Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Sempre (2012) #3

autoreview

Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Sempre (2012)
Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Sempre (2012)Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Sempre (2012)Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Sempre (2012)Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Sempre (2012)Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Sempre (2012)

Signalement

UitvoeringPanda TwinAir Turbo 85 Sempre
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf62.416 km
KM-stand laatst80.000 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Panda

  • 62.420 km

Hiervoor heb ik 2,5 jaar in een Nissan Pixo gereden waarmee ik half Europe hebt gezien. Het was tijd voor een andere auto die iets meer comfort kan bieden en die wat meer plezier geeft tijdens het rijden.

Mijn vriendin die in Italie woont en afkomstig is komt vaak op visite met de 2022 Panda 1.0 Hybrid. Na een leuke vakantie op Texel was ik toch overtuigd op het model en verbaast hoe praktisch de auto eigenlijk is.

Eind 2022 opzoek gegaan naar een Panda en ben ik uitgekomen op deze Trekking editie met de TwinAir turbo motor.

Een aantal opties die mij wel aanspraken:
- Rood interieur
- Multifunctioneel stuur
- Getinte achterramen
- Deel inklapbaar achterbank met 3 zittingen.
- 15 inch velgen

De Panda is leuk om te rijden. Het comfort is prima en de auto is heel praktisch. Er is veel opbergmogelijkheid aanwezig en met de 7/9 cupholders voldoet dat ook prima aan de gemiddelde Amerikaanse eisen.

De TwinAir motor speelde ook een grote rol in de aankoop. Ik heb veel artikelen en ervaringen van mensen gelezen over de TwinAir motoren. Deze specifieke Panda is netjes elke 15K onderhouden met de juiste olie bij een Fiat dealer dus ik vond het wel prima.

De TwinAir turbo rijdt prima. In het begin is het erg wennen maar uiteindelijk merkte ik wel dat het een fijne en stabiele motor is. De 1.0 3 cillinder uit mijn Pixo was flink meer onstabiel en maakte nog meer lawaai dan deze Panda. Het geluid is erg leuk om te horen en geeft de Panda toch wel wat extra karakter.

Heel zuinig is de TwinAir uiteraard niet. Constante snelheden is het prima te doen maar op die manier is bijna elke auto wel zuinig te krijgen. Ik krijg een gemiddelde van 6.2L/100KM.

De performance van de TwinAir in de Panda vind ik zeer goed. Het komt mooi in het verkeer mee en inhalen is goed te doen. Sommige passagiers waren echt verbaast dat deze Panda zo snel is. De Panda heeft een Eco knop die de koppel knijpt. Je merkt dit heel erg goed en ik rij eigenlijk alleen maar met de Eco knop aan omdat dat voor mij voldoende performance geeft.

De Fiat Panda komt standaard met een City steering feature. Hiermee is de stuurbekrachtiging versterkt om stadsverkeer en parkeren makkelijk te maken. Ik gebruik deze feature altijd als ik aan het parkeren ben of als ik mijn wijk in kom.

Het Start/Stop systeem van deze generatie Panda is om eerlijk te zijn waardeloos. Bijna alle Panda eigenaren klagen dat het systeem vaak niet werkt. Als het systeem werkt heb je grote kans dat het na een jaar weer 'kapot' is. Dit wist ik voordat ik de Panda kocht en het stoort mij totaal niet.

Verder heb ik veel plannen met de Panda. Ik hoop deze zomer een ritje naar Italie te maken en verder zie ik wel wat er gaat gebeuren.

80K

  • 80.000 km

Inmiddels de auto alweer een jaar in bezit. In het afgelopen jaar heb ik veel gereden. Geen grote problemen behalve

- Airco bijvullen
- Nieuwe sleutel laten maken omdat de auto van slot halen wel lukte maar op slot via de afstandsbediening niet.

Het mooie vind ik dat het start stop systeem nu standaard uit staat. Dit vind ik helemaal prima want het start/stop systeem in deze generatie Panda (tot aan 2020 ofzoiets) werkt gewoon niet. Ik ben in Italie nog langs een garage geweest die nog gerommeld heeft dus misschien dat die stiekem iets heeft aangepast. Ik ben in ieder geval er wel blij mee.

Verder vind ik het nog steeds een prima auto om in te rijden. Elke 15K km krijgt de auto een volledige beurt en verbruikt te motor verder geen olie gelukkig.

Het verbruik heb ik verder niet echt bijgehouden omdat ik veel file en stadsverkeer aan het rijden ben. Toch vind ik de auto in stadsverkeer fijn rijden in de Eco stand maar dat is meer iets persoonlijks. Het is inderdaad waar dat je maar gewoon beter de Eco stand uit kan laten want voor het verbruik hoef je het niet te doen.

Van AlieExpress heb ik een Android radio ingebouwd. Dit is eigenlijk wel een must hoor want je kan er zoveel meer mee. Draadloos mijn Android auto op het scherm met digitale radio is best fijn. Alle stuurbedieningen werken vlekkenloos mee. Privacygevoelig zal het wel niet goed zitten maar ach het werkt voor mij prima. Van de verkoper krijg je snel een reactie en is erg behulpzaam. Zeker een aanrader!

Zomer van 2023 ben ik met de auto naar Liechtenstijn, Zwitserland, Italie en Slovenie geweest. Dit ging prima berg op en berg af.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.