Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 22 km |
KM-stand laatst | 780 km |
De eerste kilometers
- 780 km
Van de zaak sinds kort een Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet gekregen om zowel zakelijk als privé in te touren.
Mijn vorige (eigen) auto was een Citroën C1, waarvan ik er stellig van overtuigd was dat er geen auto zuiniger/goedkoper kon lopen.
De eerste kilometers in de nieuwe Punto waren even wat wennen. Afgezien van het benzine>diesel verschil stuurt de Punto ook nog eens héél wat lichter dan de C1. En in de CITY-stand had ik al helemaal de neiging om te ver te draaien met het stuurwiel.
De C1 had een variabele stuurbekrachtiger. Bij lage snelheden stuurde hij lichter dan bij hogere. Volgens mij heeft de Punto dit niet, afgezien van de handmatige CITY-stand.
In het begin vond ik de CITY-stand een overbodige luxe, omdat de Punto in de normale setting ook al extreem licht stuurt. Maar na 500km betrap ik mezelf erop dat ik 'em in en rondom de stad toch vaak aan heb staan.
====
Technisch gezien is het gewoon een hele fijne auto. Hij bokt niet bij té lage toeren (de schakelindicator begint dan wel te flippen) en bij stationair is het nagenoeg stil in de cabine. Dit was wel wat anders in het driepittertje van Citroën.
In het begin schakelde de Punto wat vaagjes. Vooral bij het terugschakelen naar z'n twee moest de pook even weer naar neutraal en viel daarna wat vloeiender in de versnelling. Na 700km is dit euvel echter grotendeels al verdwenen.
Het interieur is in 1 woord gewoonweg prachtig te noemen. Het ziet er allemaal vrij stevig uit (ondanks het goedkope plastic aan de bovenkant van het dashboard) maar de tijd (en kilometers) zal leren of dit ook echt zo is.
Typische vooroordelen over Fiat heb ik ook gehad: uiterlijk mooie auto's met een papieren chassis. Maar wat ik tot heden van de Punto gemerkt heb is dat de afwerking top gedaan is. Nu heb ik met de Citroën C1 natuurlijk niet veel vergelijkingsmateriaal, omdat in die auto zoveel mogelijk materiaal met 1 schroefje vastgezet moest worden. Maar bij het dichtslaan van de deuren van de Punto hoor je al dat dit geen rommel is.
Als je over een slecht stuk weg rijd, hobbel je in de C1 zo van de bestuurderstoel op schoot van de passagier. In de Punto voel je die oneffenheden amper! Toch weer een pluspuntje voor het comfort en afwerking.
====
Ik heb de 1.3 MultiJet 16v 85 Dynamic, waarvan ik van diverse sites had vernomen dat er standaard cruise control op zat. Ik heb de auto zonder Blue&Me pakket, maar mis dit op zich ook niet. Cruise control zit er echter niet op, en bij het touren op de snelweg met 120/130km was dit eigenlijk wel een ideale oplossing geweest. Maar het zij zo.
Raar feitje wat de snelweg betreft trouwens. Tot de 120km/u verbruikt 'ie gemiddeld 5.0/5.1 l/100km. Maar zodra je 125/130 rijd schiet dat absurd hard omhoog naar een vaste 7.0 l/100km. Misschien komt dat door de inrijdperiode?
Over het inrijden gesproken. Op diverse fora lees ik hier aardig tegenstrijdige berichten over. Dat je de motor rustig warm moet laten lopen, dat snap ik. Maar daarna lopen de meningen uiteen van 'de eerste 3000km rustig aan doen' tot 'een beetje op z'n staart trappen om alles los te laten komen'. Nou denk ik persoonlijk dat de huidige moderne diesels wel wat kunnen hebben, en bij de fabriek ook al een tijdje hebben staan draaien. Het moet immers getest worden?
====
Qua binnenruimte is het heerlijk vertoeven in de Punto. Zat je op de achterbank in de C1 moet je tenen in je nek, in de Punto kun je zowaar languit zitten!
Het zijn ook de kleine dingetjes die opvallen, waarbij de afwerking in positieve zin naar voren komt. Zo zakt het handschoenenvak-klepje (wat een woord) langzaam en rustig naar beneden, zijn de knipperlichten en elektrische ramen voorzien van comfort modules en dimt de binnenverlichting langzaam. Premium-niveau!
====
Ook heb ik na 700km wel wat kleine puntjes op te noemen. Geen extreme feestbedervers, maar kleine kritiekjes.
Het bedienen van de passagierraam aan de bestuurderskant is dan net weer zonder het eerder genoemde comfortmodule.
De achterklep ontgrendel je té makkelijk door kort op de knop te klikken op de klapsleutel. Ookal is de auto verder vergrendeld. Het is me nog niet overkomen, maar ik kan me voorstellen dat er ooit per ongeluk gedrukt word op die knop. Het was handiger geweest als je bijvoorbeeld de knop 2 seconden vast moest houden.
De auto beschikt wel over een Follow-me-home functie, maar deze moet elke keer handmatig ingeschakeld moeten. Afgezien van dat, zou het systeem compleet zijn als de lampen ook aangingen bij het op-afstand ontgrendelen van de auto.
De standaard luidsprekers zijn op zich prima, maar het plastic resoneert hard mee als de volume wat hoger gedraaid word. Misschien wat stevigere speakers inbouwen of het plastic wat isoleren aan de binnenkant.
====
Over het verbruik valt nog weinig te zeggen. Volgens de boordcomputer rij ik gemiddeld 5.1L/100km maar bij de eerste tankbeurt (de tank stond op een kwart) reed ik omgerekend 1 op 22. In tegenstelling tot wat andere Punto-rijders hebben, is mijn boordcomputer dus juist minder optimistisch dan de pomp... We zullen het merken zodra de auto goed ingereden is.
====
Verder nog snel een vraagje voor de toevallige lezer (er is aardig wat te lezen). Wie heeft een flauw idee wat het ronde zwarte koepeltje doet in het midden van het dashboard bij de voorruit?
====
Zodra ik meer ervaringen heb, lezen jullie het! Maar tot zover, een zeeeeeeeeer tevreden Punto rijder!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.