Fiat Panda 900 Young (2001) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 900 Young |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 133.000 km |
KM-stand laatst | 138.690 km |
'T was even wennen....
- 133.331 km
Toen ik 20 jaar was, kwam de Panda 34 ter tonele en ik was er gelijk helemaal weg van. Maar het duurde nog 3 jaar voordat ik een nieuwe Fiat Uno 55S aanschafte, een rode. Maar auto' s waren toen een komen en gaan en de volgende nog geen 2 jaar later was een VW Polo. En die Panda dan......, zul je denken. Nou die kwam wat later in beeld, 2017 op Goede vrijdag wel te verstaan. Ik was op MP aan kijken en trof deze aan in staat van nieuw, bij een autohandelaar. Ik dacht die moet ik hebben en zo ben ik nu de gelukkige eigenaar van een Panda 900 Young.
Mijn eerste indruk, was het wennen aan het op gang komen, dat nou niet echt vlotjes verloopt, je moet geduldig zijn en eenmaal op gang gaat het vlotter. Ook moest ik wennen aan het gaspendaal, mijn been spieren werden op proef gesteld. Maar na bijna een maand kan ik zeggen, geweldige auto, lekker Spartaans en in deze kleur veel bekijks. En wat ook nog redelijk uniek is, er zit een quarts klokje in en dat is kennelijk door de toenmalige eerste eigenaar als optie er is ingezet.
De staat van de Panda, tja van buiten en binnen heel mooi, maar onderhoudshistorie ontbrak, geen boekjes, facturen niets van dat al. Daarom besloot ik hem een grote beurt te geven en dat bleek geen overbodige luxe! De versnellingsbak stond droog, de motorolie was pikzwart, de bougies waren ver van versleten en vet, het luchtfilter was pikzwart en de trommelremmen waren aardig geroest. Maar de remschijven en blokken waren ondanks dat vrij recentelijk vervangen. De uitlaat was gikit op 2 plaatsen en moet deels vervangen worden. De klepdekselpakking was verdroogd en de roestduivel had aan de rechterzijde de dorpelbalk aangetast en de linkerachter wielscherm. Maar goed ook dat laten wij natuurlijk weer herstellen.
En de banden waren niet in top conditie en deze maar de volgende dag vervangen, tweedehands voor €80.- met 5mm profiel en kunnen deze er weer mee door de APK. O ja, rechter koplampunit zat niet aangesloten op hoogte niveauregeling, dus maar nieuwe unit besteld voor €21.- zodat ik deze ook weer kan aansluiten, het motortje dat de aansturing niveauregeling regelt zat weggemoffeld in plastic zakje. Dus kennelijk is de koplamp een keer verwisseld! Maar dit moet voor de APK in orde zijn.
De beleving, in een woord geweldig, schakelt als boter, helt in bochten lekker over en er is leven in de brouwerij. De eenvoud, dingen zelf doen, zoals deze Panda alleen een rechter verstelbare spiegel had rechts en noet links. Gelukkig zijn er nog onderdelen te vinden en zo had ik snel een linker verstelbare spiegel op MP gevonden, fantastisch toch.
O je ik dwal af, de beleving, die zuinigheid je wordt er eng van, daar kunnen ze nu nog wat van leren. Al met al ben ik heel tevreden en zal deze Panda lang blijven koesteren en onderhouden, ook al kost dat geld. Dat weet je nou eenmaal als je een 16 jaar oude auto aanschaft. Jammer is dat ik niet weet wie hem bereden heeft en dat er geen boekjes bij zitten. Een feit is wel dat hij is ingeruild, ik vermoed voor 1 januari jl. bij een Suzuki dealer in Appeldoorn, hij daar een andere Suzuki accu heeft gekregen en de sticker onder de kentekenplaat verwijst hiernaar.
Tot over een tijdje en hoop, dat er nog Panda rijders zijn, die net zoals ik genieten van de oer Panda.
Ps. Ik doe hem niet meer weg....., maar wie weet, dan wordt het toch weer dit model Panda, misschien wel een 4 x 4.
Reacties op vragen 8 mei; het motortje dat niveauregeling regelt zat in plastic zakje, ik de tekst hierboven aangepast. Mijn vorige auto was een Dahatsiu, is geen vergelijk, dat was een tussendoor auto, heb ik niet lang gehad. Dit is nu mijn tweede auto. Tweedehands banden en verkeerde bezuiniging, die mening deel ik niet en zeker als het gaat om de kilometers die de Panda af zal leggen op jaar basis.
De eerste 1000 km sinds bezit...
- 134.331 km
Puur genieten....., na zijn grote beurt, andere banden, nieuwe uitlaat, remleidingen, gaskleppenhuis, rijd hij als een zonnetje. Nog wat roestwerk bestreden achter de gril en onder aan beide portierdeuren. (Bekend fenomeen bij de laatste Panda reeks)
Tijdens rijden opgelet of ik nog dezelfde Panda's tegen kwam, nou ik ben er 2 tegengekomen, had er meer verwacht. Wel veel bekijks trek je in deze opvallende kleur. Het comfort valt ook niet tegen qua zetel dan, na een rit van 90 km, stapte ik niet eens moe uit. Min puntje blijft het aantal decibels, dat het motorgeluid produceert en de ventielatie motor. Door zijn slanke taille, passer je makkelijker andere voertuigen en is parkeren in garages een peuleschil, altijd plek.
Eind juni wordt hij onderhuids aangepakt, de dorpels en wielkast linksachter hebben nodig hun aandacht nodig. Wordt vervolgd.
APK waardig?
- 135.234 km
Na 2000 km, gereden te hebben, is er onlangs veel gelast aan de Fiat. De bodem leek wel een gatenkaas rondom de dorpels. Ook was de bagageruimte links rot, al met al heel wat laswerk, waar men een dag mee bezig is geweest. Hierna volgde de APK, alwaar hij nu met vlag en wimpel slaagde en dat was dus een feestje waard. En als laatste een complete tectyl behandeling die de wereld aan de onderkant van de auto zwart deed doen maken, nadat eerst grondig alle roest en nog 2 gaten in de dorpel waren gelast. Nu nog een keer een cosmetische actie laten uitvoeren en dan is het bijhouden en verzorgen.
Ondertussen geniet ik nog iedere dag, van deze Panda en met gratis airco, raam open, is dat best uit te houden. O ja, ook nog even de dashbord kap vervangen, die zat los, alle plastic bevestigingpunten waren gebroken? Een andere antenne geplaatst en dat is dat.
De kosten, auto rijden is in deze niet duur, onderhouden wel, maar je hebt geen keuze, als je langer in en youngtimer wilt blijven rijden. Gelukkig zijn onderdelen goedkoop van de Fiat Panda.
We naderen de herfst
- 135.855 km
Nu de Panda technisch en carrosserie gezien, is het afwachten hoe we de herfst ingaan. Tot nu toe heeft hij erg veel water over zich heen gehad. Maar dat deert hem niet, starten en lopen. Alleen begint langzaam aan het vocht op de ramen te slaan en is het een hele tour om de ramen weer helder te krijgen. Helaas kom ik erachter dat mijn achterruitverwarming slechts deels werkt, 2 draden. Wie een tip weet om dit te herstellen laat het mij weten!
Ook bleek het olie verbruik ineens heftig te wezen, na nog geen 2000 km gereden te hebben, ging de auto een raar bijgeluid maken en het olie lampje branden af en toe. Toen ben ik een week later toch maar even naar de garage gegaan. Er ging 2,5 liter olie in. Hij bleek nagenoeg droog te staan, oeps! Bij controle later met parkeren, bleek er wat olie op de weg te liggen, maar dat was niet echt schrikbarend. Via de garage vernam ik, dat ik 5 in 1 moest halen, een olie stabilisator. Deze zeer dikke vloeistof, zorgt ervoor, dat de plekken waar olie door weg vloeit, tegenhoud. Een soort pakking die de kleinste kiertjes sluit. Tevens ervoor zorgt dat de auto wat rustiger stationeer draait en dat doet hij nu zeker. En de rookpluimen die achter de auto hingen af en toe, zijn ook verminderd.
Je bent weer een ervaring rijker, maar ik geniet nog iedere dag.
De maand van de Rrrr.
- 137.345 km
Koud, nat en winderig, maar de Panda trekt ze er niets van aan! Echter heb ik toch maar besloten all-seasons banden er onder te zetten. En dat merk je gelijk, met dat natte weer, als een blok op de weg. Ik bedacht mij eerst om winterbanden aan te schaffen, echter zijn deze niet echt te krijgen, kleine maten raken uit de gratie.
Sinds de aanschaf en na een grote beurt, zijn er tot heden geen storingen ontstaan en bevalt hij mij prima. En zijn we 5000 km verder. Alle reden om lekker door te snorren en kan ik een Ieder z’n oud Panda-tje aanraden, mits je hem onderhoud.
Verkocht met een traan.....
- 138.690 km
Je belofte verbreken, hij gaat nooit meer weg, of......, je kent het wel. Ik heb hem vandaag verbroken, mijn Panda afgelopen maandag 15/1 nog meegedaan aan een reclame opname voor Mint, alwaar nu aan een liefhebber (gelukkig) verkocht. Waarom ging hij weg, niet omdat ik er niet blij mee was, ik was er gek mee, wereld Panda.
Maar mijn andere liefde was Saab, we reden als hoofdauto al in een Saab 9.3 sport estate uit 2007 en mijn andere droom was de aanschaf van een 900 Classic. En zo geschiedde, op MP te koop en gunstig geprijsd en in staat van nieuw. Die kon ik niet voorbij laten gaan, alleen al voor de waarde op de duur. Zie het als een investering, wat helaas bij de Panda uit 2001 niet gaat lukken.
En nu is hij in bezit bij een jong gezin, waarvan de vader aan oldtimers sleutelt en zelf ook een 500 tje heeft gehad. Moeders mag er dagelijks mee gaan rijden en de peuter op de achterbank. Kortom hij is in goede handen.
Zo heb ik hem mooi opgeknapt en nu gast een ander verder. Tot ziens en bedankt voor het lezen!
Rene
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.