Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool (2013)

autoreview

Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool (2013)

Signalement

UitvoeringPanda TwinAir 65 Edizione Cool
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf2 km
KM-stand laatst123.300 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe Auto, eerste indrukken

  • 20 km

Na twee jaar Ka was het alweer tijd om 'm in te ruilen.
Vroeg? Misschien, maar een rondje langs de lokale dealers leverde bij FIAT een interessante aanbieding op. We besloten om het te doen.

Het gaat om een Edizione Cool, dus airco, raampjes, vergrendeling en elektrische spiegels.
Zilvergrijs is een veilige, wat saaie kleur maar gezien het feit dat dit een voorraadwagentje betreft, was de keuze beperkt.

Na diverse testrits gemaakt te hebben met de twinair, begint dit gekke motortje te wennen. Dat komt wel goed.
T.o.v. De Ka valt direct de rust in het interieur op. De vering doet minder sportief maar veel meer op comfort gericht z'n werk.

Verder helpen 5 deuren en veel opbergruimte en een gemakkelijk toegankelijke kofferruimte het praktisch nut tot een hoog plan te tillen.

Ik deel alvast sterren uit o.b.v. de allereerste indrukken.

Eerste 1000

  • 1.010 km

De eerste 1000 km zijn al onder de winterbandjes doorgerold. In deze review zal ik vooral vergelijken met de Ka, onze vorige kleine. Dat is mijn referentie.

Wat valt na die eerste duizend km's op?

Wat is top:

Comfort. De auto veert veel beter over de korte hobbeltjes, wat de panda een fijnere stadsauto maakt.

Ruimte. De panda is maar drie cm langer dan de Ka, staat ook op hetzelfde onderstel en heeft dezelfde wielbasis als de Ka, maar voelt een klasse groter aan.

Radio. Voor een "goedkope" auto zit er een fijne radio in met een aardig geluidje. De bediening is erg fijn, grote knoppen en hij laadt de mp3's supersnel!

Wat is goed:

Ventilatie. De auto wordt warmer en sneller warm dan de. Ka. Dat is in de winter wel prettig.

Brandstofverbruik. Eerste indicatie is ongeveer 1:17, want de eerste tank was 1:16,7 en tweede tank lijkt beter. Over verbruik van de twinair is al genoeg gezegd en geschreven. Maar alles boven de 1:17 vind ik meegenomen. Mijn woon-werkverkeer is ongeveer 62km heen en weer terug (totaal 125 km/dag) waarvan de helft snelweg (kruissnelheid 120 km/h), voor de rest grotendeels 80/100 weg en nog een km of 8 stadsverkeer. Rijstijl is "mee met het verkeer rijden" waarbij ik zelf het als een spelletje zie om toch zo zuinig mogelijk te rijden.

Looks. Mijn vrouw vindt hem lelijk, ik vind de panda wel grappig en de reacties in mijn omgeving zijn verrassend positief...

Wat is minder:

Het feit dat de stop&start niet naar behoren werkt. Geen mega-issue, maar bij een nieuwe auto hoop je op perfect functioneren van het geheel.

Motor. Ja, ik moet het toch noemen. De twinair is een onprettig dingetje. De trekkracht zit op gekke plek in het toerengebied, ik kan nog niet echt op het "gehoor" rijden (soms ineens toch wat hoger in toeren)...... Maar het gaat wel steeds iets beter. De Ka viercilinder en de Up! die ik gereden heb, hebben gewoon betere motoren.

Het geluid is ook wel weer charmant, dat wel.

De verbruiksmonitor ga ik weer trouw invullen, omdat ik het gewoon wel leuk vind....

Nog meer gewend!

  • 2.025 km

De verslaagjes volgen elkaar nu nog snel op, maar na 2000 km, kan ik al wat meer uitspraken doen over hoe de auto bevalt.
Het brandstofverbruik lijkt positief uit te pakken, na de laatste tankbeurt.

1:18,9 gehaald en dat is gezien de vele snelwegkilometers en een high speed run van 170 (topspeed) heel netjes. Hoort ook bij het inrijden natuurlijk...
Verbruik moet zich nog verder stabiliseren, ga ik vanuit dus nog maar even afwachten.

Verder ben ik toch wel erg te spreken over:

TOP
Afwerking. De materialen zijn voor deze klasse en deze prijs best mooi en het design van het interieur stemt mij vrolijk;

Zicht! Er is veel glasoppervlak, wat de auto erg overzichtelijk maakt;

Vakjes! Heel veel bergruimte, echt een pluspunt in praktisch nut;

OK
Stoelen! Mijn vrouw (1,80m) en ik (1,90m) vinden beiden de stoelen een vooruitgang t.o.v. de Ka. Zijdelingse steun is matig maar zitcomofort op langere stukken prima.

Geluid! Toch begin ik ondanks alle berichten al van de twinair te houden. Hij maakt een gezellig pruttelend geluid. Hij blijft qua vermogensopbouw niet optimaal, maar valt zeker mee te leven.

Mwah...
Omdat ik niet klein ben, moet de stoel redelijk ver naar achteren en zit ik met de schouder echt tegen de B-stijl aan.

Door mijn lengte kijk ik heel nadrukkelijk tegen de binnenspiegel aan.

Koppeling maakt soepel wegrijden niet al te gemakkelijk....

alles lijkt weer goed

  • 5.500 km

De dealer bezocht voor het genoemde probleem met Stop&Start, alsmede het inhouden op de snelweg. Nou is dat laatste lastig te reproduceren (gebeurt incidenteel bij constante snelheid).

Na een goed anderhalf uurtje wachten werd me te verstaan gegeven dat niets substantieels gevonden is, de software er opnieuw is opgezet en de monteur de accupolen had schoongemaakt.

In de computer was namelijk wel geconstateerd dat de keren dat S&S niet werkte, de accuspanning te laag was. Herkenbaar, want bij starten, koud of warm, vond ik achteraf de startmotor al langzaam aanslaan.

Accu was wel goed, dynamo ook. Maar wellicht is het dus het contact. Sinds het bezoek werkt S&S weer goed en heeft de motor niet meer ingehouden. Dat laatste betekent nog niet dat het over is, maar okee, het geeft goede hoop.

Er vanuit gaande dat dit het is, vind ik de auto niet erg te blaimen voor de genoemde storingen, dus krijgt' ie weer een ster terug voor betrouwbaarheid.

Verbruik schommelt overigens behoorlijk naar gelang van gebruik. Meer dan de Ka, zal wel met het feit te maken hebben dat het een tweecilinder is die moet werken als hij wordt aangesproken en bij rustig gebruik, ook echt zuinig is. 1:18 is goed haalbaar, maar 1:16 ook.

Houdt toch weer in en start stop hapert, weer!

  • 6.200 km

Ik kan kort zijn: de voornoemde problemen steken de kop weer op. Toch de dealer maar weer eens benaderen. Zucht ik heb geen zin in een maandagmorgenmonster....

Steady!

  • 8.600 km

De stop-start problemen hebben al 2500 km niet de kop op gestoken. Ik laat het maar even zo.

Afgelopen weekend met twee vrienden weekendje weg gedaan, ging mooi met 't pandaatje: weekendtassen, kratje bier en proviand mee, alles paste goed.

340 km lang alleen snelweg gedaan, gemiddeld verbruik was 1:18,5 (ik vermoed dat het lenteweer gunstig is voor de verbruikscijfers).

Afgelopen maandag t/m donderdag ongeveer 500km gereden (mijn gebruikelijke woon-werk), waarbij het verbruik zelfs daalt naar 1:19,5. Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat dit mogelijk was. Het blijft opvallend dat het brandstofverbuik zo verschilt per tankbeurt en met de omstandigheden.
Overigens ga ik niet mega-langzaam rijden: gewoon 120 op snelweg, 100 waar 100 mag, etc. maar wel de actuele vebruiksmeter in het oog en rustig accelereren "go with the flow", uit laten rollen....


Dat had de Ka minder, zal wel te maken hebben met de twinair die helemaal op zuinigheid gebouwd is en het relatief grote gewicht van 930 kg die de twee potjes moeten voortsleuren.

Naja, we dalen met de gemiddelde kosten naar ongeveer €9 per 100km, waar de Ka toch echt een eurootje meer kostte. Op 30.000 km is de rekensom snel gemaakt: het schelt ons €300 per jaar. Is wel weer €25 per maand....

10k

  • 10.100 km

10.000 kilometer zijn voorbij gevlogen... eind dit jaar zal er zo'n 30.000 op de teller staan, dat betekent dat we de Panda meer gebruiken dan de Ka (27.000/jaar).

Reden voor dat meer rijden met de Panda is uiteraard het gevoel van meer comfort en het feit dat de auto voor ons gemakkelijker in te zetten is met z'n drieën.

Goede zaak, als je naar kosten kijkt betekent dit, dat de Mondeo minder wordt ingezet (besparing), maar ook dat de Panda over het algemeen gewoon een heel goede, allround auto is.

In het A- segment zijn er dus auto's te koop die je met een klein gezin zoals wij hebben, 80% van de gevallen kunt inzetten.

Een ritje naar het vliegveld met drie grote koffers en handbagage lukt niet, maar woon-werk, weekendje weg en met z'n drieën erop uit dus meer dan prima.

De stop-startproblemen zijn nog niet helemaal over (na twee weken niet gereden door vakantie, duurde het twee dagen voordat het weer ging werken. hoe dat kan...?)

het brandstofverbruik is met gemiddeld 1:17,5 gunstig, aangezien er veel snelwegverkeer is.

Blijf tevreden tot zeer tevreden over deze auto, op de een of andere manier is het een auto die je vrolijk blijft stemmen....

Half jaar...

  • 15.600 km

Na een half jaar blijven we tevreden panda-rijders!

Ondertussen al ruim 15000 km gereden, dus het schema is 30.000. Ongeveer verwacht, en uit deze stand blijkt dat we de panda dus méér inzetten dan de Ka hiervoor.

Belangrijkste reden daarvoor is de betere praktische inzetbaarheid van de fiat.
We gaan er met z'n drieën bijna altijd in de panda op uit, waar we voorheen vaker op de Mondeo moesten terugvallen.

Hij is daarnaast wat zuiniger dan de ka, zoals in de verbruiksmonitor is terug te zien. Het scheelt 1 ct. Per kilometer, op jaarbasis dus €300.

Maar eigenlijk weer iets meer, omdat we de mondeo dus naar schatting 3.000 km per jaar minder gebruiken...

Hoe dan ook, fijne auto.

Een nadeel blijft de motor, de ongeblazen twinair is echt langzaam en heeft onderin niets te vertellen.

Bij het optrekken is het een rumoerig dingetje, ook hierover genoeg gezegd en geschreven.

Een ultieme zuinigheidstest levert een verbruik van 4,87 l/100km op. Dat is 1:20,5. Nooit gedacht.

En leuk hoeveel info de verbruiksmonitor geeft. Een beetje voor boekhouders, toegegeven, maar ik kan concluderen dat:

Tijdens de eerste (winter) maanden, met winterbanden, het gemiddelde verbruik 1:17,3 was, met zomerbanden 1:18,2.

1000 liter

  • 17.833 km

Met 1000 liter euro loodvrij, zijn we 17833 km ver gekomen. Wel lekker zuinig, bijna 1:18! In iets meer dan 'n half jaar. Een kleine mijlpaal maar als ik erover nadenk, ik heb na de vakantie voor het eerst weer een weekje woon-werk gedaan... Dat motortje blijft niet overtuigen. Niet genoeg power (was ik wel zelf bij, had ook de turbo kunnen nemen maar te gierig), geluid is wat tractor- achtig en fileverkeer is onhandig omdat je echt even toeren moet hebben om op gang te komen.

Dat kan beter (zo'n beetje alle concurrenten zoals up, picanto, de Ka ook nog)...

Dus ik grijp deze mijlpaal aan om een sterretje af te pakken van "comfort".

tevens een sterretje erbij voor "betrouwbaarheid" omdat we nooit meer klachten hebben over inhouden.

Stop en start blijft wel wat wisselend werken, maar dit zal toch te maken hebben met de parameters (accuspanning) waarbinnen het functioneert.

Tijdens de vakantie deed'ie het niet 1 keer (veel korte stukjes) en afgelopen week na een paar dagen "bijladen" is het weer optimaal aan het werken...

Terugroepactie

  • 25.500 km

Ook de panda doet mee aan de mode van teruroepacties.

En wie deze review helemaal leest, weet dat aan het begin van z'n leven, de panda last had van inhouden en slecht werkende stop/start.

Dat is precies de reden van terugroepen. Er ging nieuwe software op het motormanagement, die de probemen zal verhelpen.

Inhouden had de panda al maanden geen last meer van gehad, dus het verschil kan ik niet precies duiden, maar stop/start lijkt wel beter en sneller te werken.

Ondertussen bljkt de panda een steeds betrouwbaarder werkpaardje, dat wel z'n minpunten houdt, maar dat heeft meer te maken met het feit dat wij een stadsauto inzetten voor 125 km/ dag woon-werkverkeer, 5 dagen per week.

Ik ben al een beetje in de toekomst aan het kijken en dan lijkt het erop dat deze panda nog 2 jaar meegaat als dageljks vervoer, waarna hij z'n jaren als boodschappenautootje gaat slijten.

De mondeo zal dan voor een vlotte diesel worden geruild.
Maar goed, dat zijn nu nog bespiegelingen....

Een jaar Panda

  • 30.745 km

Onze panda is nu een jaar "in de familie".

Onlangs is de eerste beurt geweest, €260 ongeveer. Netjes. Wel weer dat beroerde S&S systeem. Ik weet niet waar het aan ligt, maar het blijft opspelen. De auto is uitgelezen maar daar komt niets zinnigs uit.

Dus dat is iets waar we maar mee moeten leven. Niet erg jofel, maar goed, laat maar.

Voor de rest:

Het blijft "an sich" een zeer goede a-segmenter. Dingen die je als vanzelfsprekend ziet, zijn bij toppers als de up! niet standaard of zelfs niet mogelijk (vergelijk met Up omdat m'n broer er net één heeft gekocht). Ik noem:

Touwtjes voor de hoedenplank
Kofferbakverlichting (zelfs bij een €15000 kostende luxe up! afwezig
Zwengels voor de achterramen
Raambediening links en rechts bereikbaar (naast de pooknop, toch slim bedacht?)

Verder is de kofferbak in liters niet zo groot als een Up maar wel erg gemakkelijk bereikbaar.

A- segmenters blijven leuk, je ziet aan de auto waar fabrikanten creatief hebben moeten zijn.

Maar de vraag dringt zicht bij mij steeds meer op: wil ik nog een a-segmenter? Steeds meer ben ik aan het kijken naar alternatieven. Na een jaar al. Dat is niet te wijten aan de Panda, maar meer aan de manier waarop wij 'm gebruiken.

Brandstofverbruik blijft prima binnen de perken met redelijk veel snelweg: 1:17,8 over de afgelopen 30.000KM. Benzine wordt goedkoper (in duitsland gisteren €1,229!) waardoor de €/100km toch 13procent lager zijn dan bij de Ka.

Dat vertaalt zich in een besparing van zo'n 390€ per jaar t.o.v. de Ka.
Klinkt niet veel, maar is toch een 3 tientjes per maand. iPhone abonnementje :)_

Balans

  • 55.111 km

Na 2 jaar 103 tankbeurten. Het totaal wat ik met de Ka ook gedaan heb.
De balans: het scheelt niet veel. Met 100 liter minder, 1200 km verder gekomen.
Verbruik is 5,6 liter/100 vs 5,9 met de Ka.
Totaal (ook met de inachtneming van lagere benzineprijs en wel meer tanken in Duitsland, scheelt het zo'n 700 euro. Zo'n 260 euro daarvan komt op het conto van gunstiger verbruik.

De Panda hebben we iets meer ingezet dan de Ka, vooral omdat hij zoveel praktischer bleek en comfortabeler. De Ka is mooier en rijdt wat sportiever, maar Panda wint voor ons. In dit segment nog steeds een topper!

Tijd voor de grote beurt ook. Bij de garage viel mijn oog op een panda met minder kilometers, turbo, luxer....
Daar ben ik nu over aan het nadenken. De knoop wordt morgen gehakt!

tuf tuf tuf (1 cilinder)

  • 56.000 km

Na de grote beurt blijkt één bougie niet goed. De panda start koud op 1 cilinder!
Net een antieke traktor.
Dit is snel door de garage verholpen en de auto loopt weer prima.
Verder is niets te melden.

Oja, start stop doet het nu al echt een half jaar niet meer. Ik zit er niet mee.

mijlpaaltje

  • 70.000 km

De 70.000 km is net voor de zomervakantie gepasseerd. In 2,5 jaar is deze stand zo'n beetje gehaald.

eigenlijk is er niets te melden, de Panda doet wat 'ie doen moet en blijft redelijk zuinig (rond de 1:18) wat gezien de vele snelwegkilometers wel OK is.

op naar de ton!

mooi rond getal, een paar "eigenaardigheidjes"

  • 88.888 km

Eigenlijk is er niet veel te melden.

De panda doet het goed, maar heeft wat dingetjes. Die storen me niet maar zijn ook niet helemaal zoals het zou moeten.

Een bandenpech gooide 's ochtends roet in het eten naar het werk toe. Kan de panda niet zoveel aan doen, maar nu ik het over banden heb: de winterbanden van Vredestein zorgen volgens mij voor een hoger verbruik dan de Hankooks. Een klein verschil, maar toch, het valt me gewoon op. In de winter rond de 1:16 wat ik gewoon matig vind voor een auto van dit "kaliber".

Start-stop, daar heb ik het niet meer over. Doet het gewoon al twee jaar niet. Maar boeit ook niet erg.

De panda kreeg een paar weken terug de 90.000- beurt. Het was een grote beurt, ik vond 't wel wat aan de prijs maar de remblokjes werden vervangen en dat was nogal duur. Maar goed, hij kan weer even ertegenaan. En de interval is 30.000 dus dit was ook pas de derde beurt die de panda gehad heeft.

AFSLAAN!

Gek trekje is ook, dat de panda als je start met een lauwe motor, en je houd 'm even stationair, hij eigenlijk altijd afslaat. Ik heb me aangewend om een paar keer met het gas te spelen, dat brengt hem over een bepaald punt heen of zo en dan gebeurt het niet. Meestal rijd je toch al weg voordat het zich voordoet. Gek is het wel, we noemen het maar karakter.

HOUDBAARHEID

Voor een auto'tje van rond de 10.000 euro die zo intensief gebruikt wordt, vind ik de kwaliteitsbeleving al met al goed. We zien weinig gebruikssporen in het interieur en afgezien van bovenstaande karaktereigenschapjes, doet de auto het uiterst betrouwbaar.

Op naar de ton....!

Nieuwe wieldoppen

  • 98.110 km

Een kleine "upgrade" zijn de putdekselwieldoppen, die de oude wieldoppen vervangen. Staat de Panda wel goed (zie de laatste foto).... Verder weinig nieuws.

Tonnetje en APK

  • 101.000 km

Weinig te melden: met vlag en wimpel door apk en die ton zit erop!

Beurt 10km te laat

  • 119.000 km

De FIAT was aan z'n jaarlijkse beurt toe. Die beurten zijn elke 30.000 km en elke keer voel je wel dat hij eraan toe is op de een of andere manier.
Beurten van de twinair zijn overigens duur, de grote beurt die nu moest komen was 477 euro.
De rit naar de garage is ongeveer 10 km maar na 1 km stond ik stil. Panda deed niets meer.

Naar de garage laten slepen en het probleem bleek simpel: oliepijl te laag en daardoor wordt de kleppenbediening niet meer aangestuurd. Geen klepbeweging is geen power. Slordigheid van mijn kant.

Ondertussen alweer een paarduizend kilometer onderweg en geen problemen. De verbruiksmonitor heb ik niet meer bijgehouden na ruim 100.000 km ga ik er vanuit dat dit wel steady blijft.

Gezien de kilomterstand nu, zo'n 122000, vind ik dat de panda zich geweldig houdt. De plannen zijn nog steeds om hem te degraderen van primair woon- werkvervoer naar boodschappenauto. En dan zou hij nog ja-ren mee kunnen.

Eigenlijk zie ik geen reden om niet ruim de twee ton te doorbreken. Het enige dat ik dan wel een keer zou gaan doen is een nieuwe bestuurdersstoel monteren. Ik heb zo langzaamaan het gevoel dat daar de grootste stevigheid wel uit is...

Cased closed

  • 123.300 km

De auto is vandaag ingeruild tegen een nieuwe Ford Fiësta.

De Panda is ons goed bevallen, maar het was tijd voor iets meer luxe, comfort en veiligheid.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.