Fiat Panda TwinAir 85 Lounge (2012) #4
autoreview

Signalement
Uitvoering | Panda TwinAir Turbo 85 Lounge |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 34.136 km |
Aanschaf FIAT Panda
- 15 km
Dit is de eerste entry voor onze nieuwe FIAT Panda. De vorige auto (een Suzuki Alto uit 1997) was dringend aan vervanging toe en na lang wikken en wegen tussen de Kia Picanto, Renault Twingo en Fiat Panda is de keuze gevallen op de Fiat.
Het was geen makkelijke keuze. Doorslaggevende factoren waren het design (deze auto is echt 'af', over alles is nagedacht), de bouwkwaliteit (doe een deur dicht en je weet genoeg), de 5 deuren (Twingo heeft er maar drie), de autoradio (Kia klonk echt vreselijk) en het verbruik (tijdens exact dezelfde proefrit reed de Kia 1 op 17, de Renault 1 op 21,5 en de Panda 1 op 21,8).
Financieel gezien is alles doorgerekend en qua kosten (aanschaf, verzekering, wegenbelasting, banden, verbruik, onderhoud etc.) was de Renault het goedkoopst, gevolgd door de Fiat en als laatste de Kia.
De Panda was dus niet het goedkoopste, maar de verschillen waren echter klein. Het scheelde tussen de Renault en de Fiat 2.700 euro over 15 jaar, dus we praten over 15 euro per maand.
Dus uiteindelijk heeft 'het hart' besloten en hebben we de Panda gekocht.
Onze Fiat heeft de 85pk TwinAir motor en is de Lounge-uitvoering.
Daarbij hebben we het Cool Pack (automatische airco en verwarmbare voorruit), het Style Pack (mistlampen voor en 15" lichtmetalen velgen) en het Flex Pack V (extra zitplaats achterin, handgrepen in het dak, cargo-box in kofferbak, opbergvakken achterop de voorstoelen).
De komende tijd zullen we een gebruiks-monitor en een ervarings-weblog bijhouden.
De eerste kilometers gaan zeer voorspoedig. Hierom scoren we nu alles 'goed', maar dit kan nog wijzigen natuurlijk.
De eerste 15.000 kikometer zitten erop.
- 15.526 km
De FIAT Panda is nu 9 maanden in bezit en er staan meer dan 15.000 kilometers op de teller.
De inrij-periode van de auto zit erop en is probleemloos verlopen. De eerste 3.500 kilometer heeft de auto in totaal 1 liter olie verbruikt en daarna niets meer.
Alle positieve dingen uit de eerste review zijn positief gebleven. De Panda rijdt prima en stuurt strak. Het kleine motortje is een feest (hij bromt wel een beetje, maar dat went), de autoradio klinkt geweldig en het design (vooral van binnen) maakt het een heel prettige auto.
De voorruit-verwarming (optie) was zeker afgelopen winter een aanrader, na 30-45 seconden de hele voorruit (+spiegels) ijsvrij, super!
Het verbruik is heel netjes maar is wel heel afhankelijk van de rijstijl (onze andere auto is veel constanter op dit vlak).
Bij veel rustige kilometers op de snelweg en een zuinige rijstijl (vooral de auto laten uitrollen helpt enorm) is een verbruik van meer dan 1 op 18/1 op 19 prima te doen. Bij veel stadsverkeer en flinke toeren met het motortje rij je zomaar 1 op 15.
Er zijn geen echte storingen geweest. Tijdens de strenge vorst afgelopen winter zat het portierslot linksachter vast en wilde de achterklep-knop niet werken (met de afstandbediening op de sleutel ging de achterklep wel open). Een kwestie van smeren en de vorst is de komende periode toch voorbij.
Al met al zijn we zeer tevreden over de Panda en we hopen er nog veel kilometers tevreden mee te rijden.
Als we nu weer een nieuwe auto zouden moeten kopen zou het weer een Panda worden.
Bijna einde garantie-periode.
- 34.136 km
De Panda heeft nu meer dan 34.000 km gelopen.
Een jaar geleden vond een andere bestuurder het helaas nodig om tijdens file zijn auto achterin de Panda te parkeren.
Het achterscherm, de achterbumper en wat klein materiaal zijn gerepareerd met nieuwe onderdelen. Met het rijden (ik was bang voor een krom chassis) merk je gelukkig niets.
In mei 2013 kregen we een brief van Fiat dat uit voorzorg de bobines vervangen moesten worden vanwege mogelijk optredende defecten. Omdat de auto in juli voor de eerste onderhoudsbeurt moest gaan, hebben we nog even gewacht.
De Wet van Murphy trad helaas in werking en in de file, precies op de helling de Brienenoordbrug op, ging een van de bobines stuk. De motor bleef draaien, maar je hebt dan nog maar 1 cilinder (!, net als een Puch).
Met hangen en wurgen thuisgekomen en die week direct de boel laten repareren (op kosten van Fiat).
Bij de eerste onderhoudsbeurt in juli 2013 heb ik aangegeven dat het start-stop-systeem niet werkte. De dealer gaf aan dat dat kwam door een te lage accu-spanning. De computer is gereset de het start-stop-systeem heeft een of twee weken gewerkt en stopte er daarna weer mee.
Ik heb zelf de accu uit de auto gehaald en heb de accu aan de acculader gehangen. De accu-spanning is en blijft goed (meer dan 12,6 volt rustspanning), maar het start-stop-systeem doet het niet. Ik vermoed een software- of sensor-probleem.
Binnenkort laten we nogmaals naar het start-stop-systeem kijken (er is immers nog garantie) en krijgt de auto zijn 2e beurt.
De auto rijdt erg goed (op het nukkige start-stop-systeem na) en is voor een kleine auto verrassend comfortabel, ook op lange stukken.
De radio met USB-stick is en blijft een uitkomst (dik 5.000 MP3's op een USB-stick van 32Gb is geen probleem en je zit nooit verlegen om de juiste muziek voor de rit die je rijdt).
De airco doet het prima en deze winter heeft de voorruit- en spiegel-verwarming wederom zijn diensten bewezen.
Het verbruik is redelijk. Met wat kleine moeite is 1 op 19 geen probleem, maar je hebt niet altijd zin om langzaam te gaan...
We zijn erg tevreden met de auto en hopen er nog vele jaren plezier van te hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.