Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 97.000 km |
Voor het eerst een nieuwe auto
- 97.000 km
En dan rij je `s nachts om 4 uur op een verlaten snelweg weer naar je vakantieadres in het buitenland, knalt ineens je turbo uit je 407. Enorme zwarte rookwolken, volledige vermogen weg. Veilig aan de kant gezet, Peugeot Assistance gebeld. Auto laten wegslepen naar een garage. Reparatie was dermate duur (+ 4000 euro voor nieuwe turbo, schoonspoelen van motor en uitlaatsysteem, nieuwe roetfilter etc) dat herstellen geen optie meer was. De auto dan maar verkocht aan de garage aldaar voor 1000 euro en daar sta je dan, zonder vervoermiddel. Met veel geregel toch naar huis geraakt en dan naarstig op zoek naar een nieuwe auto. Tijdelijk een auto van schoonfamilie geleend om te kunnen gaan werken en de zoektocht naar een andere auto begon.
Al mijn hele leven koop ik mijn auto`s tweedehands. De aanschafprijs is laag maar de onderhoudskosten zijn hoger. Maar ik was al het gedoe met vele garage bezoeken die tweedehands auto`s veroorzaken helemaal zat dus ik besloot dat ik een nagelnieuwe auto zou kopen om van die ellende verlost te zijn. Alleen, mijn Peugeot 407 had ik nog niet zo gek lang, gekocht bij een dealer en gepland om nog een aantal jaren ermee te rijden. Dus de spaarpot was nog niet voldoende aangevuld om een andere auto aan te schaffen. Ik ging aan het rekenen, vast herkenbaar bij velen onder ons als we voor de aanschaf van een auto staan. Voor mijn Peugeot betaalde ik bijna 150 euro per maand aan wegenbelasting. Ik bedacht me dat als ik een belastingvrije auto zou kopen, ik dan die 150 euro per maand wegenbelasting kon gebruiken om de maandelijkse kosten van de lening te betalen. Mijn uitgave patroon per maand zou dus hetzelfde blijven als ware ik de Peugeot nog zou rijden met dat verschil dat het onderhoud en de consumptie van brandstof minder zou zijn.
Op internet gaan zoeken naar alle wegenbelastingvrije auto`s die er zijn. Het moest een diesel worden omdat ik circa 50.000 kilometer per jaar rij dus alle benzine varianten vielen af. Vanwege mijn kinderen moest het ook nog een 5 deurs zijn, dus de Alfa Romeo Mito viel helaas af, met 5 deuren had dit zeker een kanshebber geweest. Er bleef een shortlist over aan potentiele auto`s.
- Een Skoda Fabia 1.2 tdi (Greenline)
- Een Volkswagen Polo 1.2 tdi (Bluemotion)
- Een Fiat Grande Punto / Punto Evo 1.3 multijet
Als eerste toog ik naar Skoda maar een proefrit met de Fabia overtuigde absoluut niet en optisch vond ik de auto veel te smal en te hoog op poten staan. Je krijgt het idee dat ie zo omkukelt. Ook presteerde de driecillinder echt onder de maat, accelereren kun je het niet meer noemen en bij koude start leken de traktoren die de wegen rondom mijn woonplaats onveilig maken, nog een beschaafder geluid te produceren.
De Volkswagen bleek al niet veel beter te presteren. Ook zijn 3 cillinder diesel motor nagelde dat het een lieve lust is en de prestatie`s waren welliswaar iets beter dan in zijn stalgenoot (vanwege het lagere gewicht?), echter aansprekend waren ze verre van. Ik begon de hoop op rijplezier in combinatie met een zuinige minder dan 85 gram CO2 uitstotende diesel, te verliezen.
Toch besloot ik om de Fiat dealer waar ik destijds ook mijn Peugeot had gekocht, te vereren met een bezoekje. Deze was sinds kort ook dealer van Fiat geworden. Ze hadden een Fiat Punto 1.3 JTD staan en ik kreeg de auto zonder morren mee om een lange proefrit te gaan maken. Wat een verademing was deze motor tov de 3 cillindertjes uit de VAG stal. De 1.3 JTD 4 cillinder heeft een mooi gecultiveerde loop en is geheel trillingsvrij. Het is natuurlijk geen strepentrekker maar zijn prestatie`s waren toch een stuk vlotter dan de twee eerdere kandidaten. Je kreeg rond de 2000 rpm zelfs de bekende turbo duw als je de gaspedaal vloerde. Kortom, rijplezier kon toch een beetje verkregen worden met deze kleine dieselmotor. De auto weer terug gebracht en aangegeven er nog een nachtje over te willen slapen. Veel langer kon ik er ook niet over slapen want de schoonfamilie waar ik mijn tijdelijke auto te leen had gekregen, wilde die auto ook wel weer een keer terug. En geef ze eens ongelijk.
Dus thuis nog eens goed nagedacht, verschilde reviews gelezen op autoweek, lid geworden van een fiat forum en veel lezen later besloten om de Fiat Punto Evo aan te schaffen. Deze vind ik een mooier interieur hebben dan de Grande Punto en de Evo is ook beter aan te kleden met opties. Verder blijkt uit mijn onderzoek dat de JTD uit de Fiat stal uiterst betrouwbare motoren zijn en voorzien van een distributie ketting ipv riem.
De volgende dag terug naar mijn vertrouwde dealer en samen met de verkoper een auto besteld. Het is een witte Fiat Punto Evo Dynamic 1.3 JTD geworden met als optie het Blue and Me pakket en een houder die netjes in een daarvoor bestemde opening in het dasboard kan geklikt worden voor de TomTom die ik meenam uit mijn Peugeot. Geen gehannes met draden naar de sigarettenaansteker meer. Het Dynamic pakket zorgt voor leuke dingen on board zoals een climat control, cruise controle, bochtenverlichting, een armsteun voor en ambiance verlichting in de deurportieren en onder het dashboard kastje als ook een uitgebreide boordcomputer waar je veel dingen op kan aflezen zoals gemiddeld verbruik, huidige verbruik, gemiddelde snelheid. Het Blue and Me pakket zorgt voor een geintegreerde TomTom houder en de mogelijkheid om Ipod of Usb stick met muziek aan te sluiten aan het op Windows gebaseerde media systeem. Verder is er ook een bluetoothverbinding met je telefoon mogelijk welke volledig te besturen is via knopjes op het stuur. Deze werkt perfect in combinatie met mijn Nokia Lumnia. Het gesprek is goed verstaanbaar en ook de andere kant begrijpt me probleemloos. En je kan ook via gesproken woord opdrachten aan de auto geven maar die functie gebruik ik nooit.
Omdat ik geen auto meer had in te ruilen kon ik ook nog een mooie korting krijgen en de auto met die specificaties hadden ze ook nog op voorraad staan. Hij kon dus snel geleverd worden en daar ik geen auto had, is dat een groot pluspunt. Als geste kreeg ik van de garage om de periode tot levering te overbruggen, gratis een leen auto mee. Een top garage, echt waar! Met mijn spaargeld, de 1000 euro van de Peugeot en een kleine rente vrije lening van Fiat die ik in 2 jaar terug kon betalen (aflopend voor 2014, het jaar dat er weer belasting zal geheven gaan worden ook op zuinige auto`s) en welke ook nog eens binnen de 150 euro per maand viel, ben ik de eigenaar geworden van mijn eerste Fiat.
Ik heb toch 2 weken rondgereden in de leenauto tot het belletje kwam dat mijn auto klaar was om geleverd te worden. Op zaterdag naar de garage gegaan, alle papierwerk in orde gebracht en de sleutels van de leenauto afgegeven. En toen kreeg ik, na een introductie en uitleg van de verkoper, de sleutels in handen en kon ik gaan rijden met mijn nieuwe aanwinst.
Nu ben ik 2 jaar en een beetje verder, de teller van de auto heeft net 97.000 kilometer aangegeven. Ik ben dus toe aan de review van de witte Fiat Punto Evo.
*Goedkoop en betrouwbaar
Wat me opvalt na 100.000 kilometers sturen in deze Fiat is dat hij heel goedkoop is om te rijden. Hij moet om de 35.000 kilometer een beurt hebben terwijl de Peus elke 15.000 kilometer binnen moest. Dat resulteert dus tot nu toe in 2 beurten bij de dealer waarbij de eerste beurt met 170 euro absoluut geen dure was en de tweede beurt met 350 euro ook niet. Als ik dat vergelijk met de Peugeot waar de beurten al gauw een 2 of 3 dubbele van dat geld was, rij ik nu uiterst goedkoop rond. De derde beurt zal er met 105.000 kilometers aankomen maar ik verwacht geen problemen. Verder is er een terugroep actie geweest van Fiat waar uiteraard geheel gratis een verwarmingselement is ingebouwd in de carterontluchting. Deze zou in de winter kunnen vastvriezen waardoor de ontluchting niet goed meer zou werken met vervelende gevolgen van dien. Ook meet de computer de oliekwaliteit en geeft een seintje als deze moet vervangen worden. Deze is bij mij steevast ongeveer rond de 30.000 kilometer aan vervanging toe. Daar breng ik de auto elke keer apart voor binnen en dan wordt enkel de olie en het oliefilter vervangen. Het enige wat ik echt als mankement heb gehad bij circa 80.000 kilometer is dat het linker achterraam niet meer dicht wilde. Er bleek een kabeltje geknapt te zijn in de deur welke het raam bedient. Dit is ook gratis onder garantie vervangen door de dealer. Ik rij nog wel rond met de originele banden en de originele remmen. Die gaan dus uiterst lang mee.
Ook de brandstofconsumptie blijft binnen de perken. Natuurlijk geloven we de opgave van de fabrikant nooit, maar ik zit toch op een gemiddelde van 5 liter per honderd kilometer. En daar spaar ik de auto absoluut niet, ik hou van lekker doorrijden. Dat is toch een aangenaam verbruik gezien de prestaties die ik van het blokje verwacht. Uiteraard vraag ik het vermogen wel pas nadat de motor op bedrijfstemperatuur is gekomen. En dat is meteen een bruggetje naar een vervelend fenomeen van de zuinige diesels. In de winter bij lage temperaturen, zeker onder 0 duurt het een e-e-u-w-i-g-h-e-i-d voor de motor op bedrijfstemperatuur is. Hij is zo efficient dat de motor nauwelijks nog opwarmt. Echt vervelend omdat ik dan de motor spaar en dus niet kan doorrijden.
Olieverbruik is er totaal niet en motortechnisch geen enkel probleem. Ook alle electronica blijft doen waar het voor gemaakt is.
*Comfort
Hoe ze het bij Fiat voor elkaar gekregen hebben, weet ik niet, maar de auto is ongehoord stil van binnen. De vele duurdere Peus was aanmerkelijk lawaaiiger. Ook het toerental bij hogere snelheden is prettig laag. Dat zorgt voor een aangename rust aan boord. Het ondertstel is een mix van comfort en een vleugje sportiviteit en ook de zetels zitten op langere ritten niet verkeerd. De radio produceert een redelijk goed geluid maar het is niet top of the bill. Nu het weer vroeger donker is, bewijst de ambiance verlichting zijn nut. Het is haast sfeervol in de auto in combinatie met de oranje verlichting van het dasboard. Wat niet bijdraagt aan het comfort is de cruisecontrol. Die is niet nauwkeurig te bedienen en bij hellingen verliest hij veel van de ingestelde snelheid. Dat kan Fiat in deze tijd toch beter voor elkaar krijgen. De bochtverlichting is een leuke gimmick maar heeft weinig toegevoegde waarde. Het is niet zo dat de bochten nu ineens in een zee van licht baden en als de straatverlichting brand, zie je het niet eens. Wat ik ook erg mis zijn de automatisch dimmende spiegels. Alle verkeerd afgestelde verlichting (ondanks de APK verplichting in Nederland toch een veel voorkomend fenomeen) wordt ongenadig hard weerkaatst. Het stuur is heel licht, zeker in de City stand. Maar ik ben er in tussen aan gewend geraakt en als ik in andere auto`s rij betrap ik me erop dat ik denk, pfff wat stuurt dat ding zwaar. Natuurlijk voel je niet helemaal goed meer aan wat er onder de voorwielen gebeurt maar voor normaal gebruik zit je daar ook niet op te wachten. Voor de normale ritten in Nederland voldoet de besturing prima. Wil je op het scherpst van de snee rijden, dan adviseer ik je een BMW 1 serie te kopen. Ook bochten kan hij met hoge snelheid nemen waarbij hij op het uiterste gemoedelijk over zijn voorwielen gaat schuiven maar dat is gemakkelijk te corrigeren. De versnellingsbak is tov de Peugeot een verademing. Hij schakelt trefzeker en met gevoel. Wat ik een gemis vind is dat achter geen verlichting in het plafond is ingebouwd. De kinderen moeten in de wintermaanden op de tast hun gordel vastmaken. Verkeerde besparing, lijkt me.
* Prestatie`s
Het is geen 6 cillinder zoals mijn BMW dat was of een 2 liter zoals mijn Peugeot. Toch mag ik absoluut niet klagen over de power van het blokje. Ook bij hogere snelheden weet het blokje nog prima te overtuigen en versneld hij op een prettige manier. Tot 150 a 160 kilometer per uur is de reactie op het gaspedaal nog levendig te noemen en pas bij een 180 kilometer per uur houdt de koek op. Ook bij het vertrekken vanuit stilstand wil hij best goed voorruit maar je zal niet alle stoplichtsprintjes winnen :-). Ik moet wel zeggen dat het gemiddelde verbruik met blijft verbazen. Je krijgt veel voor je spaarzame dieselverbruik terug. Soms overweeg ik tuning bij Savali, ik lees daar veel positieve berichten over en het vermogen stijgt van 85 pk naar 100 pk en het koppel van 200 nm naar 250 nm. Dat zou de prestaties zeker ten goede komen maar ik twijfel altijd over de effecten op onderandere de koppeling op langere termijn.
* Betrouwbaarheid
Zoals hierboven al staat geschreven, is de auto tot hiertoe erg betrouwbaar gebleven. Het zit wel snor met de kwaliteit van Fiat. Ik ben veeleisend en van de kwaliteit van Peugeot was ik minder tevreden dan van die van mijn Fiat. Naast alle mindere punten in bovenstaande hoofdstukken heb ik wel mijn vraagtekens bij de kwaliteit van de bekleding van de zetels. Deze zien er na 2 jaar niet meer nieuw uit en er zit een soort zwarte zweem op de grijze stof. Jammer!
Start & Stop / Shift indicator
Op mijn auto zit een start-stop systeem welke keurig werkt. Echter vraag ik me wel af of het de levensduur van de turbo niet verkort. Elke keer dat uitvallen van de motor is volgens mij niet goed voor de smering van de turbo. Net als ik de auto goed warm rij voor ik prestatie`s vraag, laat ik hem netjes weer afkoelen na gebruik zodat de turbo kan afkoelen. Meestal gebruik ik de start-stop functie dan ook niet. Je moet hem wel elke start weer uitzetten, standaard staat ie aan. De shift indicator en mijn gevoel-gehoor gaan ook niet simultaan. Zegt ie om op te schakelen maar zit je voor mijn gevoel nog niet in het optimale toerental. Als je de shift indicator volgt heb je soms ook een te laag toerental waardoor de motor gaat brommen. Verder denk ik dat te lage toerentallen ook niet goed zijn voor de motor, hij vervuilt mijn inziens sneller door dat de EGR klep vaak openstaat en de vervuilde uitlaatgassen weer de motor in geleid worden. Ik trek hem dus wat verder door dan de shift indicator aangeeft, meestal tot een 2500 a 3000 rpm.
*Nabeschouwing
Deze Fiat geeft me veel waar voor mijn geld, rijdt prettig en is goedkoop in gebruik. Hij heeft veel voordelen en enkele nadelen. Al bij al hoop ik dat ik deze dijk van een auto nog lang kan rijden. Hij is nu afbetaald, per 1 januari komt de wegenbelasting eraan. Deze zou 85 euro per maand gaan worden, nog geen drama. Het is best een lange review geworden. Ik vermoed dat straks bij invoering van wegenbelasting op de zuinige auto`s veel Fiat Punto`s JTD afgedankt gaan worden of ingewisseld worden op een kleine benzine auto. Ik hoop dat mijn review voor aspirant kopers van een deze Fiat Punto`s mede met de ander reviews, een aardig beeld geeft over de Fiat Punto. Opmerkingen of vragen mag je altijd stellen hieronder.
Met vriendelijke groeten,
Wouter
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.