Fiat Punto (2008)

autoreview

Signalement

Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf292.000 km
KM-stand laatst371.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fiat Punto LPG

  • 371.000 km

Gekocht in juli 2023 met een km-stand van 292000, rijdend op LPG, voor de prijs van 1300 euro. Tijdens het proefritje over polderwegen, waarbij de snelheid dus beperkt bleef, had ik de indruk dat er iets mankeerde aan het vermogen: trager dan gewend. Maar het 1.2 motortje klonk prima, geen gekke geluiden, dus ik dacht aan een sensor of iets dergelijks. Na aankoop bleek op de snelweg al gauw dat 110 ongeveer het maximum was. Dit probleem op een forum geplaats, en al snel kwam een reactie dat wellicht de katalysator of de demper verstopt zou zijn. Bleek de demper. Een andere eronder laten zetten en het was opgelost. Ben daarna naar Frankrijk en Leipzig gereden zonder problemen. In het voorjaar van 2024 begon de auto te schokken bij constante snelheid en lichte belasting, bijvoorbeeld op autosnelweg. Niet continu overigens. Bougies en bougiekabels nagekeken (LPG is gevoelig voor elektronische storingen) maar het euvel bleef. Bovendien was het verbruik op LPG vrij hoog, ongeveer 1 op 11. Niettemin op vakantie geweest naar het Lago Maggiore en Berlijn (op langere stukken leek het schokken minder, en sowieso niet constant). Tijdens de apk daarna bleek CO veel te hoog. Volgens garage waarschijnlijk de katalysator. Nu had ik toevallig al maanden eerder 4 gebruikte lpg-injectoren (Landi) gekocht voor slechts 40 euro's! Deze heb ik uiteindelijk zelf vervangen, en nadat nog een veer (rechtsachter) en stuurhuisrubber zijn vervangen, was de APK goedkeuring een feit. CO was weer perfect in orde en het schokken weg. En, het LPG verbruik daalde naar 1 op 14. In de tussentijd nog wat lampjes vervangen, zelf oliewissels gedaan, en op naar de zomer. Het motortje snort nog steeds perfect, en het olieverbruik is minimaal. Op naar 400000km.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.