Fiat Panda 34 (1982) #2

autoreview

Fiat Panda 34 (1982)

Signalement

UitvoeringPanda 34
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1982
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf335.000 km
KM-stand laatst359.600 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

In 2007 kocht ik in een vlaag van verstandsverbijstering deze leuke rode Fiat Panda 34 uit 1982. Het is één van de eerste exemplaren van modeljaar 1983, en is dus al voorzien van de gestreepte stof in tegenstelling tot het beige van daarvoor.
Het autootje had toen zo'n (3)35.000 km gereden en verkeerde in een heel redelijke staat. Een tijdje heb ik erin gereden, maar vervolgens kreeg ik de kans een Escort 1.6 Automaat te kopen en heb ik de Panda verkocht.
Niet veel later ging de bak van de Escort kapot en kwamen er wat andere auto's. De Panda had, hoorde ik van de eigenaar, ondertussen een aanvaring gehad met een Opel Astra en was dus wat minder mooi geworden dan voorheen.
Toen kreeg ik het aanbod de Panda terug te kopen, zo gezegd zo gedaan.
Na een grondige opknapbeurt en een nieuwe APK (remmen, plaatwerk, schuifdak) ben ik zéér tevreden over de kwaliteit van het autootje. De inbouw van een Rembekrachtiger heeft het nog beter gemaakt.
Na in de winter van 2009 problemen te hebben gehad met niet startende auto's was ik bang voor het zelfde euvel met de Panda, maar nee hoor, die start meteen! geen lege accu's, geen trage startmotoren: een heerlijk autootje!

Inmiddels staat de teller tegen de 48.000 km aan en het autootje heeft zich bewezen. Zelfs met 4 mensen en bagage erin verbruikte hij slechts 1:16 bij 100 km/h. Een prestatie mag ik dat wel noemen.

De topsnelheid is zo om en nabij de 150 km/h en de leuke achterbank is om te bouwen tot bed. Ideaal bij vakanties zo lijkt me, hoewel ik het nog niet heb geprobeerd.

De inbouw van een 5 versnellingsbak zou zeker bijdragen aan de zuinigheid, maar ook aan het comfort, aangezien het 843cc metende motortje aardig luidruchtig en hoogtoerig is. Echter heb ik besloten het niet te doen om de originaliteit te behouden.

Ook in de winter wordt het autootje gebruikt, maar na een rit sop ik wel meteen alle pekel van de kokerbalken en wielkasten af. Ik wil 'm gewoon nog langer houden dan vandaag!

En zoals de reclame in 1982 al zei: Met de Fiat Panda lach je iedereen uit!

Beurt en APK op komst

  • 349.000 km

Na de afgelopen maanden de auto goed te hebben kunnen testen ben ik er achter gekomen dat de auto nog altijd zeer betrouwbaar is.

Verder zit er het standaard onderhoud aan te komen in de vorm van een beurt, nieuwe remschijven+blokken en kleppen stellen.

Niets geks dus!

Verder heb ik de velgen ontdaan van de wieldoppen en de velgen vervolgens gespoten. Het is en blijft een prima auto!

355.000 KM en counting

  • 355.000 km

Weer een kleine update:
Panda doet het nog steeds prima en het klokje tikt vrolijk door.

Aan het begin van 2012 heb ik besloten de kop van de Panda te reviseren, want het was te merken dat na bijna 350.000 km er slijtageverschijnselen begonnen op te treden. Kop gedemonteerd, gereinigd, kleppen opnieuw ingeslepen en alles nagemeten, toen dat weer in orde was het onderblok bekeken: zuigers en cilinders zijn nog in prima staat, zelfs het hoonpatroon is nog behoorlijk aanwezig. Nadat alles weer in elkaar gezet is mag gezegd worden dat het resultaat succesvol is geweest: auto rijdt véél beter, feller en vooral soepeler. Niet voor niets in geïnvesteerd dus!

Naast normaal onderhoud was er wel een groter probleem: benzinelekkage. Nu bleek dat de benzinetank was doorgeroest, en zodoende heb ik deze vervangen. Niet door een old-stock exemplaar, maar gewoon door een nieuwe (made in Canada!)
Sinds het vervangen circa 600km gereden en gelukkig, geen lekkage meer gezien.

Verder mag ik op 24 september een klein feestje vieren, want dan rijdt deze Panda alweer 30 jaar op neerlands bodem rond!

Weer goedgekeurd

Op 29 mei J.L. is de Panda weer voor de APK geweest. Gezien zijn gevorderde leeftijd van bijna 31 jaar was dit de eerste keuring voor de duur van 2 jaar.
Al het harde werken aan de auto laat z'n sporen na, want de auto werd glansrijk goedgekeurd. CO van 1,5% was ook keurig, dus het motortje is prima.

Eerder dit jaar constateerde ik een vervelende olielekkage, die bij het carter vandaan kwam. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Garage: lekke krukaskeerring. Toen kwam een kennis op bezoek en had het over losse kurkpakkinkjes die een Oerpanda bezit.

Op goed geluk het carter gedemonteerd, en tot de conclusie gekomen dat er van de carterpanpakking niet veel over was... Daar een van een moderne Panda 900 voor in de plaats gezet, en de lekkage is zo goed als weg! Voor de zekerheid ook nog maar een Panda 900 carter gekocht, zodat ik, als het nodig is, het carter met nogmaals een nieuwe pakking kan plaatsen. Maar voorlopig is het op deze manier prima in orde.

Op vakantie met de Panda

  • 359.339 km

Deze zomer heb ik heerlijk 10 dagen door Frankrijk, Italië en Zwitserland getuft.
Een route die ik de Dyane, waarmee ik normaliter op vakantie ga niet wilde aandoen.

Kort reisverslag:
Op 13 augustus vertrokken in de richting van de Bourgogne. In Tonnerre (Yonne) 3 nachtjes gebleven en daar in de buurt het e.a. bekeken. Ben er eerder al eens geweest, maar het bleef mooi.

Na 3 nachtjes vertrokken in de richting van de regio Hautes-Alpes, nabij het Lac de Serre-Ponçon. Hier had ik een leuke camping gevonden waarvanuit je o.a. mooie wandelingen kunt maken en ook wilde ik graag de Démoiselles Coiffées bezichtigen.

Vervolgens ben ik naar Italië afgereisd, waar ik o.a. naar het Baptisterium van Settimo Vittone uit de 9e eeuw ben geweest (Piemonte).

Van daaruit naar Zwitersland, via de St. Bernhardtunnel naar Enney, op een camping waar ik 19 jaar geleden ook eens was geweest. Daar in de buurt rondgekeken, o.a. naar Gruyères geweest en van daaruit weer naar huis gereden!

Voor de statistieken:
Olieverbruik: Nihil
Koelvloeistofverbruik: Nilhil
Benzineverbruik: 165,77 liter
Aantal gereden kilometers: 2793
Gemiddeld verbruik: 1:18,33

topsnelheid (in Duitsland even geprobeerd, op benzine met 100-octaan): 142 km/h op een vlakke weg, wind schuinvoor/opzij, op GPS. Teller gaf toen al 160 aan :D

Panda verkocht

  • 359.600 km

Enige weken geleden heb ik het besluit genomen, een van mijn auto's uit het wagenpark wilde de ik verkopen, want met 3 (en een halve) auto en een baan op 10 minuten fietsen vond ik het toch wel een beetje veel worden.
Derhalve de Panda en Marbella aangeboden, en, welke het eerst verkocht zou worden zou dus vertrekken. En helaas, dat is de Panda geworden.
Ik pink wel een traantje weg, want ik heb heel veel plezier gehad van de auto. Ik hoop dat de nieuwe eigenaar dat dan ook mag hebben.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.