Fiat Panda 1000 L i.e. (1991)

autoreview

Fiat Panda 1000 L i.e. (1991)

Signalement

UitvoeringPanda 1000 L i.e.
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf46.000 km
KM-stand laatst54.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Al een tijdje waren we op zoek naar een goedkoop wagentje dat als 2e auto ingezet zou worden. In januari hadden we hem via Marktplaats gevonden:

---Te koop: Fiat Panda, b.j. `91, 46000km, nog 9 mnd APK, in zeer nette staat.--- vr.pr. 650,- Zag er op de foto`s inderdaad mooi uit, en alle boekjes waren er nog bij!

Wij naar de autohandelaar in Soest om het Pandaatje te bekijken en een proefritje te maken. Hij was in elk geval een stuk smeriger als op de foto`s. De beste man liet de prijs zakken tot 550,- en zonder garantie ging hij mee. Het was dus eigenlijk best wel een gok. Maar ja, wat kan je gebeuren voor 550 euro’s? Weinig...

Eenmaal thuis alles eens goed schoongemaakt en opgepoetst. En???? Een zo goed als nieuwe Panda kwam te voorschijn!!! Zowel van binnen als van buiten écht in bijna perfecte staat!!! Enige aanmerking was een klein beetje roestvorming onderaan de linker deur. Verder 100% goed in de lak en absoluut roestvrij. Een unicum voor een 17 jaar oude Panda.

De roestvorming is inmiddels hersteld en ook technisch is alles nog in zeer puike staat. Het FIRE-motortje draait vol genot en de wegligging is zoals het een Panda betaamt: strak en stuiterig.

De bijbehorende boekjes geven aan dat alle beurtjes zijn uitgevoerd. Zelfs extra beurten zijn gegeven, waarschijnlijk vanwege de anders te lange tijdsinterval, want 2700km. per jaar in 17 jaar tijd is natuurlijk belachelijk weinig.

Inmiddels hebben we er zo`n 1500 kilometer opzitten en het lijkt wel of de Panda steeds beter gaat rijden. Waarschijnlijk moet hij ’loskomen’ na 17 jaar luie dienst.

Het is echt een hele leuke ’basic’ auto die doet wat ie moet doen: Je droog van A naar B brengen. Hij hoort, vind ik tenminste, thuis in het rijtje Citroën 2CV, Renault 4, Volswagen Kever. Échte basic auto`s van weleer.

De gebruikskosten zijn natuurlijk belachelijk laag: Aanschaf: 550,-, wegenbelasting: 12,- p/mnd., verzekering: 8,- p/mnd. Onderhouskosten komen natuurlijk nog, maar ik heb al een Panda-vraagbaak in huis, dus.... die zullen ook wel meevallen.

In de zomer wordt de Panda van onder geheel getectyleerd om hem goed te conserveren, want hij kan nog járen mee. Het zou zonde zijn om de roestduivel alsnog de kans te geven dit leuke autootje op te vreten...
--------------------------------------------
update 12-09-2009:
En wéér een vol jaar APK! Zonder enig probleem door de keuring.
Twee nieuwe voorbandjes erop en rijden maar!
Motortje begint inmiddels wel iets olie te lekken en de linkerdeur laat weer wat roest zien.
Maar ja, voor een 18 jaar oud Pandaatje is ie nog steeds heel goed. En dat voor 550 eurootjes anderhalf jaar geleden...........
---------------------------------------------

PROBLEMEN

Zwaar schakelen! Versnellingsbakolie laten vervangen (was een tip op het Panda-forum) en hij schakelt weer perfect.

Matig remmen! Probleem is vanzelf opgelost. Zal wel door het lange stilstaan zijn gekomen. Remt nu na 1500km. een stuk beter. Moet wel nog steeds wennen aan het remmen zonder bekrachtiging! Trappen!!!

Roest onder aan het linker portier. Is een Pandakwaal. Inmiddels hersteld.

Aangereden....Panda gewond.

  • 54.000 km

De Panda is, terwijl ie geparkeerd stond, aangereden door een onoplettende weggebruiker die niet wist wat hij moest doen als je auto in een slip raakt....
Deze bestuurder hield de rem ingedrukt en botste dustegen ons Pandaatje! Linkerdeur en spatbord zijn gekreukeld. Balen dus!
De expert is erbij geweest en meldde dat het autootje normaal gesproken financiëel Total-Loss zou zijn.
Maar....gezien de zo goed als nieuwe staat waarin de Panda zich nog altijd bevindt, vergoedt de verzekerende partij de complete reparatie tot een maximum van 900 euro`s!
Dat betekent dus een deurtje van de sloop, spatbordje laten uitdeuken, het geheel laten spuiten en klaar is Kees.

We zitten inmiddels trouwens aan een nieuwe Panda te denken. Ik zit te dubben welke auto ik dan weg zal doen.
Óf de 405 break-diesel óf deze Panda.....mwoah...moeilijk....
Voor de slooppremie zijn ze in elk geval allebei nog veel te goed!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.