Fiat Punto 1.2 Classic Edizione Cool (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Punto 1.2 Classic Edizione Cool |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 56.000 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Nog niet helemaal overtuigend
- 80.000 km
De Punto is als 2e auto aangeschaft. De prijs bij aanschaf in 2015 bedroeg 5k wat ik acceptabel vond voor een auto van 6 jaar en maar 56k op de teller.
Ook nog proef gereden in een Toyota Aygo en een Hyundai i10 waarbij de Punto meer volwassen overkwam en bovendien ook goedkoper was.
Verder sprak het uiterlijk van de Punto aan, al had de "oude" neus meer karakter.
Comfort: De auto heeft voor elektrische ramen en zoals de uitvoering aangeeft ook airco. Stoelen zitten goed. Bestuurdersstoel is ook in hoogte verstelbaar. Ergonomie is goed voor elkaar. Banden maken helaas nogal lawaai, maar zullen binnenkort vervangen worden waarna dit wel over zal zijn. De ruimte is voor deze klasse redelijk. Zowel voor passagiers als bagage.
Prestaties: De Punto haalt 60 pk uit een 1.2 motor. De prestaties houden niet over. Het is geen auto om snel even in te halen of harder dan 120 te rijden. Wel houdt de motor goed vast, zodat je er relaxed mee kunt rijden.
Betrouwbaarheid. Er zijn wat vreemde dingen gepasseerd. Deur aan de bestuurderszijde ging van buiten niet meer open, zonneklepje was ineens lam, koppelingspedaal bleef hangen (kwam door vloermat). Verder viel de stuurbekrachtiging incidenteel uit. Na het herstarten van de motor was dit dan weer in orde. Ook viel de tijdsklok na het starten steeds terug naar 00.00 en ging soms het motormanagementlampje branden. De auto sloeg dan af. Vreemd genoeg zijn deze problemen vanzelf opgelost.
De laatste tijd doet de Fiat het goed. Ook de stuurbekrachtiging is al langere tijd niet meer uitgevallen. Bij de recente 80.000km beurt kwamen geen bijzonderheden aan het licht.
Kosten: De genoemde dingen hebben niet veel gekost. Zonneklepje 2e hands aangeschaft. Verbruik is ruim 1: 17 bij een rustige rijstijl. Je moet dan niet harder dan 110 rijden. De actieradius is met een tankinhoud van 47 liter behoorlijk. Afschrijvingen zijn natuurlijk beperkt bij zo'n auto. Bij 70k is alleen de olie ververst. 80.000 was de eerste reguliere beurt. Wij zijn 3e eigenaar. Uit het onderhoudsboekje blijkt niet dat de beurten regulier zijn uitgevoerd.
De Punto gaat nu meer km maken over langere afstanden wat alleen maar goed is voor een auto. Ik ga ervan uit dat we nog langere tijd plezier van de auto zullen hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren