Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Active (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Active |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 58.000 km |
KM-stand laatst | 73.000 km |
Eerste halfjaar met de Punto
- 70.000 km
Omdat ik van werkgever wisselde, kon ik mijn vorige Renault Clio 2013 (diesel) inwisselen voor een Fiat Punto (diesel) uit 2011.
In de meeste reviews komt de Renault Clio uit 2013 als winnaar in het B segment uit de bus. Echter, ik heb één probleem met de Clio: vanwege mijn lengte van 2,05 meter is de Clio net te klein voor mij. Gelukkig is de Punto net iets anders waardoor ik daar wel goed in pas. Met name op gebied van beenruimte voor de bestuurder scoort de Punto punten. De stoel kan zo ver naar achteren dat je met je hoofd gewoon achter de B stijl zit. Nou is dat niet comfortabel omdat je dan heel ver van het stuur zit, maar de ruimte is er in ieder geval!
Maar even genoeg over mijn lengte. Zoals vermeld heb ik hiervoor een Clio uit 2013 en een Fiesta uit 2009 gereden waardoor ik de Punto goed kan vergelijken met deze twee auto's. Wat mij opvalt is dat de Fiesta echt een rijders auto is, met veel gevoel in het stuur en een vrij hard onderstel. De Clio scoort goed op motorisch gebied, het dieselblokje dat in de Clio ligt levert werkelijk overal koppel.
Kijk ik naar de Punto zie ik dat de Punto op stuurgebied en motorisch gebied niet zo hoog scoort als de Fiesta en de Clio, maar dat de Punto op veel andere gebieden goed scoort, waardoor deze auto zich toch kan meten met de Clio en de Fiesta. De Punto is vrij stil van binnen als je op de snelweg rijd vergeleken met de twee andere auto's. Ook het zicht rondom de auto is erg goed, je hebt geen grote dode hoeken zoals in de Clio bijvoorbeeld.
Tot zover de vergelijkingen met de concurrenten in het B segment. Laten we verder kijken naar de Punto. De ruimte voor de passagier naast de bestuurder is erg ruim, als de stoel naar achteren gaat kan ik mijn benen bijna volledig strekken, en ik ben 2,05 meter! Je kan dus erg lange mensen meenemen zonder problemen. Achterin is de ruimte minder goed, je kan met goed fatsoen geen volwassenen meenemen in deze auto. Ik heb twee vrienden van 2 meter en we kunnen nauwelijks met zn drieen in de auto zitten vanwege ruimte gebrek op de achterbank.
De achterbank kan je in deze auto wel heel erg mooi omklappen zodat je een bijna vlakke laadvloer hebt. Eerst klap je het zitgedeelte omhoog, waarna je de rugleuning naar beneden klapt. Door de voorstoelen naar achteren te schuiven tegen het zitvlak van de achterbank, kan je de achterbank "vergrendelen" op die manier. Dat is erg fijn, want de achterbank blijft op die manier altijd vlak. Hij ligt wel 5 centimeter hoger dan de kofferbak, maar ik vind de Punto erg praktisch als ik grote dingen moet vervoeren.
Dan het rijden in de Punto. Het dieselblokje is compleet dood onder de 1500rpm, en vanaf 1750rpm merk je dat de turbo echt op gang komt. Het blok trekt door tot 4500rpm (toerenbegrenzer), maar het is vrij zinloos om zo ver door te trekken met een diesel. Als je stilstaat grijpt de toerenbegrenzer al in bij 2500rpm. Dat zorgt ervoor dat hard optrekken met de Punto niet altijd even soepel gaat, omdat zodra je wegrijd de toerenbegrenzer niet meer op 2500rpm ingrijpt waardoor de Punto soms in de toeren schiet als je hard weg wilt rijden. Verder niet heel hinderlijk, maar elke keer een perfecte start lukt niet met de Punto. De versnellingsbak is redelijk, af en toe kan hij hakerig zijn, maar zo soepel als de versnellingsbak in de Fiesta is deze niet. In het dagelijkse verkeer erger ik me er in ieder geval niet aan.
Qua stuureigenschappen mist er een beetje gevoel in het stuur. Je kan echt behoorlijk hard met de Punto door de bocht, maar je mist het gevoel dat de voorwielen weg beginnen te glijden, wat wel heel nadrukkelijk aanwezig is in bijvoorbeeld de Ford Fiesta. Ik heb in deze Punto ook geen ESP of iets dergelijks wat ingrijpt op die momenten. Maar, als je wilt kan je goed hard door de bochten. De auto helt niet erg over en blijft ook bij onregelmatigheden op het wegdek goed in de bocht hangen, hij gaat niet zwabberen.
De ruitenwissers zijn helaas (net zoals bij vele auto's in dit segment) niet echt geweldig als je 120 rijd. De ruiten schoonmaken heeft alleen zin bij snelheden onder de 80, daarboven komt er wel ruitenwisservloeistof op het raam, en dat word dan ook uitgesmeerd door de ruitenwissers, maar er blijven veel strepen met ruitenwisservloeistof over. Wat ik meestal doe is de ruitenwissers gebruiken op het moment dat ik vanaf stilstand de snelweg op rij. Dan kunnen de ruitenwissers goed wissen, en waait het vervolgens goed weg op de snelweg zodat je geen druipers op de voorruit krijgt. Ik mis ook een instelbare interval, de Clio en de Fiesta hadden dit wel.
Als we verder kijken naar wat er voor functionaliteiten op de auto zitten, komen we bij de cruise control uit. Het is fijn dat de auto het heeft, maar ik zie twee grote minpunten aan de cruise control van de Punto. Ten eerste, zodra je op cruise control rijd en even van de cruise control af wilt, mist er een pauze knop. Er zit wel een resume knop op, dus waarom er geen pauze knop op zit is me een raadsel. Nu moet je een tikje geven op de rem, maar dat kan hinderlijk zijn voor verkeer wat achter me rijd, dus meestal trek ik even aan de handrem, dan pauzeert de cruise control ook. Het tweede probleem aan de cruise control is dat de snelheid erg varieert. Als ik met 100 op de cruise control een heuvel op rij, zie ik de snelheid terugzakken naar 95. Hij komt later wel weer naar de 100, maar dit is erg vervelend als je tussen verkeer rijd dat ook op cruise control rijd, zoals op de A2 bijvoorbeeld. Het ene moment haal je een auto in, en dan zakt de snelheid zo ver terug, dat de auto die je net inhaalde, jou weer inhaalt. Ik hoor dit ook van veel collega's die in een Punto rijden, dus ik neem aan dat dit een algemeen issue is met de cruise control. Als laatste, de bediening van de cruise control is geplaatst op een soort "richtingaanwijzer" links op het stuur, onder de gewone richting aanwijzer. Als vrienden van me in de auto rijden halen ze vaak de richtingaanwijzer en de cruise control door elkaar. Willen ze bijvoorbeeld versnellen, geven ze richting aan naar rechts, of andersom. Ik snap niet echt waarom het niet gewoon knopjes op het stuur zijn, zoals in de meeste auto's. Maar als je hier aan gewend bent, is het geen probleem verder.
Het interieur is verder vrij simpel opgebouwd. Je hebt drie grote draaiknoppen voor de ventilatie, met daarboven drie knoppen voor hercirculatie, airco, en achterruimverwarming. Deze drie knoppen kan je niet echt op de tast gebruiken omdat ze vrij vlak liggen op het dashboard, en je moet ook even kijken naar het indicatie lampje om te zien of je ze goed ingedrukt hebt.
De radio van de Punto is ook erg simpel in gebruik. Naast gewoon AM/FM zit er ook een AUX ingang en een USB mogelijkheid op. Dat werkt verder zoals je zou verwachten, volume regeling zit op het stuur, dus dat is erg praktisch. De carkit in de Punto vind ik dan weer niet zo geweldig, mijn Samsung S3 heeft elke keer ruzie met de carkit waarbij ze niet pairen, of dat ineens de muziek wegvalt als je gebeld word, maar je hoort verder geen ringtone bijvoorbeeld.
Qua comfort zijn de stoelen in de Punto niet beter dan die van de concurrentie. Het zit prima als je een half uurtje moet rijden, maar het zijn geen stoelen waar je echt lange afstanden in wilt rijden. Dat komt met name doordat de stoel bovenin vrij kort is. Er word een vrij groot stuk van mn rug niet ondersteund in deze stoelen. Datzelfde geld voor de bank achterin, prima als je met kinderen wilt rondrijden, maar voor volwassenen is de rugleuning te kort.
Dan kijken we naar het onderhoud. De Punto (diesel) heeft om de 30.000km onderhoud nodig. Buiten dit gebruikelijke onderhoud is er bij mij nog niets aan de auto kapot gegaan, behalve een lampje van de kentekenverlichting. Dit meld de Punto overigens keurig op het dashboard, dat is wel weer pluspunten waard, want je hoeft niet de halve auto af te speuren naar een kapot lampje. Qua verbruik rij ik op een volle tank rond de 750-800km, maar let wel, dat is met veel stadsverkeer en file! Het kan heel goed zijn dat de Punto meer kilometers uit zijn tank haalt als je normaal over de snelweg rijd.
Over het algemeen is dit een betrouwbare praktische auto die gewoon van A naar B rijd zonder heisa. Er zijn auto's die op specifieke punten beter scoren dan deze auto, maar over het algemeen genomen scoort deze auto op alle vlakken vrij goed, waardoor hij zich toch kan meten met andere auto's uit hetzelfde segment.
Met een volle bak naar zuid Duitsland!
- 73.000 km
Inmiddels staat de Punto op 73.000km. Een paar weken geleden besloot ik met een vriend naar zuid-Duitsland te gaan, met een Punto die echt compleet volgeladen was.
In Nederland de auto net voor de grens nog even volgetankt (ivm tankpas die alleen in Nederland werkt) en daarmee zijn we naar het zuiden van Duitsland vertrokken. Wat mij gedurende deze reis opviel is hoe fijn de diesel is als je de auto vol beladen hebt. Je merkt eigenlijk nergens aan dat de auto echt vol beladen is, natuurlijk ga ik niet met piepende banden door de bocht, maar bij drempels of accelereren merkte ik niet echt dat er een hoop spul achterin de auto lag.
Op de Duitse Autobahn kon de Punto redelijk meekomen. Het valt me op dat als je 130 rijd in 5e versnelling en volgas geeft, de auto nog best aardig accelereert. Natuurlijk hou ik de linkerbaan kanonnen niet bij in deze auto, maar door de verkeersdrukte konden die ook niet veel harder dan 180, en dat redde de Punto nog net (op de teller).
In de bergen van zuid-Duitsland is ook prima te rijden met het dieseltje. In het vlakke Nederland heeft het niet zoveel zin om ver door te trekken in versnellingen, maar in de bergen merkte ik dat het wel wat prettiger rijd als je soms even wat verder doortrekt voordat je schakelt.
Het verbruik van het kleine dieseltje is ook erg goed. Zoals vermeld, ik heb de auto in Nederland afgevuld, ben naar zuid-Duitsland gereden en kon daar twee dagen rondrijden voordat de tank weer bijgevuld moest worden. Ik heb 1x 34 liter getankt voor 46 euro en kon daarmee ook weer naar Nederland rijden. Wat dat betreft is het een fijn zuinig motorblok.
Dit is tevens de laatste ervaring die ik toevoeg voor deze auto, want ik heb de auto afgelopen week ingeruild op een Ford Focus van hetzelfde bouwjaar.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren