Fiat Panda TwinAir 60 Edizione Cool (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda TwinAir 60 Edizione Cool |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 39.000 km |
2 maanden ervaring
- 3.600 km
Afgelopen december 2014 hebben we onze nieuwe Panda, model 312 voor de intimi, opgehaald. Het is weer een Edizione Cool 60pk geworden. Nu in de kleur Sky blue. In Italië heet dit Azzurro Canalgrande, klinkt zoveel mooier. Vanwege nieuwe belastingmaatregelen, lees bpm, scheelde het zo'n 1000 Euro met aflevering in januari. Vandaar dat die in december is afgeleverd. Bovendien had de dealer een leuke actie, gratis metallic lak en plus pakket voor een leuke prijs.
Hiervoor heb ik ruim vier jaar en zo'n 84.000 km in het vorige model (169) gereden, daarom zal ik haar voornamelijk met dat model vergelijken.
De Panda wordt elke dag gebruikt om naar het werk te rijden. Een rit van nog geen half uur via de snelweg van 35 km. En verder voor alle andere ritten. Het is namelijk onze enige auto. Kan dat? Met de Panda wel!
Verschillen met de vorige Panda (169):
Uiterlijk:
stukje langer (11,5 cm),breder (6,5 cm) en hoger (1,1 cm). Ook zijn de wielen groter 175/65R14 i.p.v. 155/80R13. Door de toegenomen afmetingen oogt de Panda wat robuuster en minder iel. Ook is de kofferbak 19 liter groter. Deze is goed bruikbaar doordat de achterbank mooi rechtop staat. Bovenop de auto ontbreken de dakdragers. Aan de voorkant beschikt de auto over dagrijverlichting.
Innerlijk:
Veiligheid, meer sterren in de botsproef en uitgebreidere veiligheidssystemen (Esp, bandenspanningssensoren en lifehammer!). Fijn is ook de buitentemperatuurmeter, die ook waarschuwt voor evt. gladheid.
Motorisch, 2 cilinders en 278 cc minder maar 4 kleppen per cilinder. Dit resulteert in een afname van 9 pk en 14 Nm.
Interieur, uitgevoerd in de kleuren beige/donkergrijs. Op het dashboard zit een beige sierrand. Door de lichte kleuren oogt de Panda ruimer. In het dashboard zit een groot vak, gelukkig is er ook een afsluitbaar kastje. Soms is rond beter en soms vierkant. Fiat kiest voor het laatste. Dit zie je overal terugkomen. Onder andere in de tellers, knopjes, stuur enz. De eerder genoemde plus uitvoering houdt o.a. in dat er standaard een Fiat-radio wordt meegeleverd. De kleuren op het beeldscherm zijn hetzelfde als die van de tellers en infoscherm. Staat mooi.
Een asbak kon er niet vanaf dus, de oude is meeverhuisd. In de achterbak zit nu een lamp en de hoedenplank gaat met touwtjes mee omhoog. Nooit meer rijden met de hoedenplank rechtop zodat je bij het achteruit kijken niets meer ziet. Het zijn maar kleine zaken maar, toch.. Jammer dat de in delen neerklapbare achterbank vervangen is door een uit 1 stuk.
Rijden:
De nieuwe Panda ligt door het 95 kg hogere gewicht en de toegenomen maten + bredere banden steviger op de weg. Het overhellen is stukken minder en op de snelweg heb je minder last van wind. Keerzijde is dat de Panda op papier minder snel accelereert. In de praktijk merk je hier niet veel van. Door het start/stop systeem is de Panda bij het verkeerslicht heerlijk stil. Wel even wennen dat de versnelling in de vrij moet staan. Erg fijn is dat de richtingaanwijzer 5 keer aangaat als je er 1 keer tegenaan tikt.
Geluid:
Stationair klinkt de twin air motor als een brommobiel. Ook bij het accelereren bromt ze er vrolijk op los. Gelukkig hoor je erbij constante snelheid weinig van. De standaard radio klinkt boven verwachting goed. Wel jammer dat DAB+ ontbreekt. Met het ontbreken van bluetooth en aux in kan ik wel leven maar, ronduit vervelend is het ontbreken van USB. Het is wel mogelijk om achteraf een kastje met USB in het dashboard te laten plaatsen. Geschatte kosten: 200 Euro. Gelukkig slikt de cd speler wel mp3 cd's.
Verbruik:
Op papier zou de nieuwe Panda 20% zuiniger moeten zijn. Na 5 tankbeurten is de voorlopige conclusie dat het verbruik niet veel verschilt met de vorige Panda in dezelfde periode. Gemiddeld rij ik 1:19,5 km/l. Ik zal het verbruik op de verbruiksmonitor bijhouden.
Voorlopige conclusie:
Erg tevreden. Rijdt lekker, ziet er goed uit en best zuinig.
half jaar
- 10.000 km
Na een half jaar rijden heb ik 10.000 kilometer afgelegd. Tot nu toe zonder problemen. De Panda bevalt goed.
Minpunten:
radio heeft geen usb of aux ingang, daarom een fm-transmitter gekocht, maar die stoort me teveel.
De ruitenwisser schakelt bij stilstaan niet naar interval, dit deed de oude Panda wel.
benzine verbruik is gelijk aan de oude Panda, terwijl die op papier heel veel zuiniger zou moeten zijn (bekend hedendaags probleem).
FLO
- 16.000 km
Sinds een week of 2 gebruik ik de Android app FLO op mijn telefoon tijdens het rijden. Deze geeft punten voor zuinig rijden en strafpunten voor onzuinig rijden. Na elke rit zie je hoeveel punt je verdiend hebt.
Sinds de app heb ik 1 maal getankt. Het verbruik is gedaald naar 1:23,4 km/l.
Conclusie: de app helpt het verbruik te verminderen.
1 jaar en 25.000 km verder
- 25.000 km
De Panda is 1 jaar oud en heeft het afgelopen jaar 25.000 km afgelegd.
Kleine minpuntjes:
- Verbruikt veel meer dan beloofd (maar dat had ik wel verwacht). Rijdt in de praktijk net zo zuinig als mijn vorige Panda (model 169).
- ruitenwisser springt niet terug naar interval indien de auto stilstaat (vorig model deed dit wel)
- geen USB op de radio blijft irritant
- lichte bekleding wordt sneller groezelig.
pluspunten:
- metalic lak blijft veel mooier
- ligt veel beter op de weg dan het vorige model
Als ik zo terugkijk, dan heeft de Panda keurig aan de verwachtingen voldaan. Gemiddeld verbruik 1:20 km/l. Geen onverwachte kosten.
30.000 km beurt
- 32.000 km
Auto gebracht voor een beurt volgens onderhoudsschema. Bij het ophalen was het zonnig, dus airco aangezet. Maakte een raar geluid. Thuisgekomen gebeld en afgesproken later langs te komen. Mijn vorige Panda maakte na 4 jaar hetzelfde geluid. Toen verholpen door de airo te laten bijvullen.
Toch wel een beetje irritant dat je op de terugweg dit zelf moet opmerken.
Als leenauto een Fiat 500 Twinair met turbo meegekregen. Rijdt een stuk pittiger. Misschien wel een beetje spijt dat we geen turbo uitvoering van de Panda gekocht hebben. Aan de andere kant spaar je bij de 30.000 km beurt een bougiewissel uit, indien je geen turbo hebt.
Kosten 307 Euro.
raar geluid airco
- 32.100 km
Vandaag de auto naar de garage gebracht, omdat de airco een raar geluid maakte. De volgende dag weer opgehaald. Men heeft de airco opnieuw afgevuld, hiermee is het vreemde geluid verdwenen.
Na 1 jaar en 5 maanden al bijvullen vind ik wel een beetje snel. Bij de vorige Panda hoefde dat pas na 4 jaar.
Wel netjes dat ik een Fiat 500 leenauto meekreeg. Deze had de "oude" 1.2 4 cilinder motor. Is stiller dan de Twinair, maar voor het gevoel een stuk trager.
Kosten 75 Euro.
Afscheid
- 39.000 km
Vandaag hebben we de Panda bij de Renault dealer achtergelaten. Ze heeft ons zonder problemen overal gebracht.
Vanwege het aantal kilometers dat we per jaar rijden (25.000) is wat meer comfort wel prettig, daarom rijden we vanaf nu in een Mégane estate 1.5 dci.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.