Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2010) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 185.000 km |
KM-stand laatst | 341.900 km |
Bijna 100,000km gereden
- 280.000 km
Dit is mijn 3e Punto diesel. De eerste 2 waren een 1.9 MultiJet 130 pk Sport, de laatste heb ik ruim 8 jaar gehad gekocht met 68.000km en ingeruild met 430.000km. De motor en auto waren zeker niet op. Maar ik wilde graag een 5 deurs Punto ivm de kinderen. Mijn garage ruilde een mooie Punto EVO in met 185.000 km op de klok die altijd goed was onderhouden. Het betreft een 1.3 MultiJet 85 pk Dynamic met Dynamic plus pakket. De kleur is uiterst zelfdzaam namelijk olijf groen! Wat mij betreft een zeer mooi kleur!
De auto is afgeleverd met grote beurt, nieuwe distributieketting (preventief) en carterpan. Ik heb de auto zelf nog voorzien van de nodige extra's om hem naar mijn zin te maken. oa. achterklepspoiler, lederen stuurwiel en pookknop, sport pedalen, originele aansluiting voor tomtom/telefoonhouder, deze werkt niet maar vond het mooier dan het lege aflegvakje en nu mooi handig voor de telefoonhouder. chrome spiegelkappen, sonniboys, android radio/navgatie en 17 inch originele Take Off velgen van de Punto Sort met Vredestein All Season banden.
Ik rij veel snelwegkilometers ca 45.000km per jaar. Door de ingevoerde max. snelheid van 100km op de snelweg lukte mij het vaak om 1000 km op 1 tank te rijden, alleen was dit wel met de 15 inch wielen die er standaard op horen. Nu met de 17inch is 800km a 850km wel de max.
Zoals gezegd heb ik deze Punto 5 deurs gekocht ivm de kinderen. Wij zijn een gezin met 2 kinderen, 1 van 2 jaar en 1 van 4. jaar En dat past allemaal prima in de Punto. Met vakantie's doe ik vaak even de dakkoffer op het dak. En dat is prima te doen, ook met het verbruik, ik heb met 1 blokje diesel op de tankmeter 180 km gereden incl de dakkoffer erop.
Qua onderhoud bezuinig ik niet. Elke 15.000 km krijg die verse olie en oliefilter en om de 30.000 km brandstoffilter en interieurfilter en luchtfilter. Sinds ik de auto heb heeft dei alweer 6x een beurtje gehad. Daarbuiten zijn een keer de remblokken en schijven voor vervangen, de stuurkolomschakelaar ivm storing met de cruisecontrol. Verder is het koppelings pedaal 2x vervangen, het was 2x afgebroken. De eerste keer kwam het pedaal steeds hoger te staan de 2de keer kreeg trapte ik de koppeling in en kwam die nooit meer omhoog. Dat is de enige keer dat de auto mij liet staan.
De betrouwbaarheid is goed. mits ze goed onderhouden zijn. Het is een prima gezinsauto voor ons. We hebben ook een Fiat Stilo SW en Multipla gehad, maar die extra ruimte missen we alleen als we wat groots willen vervoeren, maar gelukkig heeft de Punto een trekhaak..
Als opvolger zal er uiteindelijk wel een Fiat Tipo komen. Maar tot die tijd is de Punto echt een blijvertje.
Weer ruim 50000 km verder
- 333.500 km
Gisteren een mooie kilometerstand van 333.333 km. Afgelopen tijd weer veel mooie bijna probleemloze kilometers gereden.
De Punto bevalt nog steeds goed. Afgelopen november de all season banden gewisseld voor Vredestein winterbandenset in de standaard bandenmaat van 185/65/15. De auto rijd hier op een stuk zuiniger dan op de brede en 17 inch velgen. Nu haal ik met gemak 1000 km op 1 tank dus dat is mooi meegenomen gezien de forse prijzen van afgelopen maanden voor de diesel.
Vorige jaar oktober bij 316000 km lag er ineens olie onder de auto dit bleek een lekke oliekoeler/oliefilterhuis te zijn. Dit laten vervangen samen met de brandplaatjes en verstuiverring die ook wat lekkage vertoonde, dit is een veel voorkomende probleem bij deze motoren. Na de reparatie rijd de auto weer super goed en geen stank meer van verbrande olie.
Verder heb ik de koplampunits vervangen, deze waren dof geworden. En ze waren aan een aantal keer gepolijst. Ik heb ze vervangen voor koplampen van een Punto Evo Racing, deze hebben een donkere binnenkant. Ook zijn ze voorzien van Philips H4 LED lampen. Dit is een enorme verbetering qua lichtopbrengst in vergelijking met de standaard H4.
Onlangs voor de gein de nieuwe APK roetfiltertest laten uitvoeren en tot mijn verbazing ruim onder het miljoen deeltjes dat er werd uitgestoten. Dus voor de komende APK verwacht ik geen afkeur op het roetfilter. Het is dus belangrijk dat je met een diesel veel kilometers maakt zodat het roetfilter zijn werk blijft doen.
Zodat de APK in juli is geweest zal ik weer een update doen.
Ingeruild
- 341.900 km
Onverwachts de Punto ingeruild. Nog niet voor een Tipo, maar wel voor weer een Punto. Nu een luxe Punto Lounge van 2013 met slechts 187.000 km op de teller. Paar jaar jonger en minder kilometers. De rede om hem nu toch in te ruilen was dat er wat kosten aan kwamen, hij lekte wat olie bij de warmtewisselaar weg en had al behoorlijk wat kilometers gereden. Het aanbod van de garage was goed dus gelijk besloten om te wisselen.
De afgelopen 3 en half jaar bijna 160.000 km gereden met deze groene Punto tegen geringe kosten van alleen elke 15000 km oliebeurtjes, filters en een koppelingspedaal en de oliekoeler/filterhuis dat lekte.
Dit was mijn 3e Punto met een MultiJet motor. En dus weer een Punto gekocht met dezelfde MultiJet motor. Dus ik zeg een prima auto voor vele mooi kilometers. Als je op tijd de olie ververst houden ze het lang uit. Een echte aanrader zou ik zeggen als je veel rijdt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.