Fiat Punto 1.2 Active (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto 1.2 Active |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 216.000 km |
Update 1
- 150.700 km
Na een zorgvuldige zoektocht van ongeveer 2 weken waarbij ik in 12 fiat punto´s heb proefgereden heb ik deze auto uitgekozen.
Tijdens het proefrijden ben ik de gekste dingen tegen gekomen. Een borrelden geluid. De stuurbekrachting die er zomaar mee ophield. De coating van onderen die ver aan het verduren was.Het onderstel vol met olie en druppels olie of koelvloeistof. Uitlaat die zo lek als een zeef was, volgens de dealer was dat natuurlijk het bekende lek gaatje voor vocht.Buitenkant met roest en lakschade. Deuken.
Versnelling die hoog op kwam en gewoon langzaam in zijn 5 optrok.
En dan nog de jip en jannekke bullshit verhalen van de verkopers.
Een tip neem iemand mee waar je vertrouwd mee bent en die verstand heeft van auto’s en zich niet laat afleiden door de bekende verkoopverhalen.
Kortom ik heb me goed ingelicht waar een gezonde auto aan moet voldoen en aan allerlei testen heb onderworpen alvorens ik bij mijn huidige Fiat Punto uit 2005 ben aangeland.
Al de testen die ik heb gedaan kwamen goed uit de bus. Dan is het natuurlijk nog altijd de gok , wil je dat nog verder uitspitten dan zou een keuring nog volstaan. De auto was in tegenstelling tot de huidige prijzen op marktplaats en andere occasions niet duur.
Bij de koop heb ik ook gelijk de status doorgenomen wat vervangen moet worden. De garage waar hij is gekocht vertelde dat de auto in goed onderhoud is geweest tot en met de 1 ton beurt.
De distributie set was op verzoek toen van de eigenaar niet vervangen. Onder de motorkap geen sticker te zien en verder ook geen aantekening in het onderhoudsboekje. Dus die stond met spoed op 1.
Het knappen van die riem geeft geen motorschade volgend de fiat dealer. Maar die set moet dan toch vervangen worden. Al 25.000 km erover heen of-en 1 jaar wat eerder komt. Dus hoognodig. Wachten tot die knapt en stil komt vallen is gevaarlijk.
Dus deze is gelijk met de waterpomp , v/snaar koelvloeistof en kleppendeksel pakking vervangen.Pomp en kleppendeksel pakking was aan het lekken
Kosten 315€
Wat ik verder ga doen is de vervanging van de olie en –filter, bougies , pollen en lucht filter, nieuwe remolie , wissers voor en achter
Kosten ongeveer 150€
De olie filter zie er vies uit, ziet er niet nieuw uit, de dealer had ook geen gegevens wanneer die ververst is, zeker niet onlangs wat de olie ziet er zwart uit.
De luchtfilter ziet er ook vuil uit dus het zelfde verhaal
De bougies en remolie maar preventief vervangen, en de wissers zijn aan vervanging toe.
Op de remblokken zijn nog dik genoeg en de schijf meer dan voldoende volgens de marge. De banden zit voldoende grip op en goede afslijting . Deze zal ik elke twee maanden op spanning houden. Samen met de olie /koelvloeistof en rem niveau elke maand controleren.
Apk die door de dealer is gedaan is twee jaar lang. Betekend natuurlijk niets bijzonder.Dan dat hij toen veilig was om mee te rijden. Toen is het airbag lampje gereset. En in goede staat afgeleverd.
De auto rijd prima is zuinig en niet duur in wegenbelasting. Daar ik veel op de weg zit voor werk en privé zijn dat mijn belangrijkste argumenten geweest om hier voor te kiezen.
Update 1
Km stand 153.600
Grote Beurt.
Eindelijk was ik toe aan de voorgenomen grote beurt.
-Olie beurt
-Bougies
-Luchtfilter
-Interieurfilter(pollenfilter)
-wissers
-Remblokken zijn onlangs vervangen.
Zo te zien aan de staat van de onderdelen en aan het geschiedenis boekje zijn die onderdelen er voor het laatst bij 100.000 km daterend juni 2010 er in gegaan. Dus in feite is er een jaarlijkse beurt overgeslagen.
Ik had me voorgenomen om deze beurt zelf te doen, en ik kan het iedereen aanbevelen. Je heb geen hoogwaardige gereedschap nodig en je houd heel wat geld in je portemonnee.
Hoe?
Er is heel wat materiaal te vinden op internet over het hoe en wat van deze beurten met heel wat ondersteuning van filmpjes op o.a YouTube. En er zijn talrijke boeken die er over schrijven.
Hier wat linken
http://www.leerwiki.nl/Hoe_geef_ik_mijn_auto_een_grote_beurt
http://www.youtube.com/watch?v=TgtUDTFxOkQ&feature=related
Bij een olie wissel heb je wel een goede olieopvangbak nodig. Een sleutel voor de carterplug een oliefiltersleutels en olie die voldoet aan de voorgeschreven specificaties. En een goede olie filter.
Het zoeken naar de juiste onderdelen die alleen bedoelt zijn voor jouw auto kan een behoorlijk gezoek zijn. Met de kans dat je dan toch net niet het juiste onderdeel krijgt. Het beste is om het originele onderdeel los te halen , de specificaties opmeten of googelen naar het eom nummer .
Bij een oliefilter is dat natuurlijk nogal lastig.
Zo stond ik op zaterdag laat in de middag , nadat ik de olie had afgetapt en de originele filter er uit had gedraaid, met een nieuwe filter die heel anders van opbouw was, dus niet paste bij mijn auto.
Mede dank door verkeerde informatie van de fiat dealer die de verkeerde eom nummer had gegeven.
Mijn is inmiddels ook de site bekend waar Fiat mee werkt om onderdelen te bestellen. Zou die link maar niet melden. is volgens mij in strijd met de forum regels hier.
Het verdient ook aan te bevelen om bij verschillende auto onderdelen verkoop sites de onderdelen te vergelijken op prijs . Bij de Fiat dealer kwam ik prijzen tegen die standaard 2 tot 3 keer duurder zijn dan heel wat internet onderdelen sites.En zelf tussen die sites zitten prijsverschillen. Ik heb voor mezelf al de goedkoopste site gevonden met een geweldige service , waar ik vanaf nu altijd zaken mee gaan doen.
Twee dagen later heb ik de klus in ongeveer 3 uur geklaard.
De materiaal kosten waren rond de 85€ exclusief de gereedschappen die je maar een keer koopt.Reken daar rond de 40€ voor.
Na wat lobieen bij verschillende garages wat deze handelingen kosten kwam ik neer tussen 300€ en 450€.
Snel verdient toch?
Het voordeel als je het zelf doet is dat je ook kleine reparaties kan doen. Er gaan nog wel eens schroeven los of draaien door de sponning , of komen vol roest te zitten. die heb ik gelijk vervangen en gerepareerd. Ook gelijk de draaibare delen ingevet en behandeld . Inspectie onder de auto.Het interieur langslopen. schroeven aandraaien indien nodig, afdek platen die loszitten repareren.Je kan tijdens het zelf doen van een beurt eigenlijk alles langslopen, waar een garage zijn hand niet eens voor ophoud. Tenzij je het aangeeft en voor wil dokken.
De auto rijd nog steeds prima , en kan er weer een jaar tegen aan.
Update 2
- 216.000 km
In twee en een halve jaar heb ik 65.000 km met deze auto afgelegd.
Bij 173.000 km heb ik de olie met -filter , ruitenwissers voor en achter , bougies pollenfilter vervangen.
De ruitenwissers had ik bij een actie voor de ruit behandeling meegekregen en alles bij elkaar was ik 85€ kwijt. Olie en filter en bougies doe ik zelf.
Bij 174.000 km heb ik wel de grootste en duurste pech van de reparaties en disfuncties gehad bij deze auto. Ecu problemen.
Bij mij viel de werking van 2 bougies uit , waarbij de auto bijna niet vooruit te branden is. Auto loopt immers op 2 poten. Een meer voorkomende probleem bij deze auto. Bij mij ging het nog erger, dat de ecu er helemaal mee stopte. Ecu is een elektronische controle regelunit die onder andere de inspuiting , bougie vonk en brandstof aanvoer verantwoord en volgens juiste tijden laat verlopen.
Dus dat betekend bij ermee ophouden dat waar je ook maar rijd de auto er ineens mee ophoud. Bij mij kwam dat drie keer voor . Een keer op de snelweg en twee keer in de stad. Terwijl ik al wel twee keer naar de garage was gegaan voor zinloze reparaties die om het probleem heengaan.
Ik ben toen maar naar de ecu specialist gegaan en die heeft de ecu ( een klein printplaatje verankerd aan een koelplaat) vervangen. Daarvoor heb ik eerst nog gehoopt aan disfunctie aan de bougies en bobines en deze vervangen om daardoor de ecu uit te sluiten .Kosten totaal waren rond de 750€.
Minpunt bij elektronica in deze type auto en Punto hiervoor is dat de ecu van slechtere kwaliteit is dan de Punto's van latere makelarij. Daar zijn de ecu beter vergoten en hebben bijna geen klachten, volgens de ecu monteur.
Bij 3000 km verder heb ik al de banden vervangen . Profiel was niet best. Dit heb ik maar uitbesteed aan de garage. Kosten was ongeveer 320€
Bij 185.000 km hoorde ik geen gezond geluid bij de uitlaat. Deze bij draaiende motor afgedekt met de hand en het was duidelijk te zien dat de achter pot lek was doordat deze blaasde langs een gat in die pot.
Pot kostte ongeveer 67€. Deze erop monteren reken ze gauw 100 € meer. Ik dacht dat kan ik ook. En het is ook te doen. Moest wel de slijper bij te pas halen . Klusje heeft ongeveer 2 uur geduurd maar de pot zit er nog steeds op en als de uitlaat word afgesloten met de hand is er niets wat blaast dan waar het door moet blazen
Tussen de 186.000 en 192.000 heb ik enige dimlichten en lampen van achter en voor vervangen.
Bij 194.000 weer tijd voor een beurt. Deze keer olie , olie filter en pollenfilter. Was ongeveer 40 € kwijt. Zelf weer onder de auto gelegen met opvangbak voor de olie , gereedschap voor de filter af te draaien , charterplug met een inbussleutel en de pollen filter is gewoon even twee boutjes uitdraaien en wisselen van de filter. Als je wel eens die beurten prijzen leest , zou ik toch wel tegen de 60€ in mijn zak houden door simpel twee uurtjes werk.
Bij twee ton wilde de auto niet starten. Wegenwacht erbij en met de meter was duidelijk dat de accu ver versleten was. Nog wel oké om nog weg te kunnen rijden , maar niet om een uurtje de radio op te laten spelen . Deze per internet besteld en voor 69€ start ik nu probleem loos . Bij wegenwacht had ik 40€ meer kwijt geweest voor een accu met de zelfde specificaties en koopvoorwaarde.
Ik heb daarna ook gelijk een audio update gedaan. Nieuwe cd radio speler met voldoende uitgangen voor een versterker aan te bouwen. Versterker apart ingebouwd met de benodigde speakers en bassen in speciale behuizing aan de achterkant en de betere type bekabeling.
Fijn dat er op internet wat betreft in bouwen van audio in auto genoeg te vinden is om dit verantwoord te doen. Kijk maar op YouTube en het staat er vol mee. Ik was 450 € kwijt aan de hele audio avontuur en het speelt tot nu toe naar alle tevredenheid.
Bij 201.000 km aangeland was het tijd voor de apk. Het enige probleem was de rechter dimlicht . Deze is vervangen en op mijn verzoek ook de remvloeistof. Ik was 92€ kwijt en apk goedgekeurd. Remvloeistof is ook zelf te doen, heb het ook staan , maar had niet zoveel tijd. Kan altijd een volgende keer.
Bij 208.000 km heb ik een lang uitgestelde stuurbekrachtiging probleem laten repareren. Probleem is dat deze dan wegvalt en bij opnieuw starten is de stuur weer bekracht. Dit was al bij aankoop en was het probleem een keer per half jaar. Daarna was het twee keer per half jaar. En de laatste maanden was het een keer per maand. Daarna zou het helemaal wegvallen en is het behoorlijk lastig om te gaan parkeren of weg te rijden met de grote druk tijdens draaien met het stuur.
Ik heb deze laten repareren voor 285€. In deze tijd zijn er specialisten hiervoor. Bij de garage kunnen ze allerlei overbodige onderdelen gaan vervangen in een veel langere tijd en komen er prijzen voor die twee tot drie keer meer zijn. Dus val de stuurbekrachtiging weg zo nu en dan of constant met het bekende tekentje op de display van de dashboard dan kan het wel eens de stuurbekrachtiging sensor of motor zijn. Dit is met de uitlezing van de meter goed te zien . Het geeft een bepaalde foutcode.
Bij 214.000 heb ik de remblokken na 65.000 km vervangen. Ze hadden nog wel verder door kunnen gaan . Er zit ongeveer 5 mm op de remblok gedeelte . Het was goed weer en ik had die blokken nog liggen. Bij deze type auto is het goed te doen. Ik heb gelijk alles schoon en roestvrij gemaakt . De schijven hebben nog 10.1 mm. Afkeurwaarde is bij 9.2 mm. Nieuw waarde is 10.8 mm. Dus zit ik op de helft.
Maar op welke helft. Bij aankoop is me nog nooit vermeld wanneer de schijven vervangen zijn. Als het nog de eerste schijven zijn dan zou ik er nog twee ton op kunnen rijden . Voorlopig zet ik de schijven vervangen teller maar op 3 ton. in de tussen tijd meet ik wel wat er weer af is en wat dan uit het rekenmodel komt. de blokken set was rond de 24€. Het laten doen door een gewone garage was 65€ met de blokken die ik al had. Ik heb dus minimaal dat bedrag weer binnen gehaald . Ik ben ongeveer 4 uur bezig geweest. Kom nogal wat bij kijken. Op krikken , wielen los . Mechanisme los maken voor de blokken te verwisselen. Schoonmaken mechanisme .
Ik heb toen gelijk een beurt gegeven. luchtfilter, bougies, pollenfilter, olie en oliefilter en ruitenwissers vervangen. Alles in een weekend gedaan en was netto 96 € kwijt inclusief blokken. Ruitenwissers had ik weer bij een actie ontvangen bij het wisselen van de ruit. De eerste scheur was niet meer te lijmen. Gedeeltelijk is het vervangen vergoed door de verzekering. Was 75€ eigen risico kwijt.
Ik weet niet wat ik bij een garage kwijt aan vermelde beurt was geweest. Maar als ik bedragen ziet van 250 tot 350€ dan heb ik dus een goed productief weekendje gehad.
Samenvatting:
Nu staat de teller op 216.000 km. De auto rijd nog naar alle tevredenheid. Bij een gemiddelde gebruik van ongeveer 1 op 16. Dan zit er wel veel snelweg in. Het gebruik is nog het zelfde als bij aankoop . Onderhoud is makkelijk zelf te doen .
Elektronica is tegen gevallen. Ecu en stuurbekrachtiging module zijn beide vervangen.
Onkosten:
Maar als ik deze kosten afzet tegen eerdere auto waar ik in heb gereden dan is deze wel de minste in onkosten. ANWB stelt dat je gemiddeld 0.05 tot 0.075 € per km aan onderhoudskosten kwijt ben aan gebruikte auto’s. Dat zou voor mij op 3200€ tot 4875€ uitkomen.
Doordat ik zelf een onderhoudsboekje bijhoud met de kosten erbij kom ik op 2400€. Ecu (750€) Stuurbekrachtiging (285€) en banden (320€) en de beginreparatie met distributie riem ,waterpomp v-snaar (315€). Waren daarbij de grotere onkosten. Ik zit dus behoorlijk onder de gestelde norm die de ANWB stelt. Maar dat komt ook dat ik zelf de beurten doe.
Toekomst:
Op naar de volgende beurt bij 233.000 km en hopelijk zijn zware reparaties als koppakking en reparaties aan versnelling bak niet aan de orde.
Preventie :
Verder controleer ik twee keer per maand de olie , koelvloeistof en remvloeistof pijl. En elke twee maanden de druk in de banden.
Olie verlies is er bijna niet . Net als in het begin ongeveer een halve liter per 15.000 km.
Vorig jaar heb ik de onderkant getektileerd. En zo nu en dan kijk ik onder de auto naar gebreken .
Conclusie:
Deze auto voldoet nog steeds aan mijn wensen. Loopt zuinig , is onderhoudsvriendelijk en je kan goed bij de onderdelen om beurten en sommige reparaties zelf te doen .
Rijd lekker en is ondanks de 1.2 capaciteit vlot en goed wendbaar. Een vliegvermogen heeft het niet maar is ook niet mijn wens.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.