Fiat Panda 1.2 SportSound (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 1.2 SportSound |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 64.626 km |
KM-stand laatst | 101.047 km |
- 64.626 km
Velen van ons zullen het verhaal van The Lord of the Rings kennen. Zodra Bilbo Balings zijn waardevolle Ring afstaat aan zijn neef Frodo bekruipt hem heel even het gevoel dat hij er toch geen afstand van kan doen. Uiteindelijk weet hij zijn begeerte toch te overwinnen en is hij opgelucht dat er een last van schouders afvalt. Dat is precies het gevoel dat ik had toen ik mijn Alfa 156 langs mijn huis zag wegrijden. Na de auto maandenlang vertroeteld te hebben verdween opeens mijn jeugdliefde richting de horizon. De eerste dagen snap je niet waarom je zo stom hebt kunnen zijn om één van de best geconserveerde exemplaren van Nederland van de hand te doen. Maar eenmaal een aantal maanden verder bleek het de enige juiste beslissing te zijn.
** Kennismaking met het A-segment **
Een week later kocht ik namelijk een Fiat Panda en vooralsnog heeft die auto al mijn verwachtingen overtroffen. Nauwelijks een half jaar geleden had ik nooit gedacht ooit nog eens een A-segmenter te gaan rijden. Niet dat ik neerkijk op deze auto's maar als autoliefhebber in hart en nieren lijkt het gewoon onmogelijk om van een kleine auto te kunnen genieten. Inmiddels weet ik dat pk's en chroom geen vereiste zijn om jezelf een liefhebber te mogen noemen.
In tegenstelling tot mijn 156 hoefde ik ditmaal geen maandenlang te zoeken om een goed exemplaar te vinden. Hoewel je de nieuwste Panda in Nederland helaas niet zo veel ziet is de occasionmarkt levendiger dan ooit. Voordat ik een proefrit kon maken gingen er binnen een week drie (!) exemplaren aan mijn neus voorbij. Toen ik uiteindelijk op zaterdagmiddag met mijn vader instapte wist is meteen waarom dergelijke auto's tegenwoordig zo populair zijn. Zodra je de deur dichtslaat heb je namelijk totaal geen idee in een auto van slechts drieënhalve meter onderweg te zijn. De binnenruimte is ronduit verbluffend en de wegligging uitstekend.
** Eerste ervaringen vanaf 64.626 km **
Dat er in dit segment reuzenstappen zijn gemaakt blijkt ook op de snelweg. In tegenstelling tot de inmiddels tot cultauto geworden Cinquecento is de Panda gewoon uitermate geschikt voor langere ritten. Natuurlijk dringt er windruis het interieur door. Natuurlijk is er geen 'drive' meer om jezelf even uit te laten op de linkerbaan. Maar de stoelen laten langere ritten toe en bovendien rijdt de auto vertrouwd zonder je overmatig te moeten inspannen. Zelfs de besturing vind ik voor Fiat-begrippen redelijk communicatief. De tijd van de gevoelloos aanvoelende Brava lijkt voorbij te zijn. In de Punto mk I prefereerde ik nog een onbekrachtigde versie maar in de Panda is de stuurbekrachtiging gelukkig niet zo doods als weleer.
Zodra je echt snel wilt gaan zijn de grenzen trouwens snel gevonden. In tegenstelling tot mijn beide Alfa Romeo's moet er gewoon weer geremd worden voor scherpe bochten en heeft een nat wegdek wel degelijk gevolgen voor het draaien van rotondes. Dat geeft niks omdat de voorwielen dit tijdig en duidelijk laten merken. Nu zal één en andere ook wel te maken hebben met de smalle banden. Op bredere sloffen zou de bodyroll wellicht nog een tijdje wegblijven. Daarbij wil de koets op het scherpst van de snede behoorlijk hellen wat gezien de hoogte ook niet zo vreemd is.
De Panda is in de stad nog steeds op zijn sterkst. Door de ultrakorte draaicirkel, overzichtelijke carrosserie en het totale gebrek aan dode hoeken gaat de dappere Fiat als een mes door boter. Hoewel ik niet zo heel lange ritten maak is de auto ook nog eens ontzettend zuinig. Vooralsnog geeft de boordcomputer 5,7/100 aan wat na mijn vorige avontuur een aangename verassing is. Bovendien is het blok levendig genoeg om overal goed mee te kunnen komen. Alleen op de snelweg is het noodzaak om even flink door te trekken in zijn vierde verzet: eenmaal in de vijfde versnelling is de fut er namelijk wel uit.
** Kosten **
Qua kosten kan ik nog niet zoveel zinnigs over de auto zeggen. Omdat ik meteen een nieuwe distributieriem liet monteren zijn de kosten per kilometer nog niet zo laag als gehoopt. Dat lijkt natuurlijk een kwestie van tijd zodra ik auto wat langer in bezit heb. De eerste riem heeft het overigens negen jaar volgehouden wat een behoorlijke prestatie is en vertrouwen geeft voor de komende jaren. De vaste lasten (verzekering, wegenbelasting) zijn in ieder geval heel laag waardoor ik niet meer wordt gestraft als de auto een paar dagen ongebruikt op het pad staat. Bovendien vind ik het een prettig idee dat ik eigenaar ben van mijn auto en niet meer andersom. Onbekommerd rijden zonder de concessies te moeten waar mensen vroeger in dit segment mee te maken hadden: het lijkt vooralsnog allemaal mogelijk in de Panda.
- 74.742 km
** 1 jaar Panda - 10.116 km - 1 probleem **
De tijd vliegt, vandaag heb ik de auto alweer precies één jaar in mijn bezit! Hoog tijd voor een update. In grote lijnen is mijn mening overigens niet veranderd dus ik kan het verhaal vrij kort houden. Inmiddels heb ik in de stromende regen gereden, heeft de auto veel slechte wegen gezien en ben ik er zelfs mee op vakantie geweest naar het buitenland.
Om met het slechte nieuws te beginnen: na een half jaar waren de rubbers van de voorste draagarmen versleten. Nu is een rekening van ongeveer 200 euro geen ramp maar wel onverwacht, en vooral ongewenst, voor een auto met deze kilometerstand. Natuurlijk ligt ons land vol verkeersdrempels, maar aangezien wij niet de kuilen van Zuid-Europese landweggetjes kennen, mag dit gewoon niet. Dat is dan ook de enige échte klacht aangezien het vervangen van de distributieriem was ingecalculeerd. Gezien het feit dat het eerste exemplaar er na 9 jaar nog op zat iets waar ik mij voorlopig niet meer druk om hoef te maken.
Het rijden al evenmin. Eigenlijk kan ik twee zwakke punten noemen: overhellen/onderstuur en windruis. Nu is de Panda totaal geen auto die uitdaagt maar zeker op rood asfalt na een zware regenbui vind ik de tractie vrij matig. Natuurlijk kan ik de andere auto's die ik soms pak, een Alfa 147 en Mercedes C-klasse, niet met deze stadsrakker vergelijken maar dit is toch een puntje van kritiek. Om het netjes te zeggen: de Panda 100HP, waar ik helaas nog nooit mee heb gereden, zal toch echt de nodige onderstelaanpassingen nodig hebben om die 40 pk extra op het asfalt te krijgen. Ten slotte de windruis: dat is voor een auto uit deze klasse niet hinderlijk. De 107 van mijn zus doet het op dit gebied geen haar beter.
Om positief af te sluiten: de ruimtebeleving, ergonomie en motorprestaties vind ik nog altijd van absolute klasse. Ondanks de vele korte ritjes haal ik fluitend 1 op 17, zonder dat de motor in lage toeren begint te protesteren. Boven de 1500 toeren pakt het blokje altijd op. Verder is de bagageruimte zeer goed bruikbaar en kan ik er met vier volwassenen fatsoenlijk in zitten. De portiervakken zijn ongeveer dubbel zo groot als die van mijn oude 156. Soms kom ik tijdens het opruimen CD's en ijskrabbers tegen die ik dacht al lang kwijt te zijn! Enkel de buitenspiegels zijn onderbemeten, niet voor niks aangepakt tijdens de facelift.
Het cijfer voor comfort heb ik trouwens met één ster verlaagd. Natuurlijk zijn de vijf sterren gespiegeld aan het A-segment, maar een dergelijke score kan sommige lezers laten denken dat het comfort op het niveau staat van een klassieke Mercedes. En hoewel de Panda een verdraaid slimme auto is blijft dat, met een wielbasis van amper 2,30 meter, natuurlijk een utopie.
- 87.695 km
** 2 jaar Panda - 23.069 km **
Bijna 13.000 km erbij in één jaar! Een kilometrage die ik al enkele jaren niet meer heb gehaald, en zeker niet als student. Omdat ik in 2015 als zzp’er actief was vlogen de kilometers onder de banden vandaan. Hoog tijd dus voor een update.
Over banden gesproken: helaas was het exemplaar rechtsachter tijdens de laatste APK afgekeurd. Kostbaarder was echter de kapotte trommelrem aan hetzelfde wiel. Op deze manier wordt zo’n verplichte keuring toch nog prijzig. Daar moet ik bij aantekenen dat ik mijn auto’s behoorlijk vertroetel en de APK doorgaans met een (kleine) beurt combineer. Hieronder vallen bijvoorbeeld pollenfilter en luchtfilter vervangen, olie verversen etc.
Eenmaal uit de garage rijdt de auto weer al vanouds. Omdat ik afgelopen jaar op veel plekken ben geweest heeft de Panda meer wegsoorten gezien dan ooit. Helaas moet ik daarbij constateren dat vluchtheuvels nemen nooit een hobby zal worden. Hiervoor is de achteras te bonkig en te weinig geraffineerd. Op de langere afstanden zorgt de climate control ervoor dat het tijdens dergelijke ritten prima is vol te houden. Wat mij afgelopen jaar steeds meer is opgevallen is dat vrijwel niemand je ruimte geeft. In alle twijfelgevallen kun je fluiten naar voorrang. Het doet mij bijna twijfelen of ik wel door wil gaan met deze auto. Maar een blik op de jaarlasten doet je toch weer glimlachen.
** Kosten **
Na ruim 23.000 km in twee jaar tijd is het eindelijk mogelijk om de balans op te maken. Ondanks enkele tegenvallers rij ik momenteel voor ongeveer € 0,25 per kilometer. Dat is inclusief wegenbelasting, onderhoud, verzekering en afschrijving.
- 101.047 km
** 3 jaar Panda - 36.421 km **
Weer een jaar, en zo'n 14.000 km Panda-kilometers, verder. Het 'klein' onderhoud viel vies tegen door problemen met de schijfremmen aan de voorzijde. Hoewel de schijven nog maar zo'n 30.000 km oud waren, was de slijtage ongelijkmatig, waardoor vervanging noodzakelijk was.
Nu ik het toch over de remmen heb: deze zijn niet het sterkste punt van de Fiat Panda. Zowel de doseerbaarheid als de 'bite' laten te wensen over. In stadsverkeer komen deze zwaktes niet echt naar voren; op hoge snelheid des te meer. In zijn vijfde versnelling op de snelweg rijden is overigens ook geen aanrader. Mits je niet van plan bent om de linker baan zo nu en dan te betreden.
Ik ben nog niet zeker om met de Panda door te gaan. Enerzijds rijd ik voor iets meer dan twee dubbeltjes een goedkope auto, anderzijds lijkt mijn jaarkilometrage dermate hoog te worden dat ik wellicht in het B-segment moet gaan rondkijken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.