Fiat Panda 1.1 Young (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 1.1 Young |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 138.000 km |
KM-stand laatst | 148.000 km |
Fiat Panda 1.1 Young
- 143.000 km
Deze Fiat Panda is mijn eerste auto. Na veel auto's te hebben bekeken, waaronder ook een Cinquecento, Alto en een Corsa, ben ik voor deze gegaan. Waarom?
Deze auto is zuinig, goedkoop in aanschaf, goedkoop in onderhoud, leuk om te zien en ga zo maar door.
Ik had eerst in een 900 versie gereden, maar dat vond ik niet zo prettig. Na in een 1100 te hebben gereden wist ik wel zeker dat deze het zou worden. Hij schakelt goed, rijdt lekker vlot weg en ook op de snelweg sta je 'Pandaatje'. Lange afstanden kun je dus ook vrij vlot overbruggen, en ook met een redelijk comfort. De stoelen zien er simpel uit, maar zitten redelijk lekker. Qua ruimte ook niks te klagen. Je zit lekker ruim en er treed geen sardientjesgevoel op met 4 personen.
Qua betrouwbaarheid kan ik natuurlijk nog weinig vertellen, hij heeft nog geen kwaaltjes of iets gehad. Het enige wat er aan mankeerde was de tellerverlichting. Deze deed het niet, maar na enig speurwerk zagen wij een los draadje, en hupsakee, toen was dat ook weer gemaakt. Geen echt probleem dus. Voor de rest is het altijd starten en rijden, dus ook daarmee weinig problemen.
De kosten zijn vrij laag voor deze Panda. Qua wegenbelasting ben je 44 euro in de 3 maanden kwijt, en omdat de auto redelijk zuinig is, verbruik je ook weinig benzine.
Al met al een leuke auto, waar ik denk ik zeker heel lang van ga genieten.
UPDATE:
De auto is nu net weer een weekje terug van de garage waar hij helemaal is nagekeken.
De reden waarom hij hier naartoe is gegaan is omdat de auto heel langzaam accelereerde. Ook als je de koppeling intrapte nam de snelheid gigantisch terug, zodat je midden op de weg bijna doodviel. Wat bleek, het was een remklauw die helemaal vastzat. Er zat een remklauw op die niet van een Panda was, maar van een ander type Fiat. Dat is opzich niet erg, maar hij zat niet helemaal zoals het hoorde en vandaar is hij ook vast komen te zitten. Dus een nieuwe remklauw en kabels, een reparatie van 165 euro. Daar ben ik natuurlijk niet blij mee, maar ik heb wel waar voor mijn geld gekregen want hij loopt weer prima. Voor de rest kreeg ik ook complimenten van de garage dat hij er nog goed uitzag. Dat is ook toch fijn om te horen! Ik verwacht dus ook niet dat er binnekort onvoorziene kosten aan gaan komen, dus ik rijd gewoon weer lekker verder. Inmiddels staat de teller op 142.000 en we blijven lekker doorrijden met de Panda!
UPDATE
- 143.000 km
Zo tijd weer voor een kleine update. De auto rijdt nog steeds naar behoren. Hij heeft een tijdje last gehad dat de ventilator opeens aansloeg, maar dit bleek de sensor te zijn die dit niet meer goed aangaf. De sensor werd gereviseerd (kostte mij niks) en we konden weer verder! Zelfs na de nacht van de -22,9 graden startte de Panda gewoon de volgende ochtend! Het blijft ook een heerlijke auto om in te rijden, als ik eenmaal bij het stoplicht sta naast een dure auto kan ik de verleiding niet weerstaan om een snelle sprint te maken. De Panda wint dan ook nog, hetzij de eerste 10 meter! Binnenkort wordt de auto helemaal schoongemaakt zowel van binnen als van buiten.
Ook gaan we hem op de bodem eens goed nakijken, even zien of alles nog helemaal hard is. Ik heb er alle vertrouwen in!
(Kleine) Update
- 145.000 km
Zo, er zijn weer bijna 2000 km voorbij gegaan sinds de laatste update. Tijd voor een nieuwe dus! De Panda gedraagt zich nog steeds goed. De APK heeft 'ie zonder problemen doorlopen. Jammer was wel dat nadat ik hem weer terug had, het motormanagement lampje begon te branden. Het bleek de temperatuursensor weer te zijn, die al gereviseerd was.. Maar goed, de garage had al verteld dat hij vervangen zou moeten worden, dus maar gelijk gedaan. Hij rijdt nu weer als een zonnetje! Ik ben ook erg blij met deze auto, begin de auto steeds meer te waarderen om z'n simpelheid. Ik mis soms wel de luxe van een airconditioning, maar een raampje open voldoet in principe ook goed. De wind in je haren is toch ook leuker dan dat je helemaal opgesloten in je auto zit met de airco aan toch?
Ik merk wel dat het roestmonster steeds meer aan terrein begint te winnen.. Ik baal daar erg van, en probeer het met mijn beperkte budget allemaal bij te houden, maar toch. Voor de rest heb ik niet anders dan lof voor mijn Panda. Hij brengt me overal waar ik wil wezen. En wat ik net al zei, zijn simpelheid is gewoon troef. Als er vrienden in mijn auto zitten moeten ze ook lachen omdat er niet echt een dashboard aanwezig is, enkel de 'zak' en wat knopjes en dat ze zo dicht bij het raam zitten. Hoewel ik dat zelf natuurlijk niet meer merk omdat ik de auto al zolang heb, vind ik het wel grappig! Al die moderne auto's hebben een kolossaal dashboard met van alles erop en eraan en dan zie je ook wel dat mijn Panda daar op moet inleveren. En als ik soms hoor van, "Goh, voel je niet onveilig zonder airbag?" Dan moet ik stiekem wel heel hard lachen. Natuurlijk is een airbag veiliger dan zonder, maar als je met airbag keihard tegen een muur rijdt ben je net zo morsdood als zonder. De argumenten dat de passieve veiligheid in de Panda niet zo goed is, vind ik dan ook niet zo meetellen. In tegendeel! Doordat de Panda zo overzichtelijk is voel ik me veiliger dan in andere auto's. Geen airbag, ESP, ABS, Emergency Braking System e.d. dat daar wat aan veranderd. Al met al rijd ik mooi nog even door met mijn Panda. Ik ben zo blij dat ik ook de 1.1 motor heb gekozen, wat een verademing met die 900. Voor mijn gevoel ga ik heel snel, maar goed, door meneren in BMW's valt dat volgens mij allemaal wel mee.. Desalniettemin, de Panda past bij me, en zal voorlopig niet het veld ruimen. Op naar de 150.000!
Herfstige update met twijfels
- 147.000 km
De kilometerstand is nu opgelopen tot 147.000. Mooie stand voor een Panda. Ik blijf hem heerlijk vinden om mee te rijden. In de 2000 kilometer is niet veel veranderd wat mijn eerdere indrukken kan veranderen. De accu is helaas wel gesneuveld, maar goed, dat kan. Een nieuwe gekocht voor nog geen €35,- en hij ging weer. Daar is nog wel mee te leven dacht ik.
Ik ben wel aan het twijfelen geweest of ik de auto eventueel weg zou doen. Als student ben ik niet al te rijk, en ik merk dat ik niet alle zorg aan de auto kan geven die ik zou willen geven.. Maar na al die twijfels blijft 'ie voorlopig bij me. De gedachte dat ie aan een of andere gladiool wordt verkocht die 'm helemaal gaat tunen, of nog erger, dat 'ie op de sloperij komt te staan om vervolgens kaalgeplukt te worden van zijn onderdelen.. Nee, dan liever bij mij.
De winter komt er nu aan, ga de onderkant tectyleren zodat de bodem hard blijft en dan zien we in 2013 wel weer verder..
VERKOCHT!
- 148.000 km
Helaas, het einde is in zicht. Na iets meer dan 2 jaar trouwe dienst gaat mijn Panda toch weg. Niet omdat hij niet meer rijdt, niet omdat hij kuren heeft, niet omdat we niet bij elkaar passen maar simpelweg omdat ik op het moment geen auto meer nodig heb. Hij is gelukkig verkocht, en hoeft niet naar de sloop. Ik hoop dat de nieuwe eigenaar er net zoveel plezier van beleeft als dat ik heb gedaan in de afgelopen 2 jaar. Het ga je goed, mijn kleine blauwe Panda!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.