijden:
In het begin moest ik behoorlijk wennen aan de besturing, deze lang zo scherp niet als de 159 en voor zo'n kleine auto had ik dit beter gewild. Na een poos te hebben gereden went het wel en kan je toch behoorlijk hard de bocht door. De auto heeft onderstuur, maar op een fijne manier. Vering is comfortabel, maar auto helt niet bizar over in snelle bochten. De remmen zijn niet wat ik gewend was, maar dit is dan ook geen sportmobiel.. De remmen zijn uitstekend voor de normale rijder. Zelf rij ik veel snelweg kilometers en doe het rustig aan. Overigens is de motor vlot genoeg om niet geheel voor schut te staan, nee integendeel, dit aggregaat van 1300cc doet mij verbazen en rijdt zeer soepel.
Ik trek wel vlot op (om EGR te beschermen) en heb gemiddeld over de 22000 kilometer 1:20 gereden. Maar voor de hypermylers en 100 rijders kan men veeeel beter cijfers halen. Denk persoonlijk dat 1:25 te halen is met normaal rijgedrag en 110 op snelweg.
Versnellingsbak:
Begin stroef, later heerlijk soepel. De 1 is zeer kort dus vermoed dat dit wagentje ook goed kan trekken. Wat ik wel mis is de 6e versnelling, dit ivm een verbeterend verbruik bij 125. Nu is dit in de 5 niet onaardig, maar toch.. Overigens gaat de 5e versnelling tot 172 km/uur op de Tomtom !
Van Binnen:
Voor deze prijs en zeer mooi en degelijk ogend inetrieur. Stoelen vindt ik voldoende, 800 kilomter kan ik zonder problemen rijden en zelf met minder klachten dan de fateuils uit mijn alfa 159.. Alles is goed af te stellen. Pianolak vereist overigens wel een standaard doekjes onder de stoel.
Geluid radio/cd:
Goed geluid als boxen niet in resonantie komen. Dit kan waarschijnlijk opgelost worden met betere bevestiging. Voor een budget bak is het overigens voor de meesten uitstekend geluid, maar voor de pink floyd liefhebber die dit graag hard draait is een update van de luidsprekers nodig (BAS brengt resonantie in de deur door popnagel bevestiging).
Problemen:
Blue & Me geeft op Tomtom de rit gegevens alles 00:000, dit gebruik ik niet.
ECO-drive werkt alleen op aparte stick goed, maar gebruik liever tankbonnetjes en autoweek. Ecodrive in begin wel ff leuk.
Banden zijn te eco en piepen snel.. Deze worden vervangen als ze ooit slijten voor iets beters.
Waarderingen:
Comfort is goed, maar had iets betere stuureigenschappen gewild (is te comfort)
Prestaties is voor deze wagen meer dan voldoende, en voor een 1,3 beter zelfs dan de oude 1,9 JTD 85 PK.
Betrouwbaarheid is nu nog uitmuntend want hij geeft geen kik, ook niet met -18.
Gebruikskosten ook uitmuntend en gezien de aanschafprijs in verhouding tot wat je krijgt en de onderhoudts kosten (1ste beurt 35.000 km!! en olie op vervuilingssensor plus kettingaandrijving, hoera) is dit de grootste reden dat ik hem heb.
Extra tips:
Ramen blinderen door sonniboys te kopen. Wel duur (129 euro) maar zeer mooi en praktische (kan weg, en raam kan open)
Voor de Mylife kan je gewoon een middenarmsteun kopen (leer)
Gelieve niet fiat dakdragers kopen, als het kan. Ze doen het goed, maar dienen met voorzichtigheid behandeld te worden. Wel een aanrader op de witte auto: HAPRO CARVER 6.5 brillaint black dakkoffer van 430 ltr past mooi.
OJA heb 3 kinderen! Van 1,5//3 en 5 jaar en het past allemaal als een italiaans maatpak. Vakantie naar Denemarken met dakkoffer was geen probleem, dubbel kinderwagen in de kofferbak, gaatjes opvullen, en koffer vol kleding plus beddegoed. Wel gordelverlenger voor maxicosi.
Still going strong
- 29.000 km
Afgelopen week trekhaak gemonteerd en tevens gebruikt. 880 kg zijn redelijk te trekken, hoewel men wel voelt dat het een kleine auto is. 80 in zijn 4 of 85 in zijn 5.
verwachte probleem..
- 33.298 km
Op forums kon ik maar 1 groot probleem vinden betreffende deze auto; de carterontluchting wil tijdens de koudere dagen dicht komen te zitten met sludge, en hiermee een overdruk in het carter creërenm. De gevolgen hiervan zijn klote. Ik starte mijn wagen en: lampjes! Even bellen met dealer en verwees me naar dichtbijzijnde fiat dealer. Deze heeft me direct geholpen; een defecte turbodrukzender tgv sludge... ja, de carter ontluchting finaal vol. Ik rij geen kleine stukjes, dus verwacht hiermee veel problemen.
Gelukkig komt er in 2013, als het materiaal binnen is, een terugroepactie met modification. Het was ff klote maar heb maar 45 minuten vertraging gehad, en fiat lost dit landelijk op, dus NO Worries..
En weg alweer
- 41.000 km
De auto is vandaag weer teruggekocht door de dealer. Heb er met veel plezier in gereden, maar het comfort voor ploegendienst woonwerk 110 km enkele reis was toch te weinig. Tevens miste ik toch een grote kofferruimte omdat ik toch vaak hout moest halen etc.
Ondanks dat de auto nieuw was en ik er maar een jaar in gereden heb zijn de kosten per kilometer:
Brandstof 2988,95
Afschrijving 17650-10250 = 7400
Sunny boys 120
Vezekering 437
Trekhaak 500 +
Kosten/kilometer: 11437/41000 = 28 cent/km
Al met al niet verkeerd, maar nu ga ik voor iets compleets tegen overgesteld: Een oude volvo v70 D5 uit 2005. (Oja droom is nog steeds de 159, maar deze is te klein)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.