Fiat Panda 1.2 69 Edizione Cool (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 1.2 69 Edizione Cool |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 42.500 km |
KM-stand laatst | 65.672 km |
Aanschaf
- 42.500 km
Waarom de Fiat Panda?
Omdat de brandstofprijzen de pan uit reizen en het niet te doen is om met een auto die 1 op 11 rijdt woon/werkverkeer te blijven rijden heb ik besloten op zoek te gaan naar een goedkope Daily Driver.
Na enige tijd zoeken vonden wij een mooie zwarte Panda 319 1.2 Edition Cool van 2015.
Er stonden slechts 42.500 km op de teller.
Wat was de keuze om voor deze Panda te kiezen?
Vindt de Panda van de kleine auto's de leukste met nog steeds een eigen "smoel". Vergeet daarbij niet de gemakkelijke instap, dit omdat deze hoger is dan menigeen van zijn concurrenten.
Was in eerste instantie op zoek naar een ouder 169, lees type 2, liefst met zo min mogelijk kilometers voor zo min mogelijk geld.
De gene die ik daarvan tegen kwam waren of uitgerookt, dan wel erg smerig van binnen en/of er moest heel veel geld tegenaan gegooid worden qua onderhoud.
Buiten dat rijdt ik dagelijks mijn woon-/werkverkeer met de Panda, een kleine 75 km per dag.
Na een paar proefritten, en ja ik ben heel erg verpest met de Subaru Outback, viel de 2 cilinder al snel af, de 1.2 69 van zowel de type 2 (169) als de type 3 (319) kregen steeds meer de voorkeur.
Na veel wikken en wegen, en ja het werd steeds een beetje duurder is het de huidige Edition Cool geworden.
Ik was ook nog eens op zoek naar de automaat, nou zal ik je zeggen in de tijd dat wij aan het zoeken waren was deze zo goed als onvindbaar.
Aflevering:
De Panda is gekocht bij een merkdealer.
Volgens de opgave/gegevens en zo ook gekocht, zou deze onderhoud krijgen volgens het boekje en gepoetst zijn.
Ja de motorolie en het oliefilter was vervangen, doch niet de getande-/ distributieriem.
Deze zou gezien de leeftijd van de Panda en niet de kilometers aan vervanging toe zijn. Zelf niet zoveel verstand ervan, dus na aflevering bij een collega-dealer de boel laten controleren. Zij deden mij de melding hiervan. Tja dan maar bellen, een week later werd de riem alsnog vervangen.
Dan nog het poetsen, heb zelf nog nooit zo'n smerige auto in ontvangst genomen er was, zoals bij thuiskomst bleek, niks schoon gemaakt en gepoetst. Wellicht is de Panda door de wasstraat gehaald, maar aan de binnenkant, echt vies en alles plakte. Had dit van een handelaar verwacht, doch niet van een merkdealer. Zwaar teleurgesteld heb ik hier melding van gemaakt en het zelf opgelost door een paar uurtjes schoon te maken.
Middenarmsteun geplaatst.
Vindt de originele, lees: door Fiat aangeboden, erg kostbaar.
Na wat speurwerk vond ik een aftermarkttype. Deze kan worden opgeklapt en heeft opbergruimte in de armlegger.
Even iets om rekening mee te houden, de middenarmsteun wordt in het plastic geschroefd van het middenconsole.
Wellicht niet zo mooi dan de gene die door Fiat geleverd wordt, maar ja daarvoor kost die ook minder.
Nieuwe banden/lichtmetalen velgen ipv. stalen velgen met wieldoppen.
De banden, het waren nog de originele welke af fabriek waren geleverd.
Deze waren van 2014 hadden nauwelijks grip en maakte heel veel herrie.
Ik had een set lichtmetalen wielen, bijna origineel Fiat gevonden, en voor de Michelin Cross Climate gekozen om deze te plaatsen. Een perfecte all-season band welke veel grip geeft bij zowel nat als droog wegdek.
Nieuwe radio geplaatst in onze Panda.
De originele radio zat nog in de Panda, deze had niet de mogelijkheid om handsfree te bellen.
Na enig zoekwerk is het de Pioneer AVH-Z7200DAB geworden.
Het is een best werkje geworden om de radio in te bouwen..
De Panda mist in de draadboom van de radio 1 draad, dat is de, via het contact, geschakelde draad.
Tevens kan je niet zomaar de antenne aansluiten hier heb je een verloop voor nodig.
Voordeel van deze radio is dat de Apple Carplay, wel is waar met een draadje, wordt doorgegeven.
De telefoon is dan ook antenne voor het internet (G3/G4)
Trouwens ik ben er achter gekomen dat ik in alle deuren een speaker heb, zo ook de tweeters in de voorste raamstijlen
De USB stekker heb ik in het dashboardkastje gemaakt, zo ook van de DAB+ antenne
Afneembare trekhaak van Thule/Brink
De trekhaak zelf is een fluitje van een cent om deze te monteren, de bedrading daar in tegen is een ander verhaal.
Even nog een stukje uit de bumper snijden, waarbij de steunen welke aan de ijzeren achterbumperdeel zijn gelast worden niet hergebruikt. (dit staat trouwens ook niet in de montagehandleiding)
Ik heb in plaats van een 7-polige stekker en Jaeger 13 polige stekker gemonteerd.
Helaas is deze iets dikker dan de meegeleverde 7 polige stekker, waardoor de bumper iets naar voren getrokken moet worden wanneer je deze nodig hebt.
In tegenstelling van wat er in de montagehandleiding staat heb ik geen extra gat gemaakt om de bedrading door te voeren, doch heb de rubberen tule gebruik welke reeds gebruikt wordt voor de doorvoer van het mist- en achteruitrijlamp.
Na het terugplaatsen van de achterbumper bleek dat ik deze te hoog, lees verkeerd, had gemonteerd. Dit resulteerde in het niet goed dicht krijgen van de achterklep.
Met een werkplaatsbezoek is het opgelost.
8000 km verder
- 50.500 km
Update: 12-03-2022
Inmiddels is onze zwarte Panda 1.2 Editione Cool 5 maanden en 8000 km bij ons.
Zoals eerder in dit topic heb ik al een aantal dingen naar mijn smaak aangepast.
Hierbij is de upgrade van de standaard radio naar de Pioneer radio voor mij helemaal geweldig.
Een prachtig geluid uit de 4 speakers en 2 tweeters.
Ook de afneembare Brink trekhaak vind ik zelf een mooie toevoeging. Vrijwel onzichtbaar, doch wel iets meer werk dan gedacht om deze te monteren.
De Michelin Crossclimate banden hebben veel grip en een plezierig en voorspelbaar weggedrag, dit zowel bij droog als nat wegdek.
Maar dan wat zijn de plussen
=> zeer comfortabel qua weggedrag
=> goed werkende airco
=> gemakkelijk schakelende versnellingsbak
=> goed zicht in de binnen- en buitenspiegels
En wat zijn de minnen:
=> verbruik valt mij tegen, rond de 1 op 17.57 volgens eigen meting
=> achterbank wel neerklapbaar, maar niet opklapbaar zodat beide tegen de rugleuning aan komt te staan.
=> bij mij achter de bestuurdersstoel geen plek op de achterbank voor passagiers.
Wat is jammer
=> niet achteraf mogelijk, naar verluid, om stuurbediening voor de radio te plaatsen
=> niet bekleed zijn van de achterbank in de bagageruimte. (inmiddels zelf gedaan)
Heb ik spijt van mijn aankoop?
Nee absoluut niet, geniet van alle kilometers welke ik tot nu toe heb gereden.
De Panda, ongeacht het type, blijft, vind ik, aan de buitenkant het leukste kleine auto welke nu op de markt is.
Dus stil going strong, voorlopig lekker door knorren met onze zwarte vriend.
5000 km verder
- 55.300 km
Eigenlijk valt er niet zoveel te melden.
Inmiddels al een de motoraanhanger met motor achter de Panda gehad.
De 1.2 heeft er geen enkele moeite met de 375 aan de haak.
Immers mag er geremd 800 kg en ongeremd 400 kg aan de haak gedaan worden.
Benzine,
Wel is er duidelijk een merkbaar verschil tussen de E5 en de E10 benzine.
Gemakkelijk gezegd, de E 10/95 vindt de 1.2 niet zo lekker.
Wat merk je daaraan, loopt iets minder mooi rond stationair en dat zeker als de motor koud is. Ook reageert het motortje minder pittig wanneer de ze de sporen worden gegeven.
Verschil in verbruik is, naar ik het idee heb te verwaarlozen.
We werd mij geadviseerd om max 4 tanken E10/95 te tanken en dan een keer de E5/98. Dit om de motor schoon te houden.
Stoelen:
Deze zijn van het soort: "het zit best wel goed"
Ik heb inmiddels de zithouding wel gevonden, al zit of het stuur te ver weg of het stuur staat (te) hoog of (te) laag dat de tellers gedeeltelijk wegvalt.
Bij langere afstanden ervaar ik het als minder plezierig met mijn 1.89. Kom met pijn in de schouders en rug van de stoel.
Ach je blijft, zoals wij de Panda gekocht hebben, letterlijk een woon/werkverkeer en boodschappen autootje.
Wat stoort mij aan de Panda.
Zoals eerder gezegd het verbruik, moet echt mijn best doen om boven de 1 op 17.6 uit te komen.
Ben aan het overwegen om Cruise-controle te (laten) monteren.
Nog een kleine 5000 km dan moet de Panda voor onderhoud.
Dus wordt vervolgt....
60,000 onderhoud
- 58.655 km
Vandaag de Panda voor het broodnodige onderhoud naar te Grotenhuis in Woudenberg gebracht.
Buiten de levenssappen, filters, bougies, airco bijvullen en het omzetten van de velgen/banden van voor naar achter viseversa eigenlijk geen bijzonderheden.
Wel was dit goed te merken, de motor loopt mooier stationair en de Panda heeft er meer zin in met accelereren/trekkracht.
Inmiddels een kleine 17.000 km gereden met de Panda.
Even overwogen om deze in te ruilen voor een automaat, helaas zijn de 1.2 319 niet te vinden en dan zeker niet met een kilometerstand welke lager is dan die van ons in combinatie met 1 of 2 jaar jonger.
In overleg met de garage in combinatie met de kilometers die ik met de 1.2 edition cool rijd, hebben we besloten om het onderhoud om de 20.000 km te doen.
Ter aanvulling, verduidelijking, ik/wij rijden ongeveer 500 km per week, dus het motortje wordt altijd lekker warm. En ja Fiat schrijft elke 15.000 km voor, doch logisch nadenken en regelmatig de sappen controleren, dan wel aanvullen maakt dat de 5000 km extra met gemak gereden kunnen worden.
Zijn er nog bijzonderheden? Eigenlijk niet. Olieverbruik is niet waarneembaar. Zoals eerder beschreven blijft het verbruik tegenvallen ongeacht het tanken van 95/E10 of 98/E5.
Ergens in de buurt van de 1 op 17.8, dat moet toch beter kunnen, zeker bij voornamelijk snelwegkilometers.
Maar ja, als dat het enige is waar we over kunnen zuren :lol: :lol:
Na het onderhoud een dag verder.
Kweet niet wat er allemaal door de mensen van Te Grotenhuis in Woudenberg aan onze Panda is gedaan.
Waar deze voor het onderhoud gevoelsmatig niet vooruit te branden was, loopt de motor een stuk mooier rond en het lijkt wel of deze een stuk krachtiger is.
We hebben werkelijk het idee dat de dealer waar we de Panda (officiële Fiat dealer trouwens) gekocht hebben ondanks we ervoor betaald hebben geen enkel onderhoud, buiten verse olie en misschien een oliefilter, heeft gedaan.
Ter verduidelijking, we hebben een kleine 600 euro afleveringskosten betaald, dit hield volgens de flyer in dat het bij de kilometerstand behorend onderhoud zou worden gedaan. Mooi niet dus, betekend voor hun dat ik daar niet meer naar toe ga.
Maar goed dat gezegd hebbende, vrolijk en vooral lachend verder rijden zoals dat in de Panda hoort.
Nog wat op stapel of te wensen????
Binnenkort eens kijken of er aan de achterkant van de stoelrails een paar ringen gezet kunnen worden om de zitting iets vlakker te krijgen, dit voor een betere zithouding.
In deze wordt vervolgt…
18300 km, bijna een jaar bij ons
- 60.250 km
Inmiddels de 60.000 km gepasseerd en nog 2548 km te gaan dan heeft onze zwarte Panda 1.2 bij ons de eerste 20.000 km gereden.
In november aanstaande hebben we de Edition Cool 1.2 een jaar in ons bezit.
Zoals eerder gezegd een super autootje wat voorlopig nog wel even bij ons blijft.
Aanpassen bestuurdersstoel:
Vandaag geprobeerd de bestuurdersstoel aan de achterkant iets omhoog te zetten.
Helaas is het met ringen opvullen mislukt dit omdat er 3 horizontaal en 1 verticale bevestiging aan de rails zitten.
De reden van het verhogen aan de achterkant van de stoel is dat de zitting oncomfortabel achterover zit, voor mij. Na een paar dagen met een stukje schuim in het diepste deel van de zitting te hebben gereden was dit best wel comfortverhogend.
Navraag bij de garage vwb de kantelbare stoelzittingframe, deze is niet als los onderdeel voor de Panda bestelbaar, dat houdt in een complete stoel bestellen.
Inmiddels Marktplaats aan het afstruinen voor een beetje passende (voor)stoelen van een 500 deze zijn een op één over te zetten.
Of compleet interieur met een andere kleur van een Panda.
Gezien ik stoelen heb met rode delen zoek ik wel iets wat in de buurt komt hiervan.
Zal te raden gaan hoe ik dat ga oplossen.
In deze wordt vervolgt.....
Cruisecontrole:
10 november a.s. wordt de John Gold cruisecontrole geplaatst. Dit is het model Lite-on CM30.
Dit is het goedkoopste en eenvoudigste model met de mogelijkheid tot het vastzetten van 1 snelheid.
Ben benieuwd wat het gaat doen met het verbruik.
Airco:
Met het onderhoud voor de 60.000 km was de airco bijgevuld.
Naar verluidt was deze goed leeg. Het aircosysteem is (bij)gevuld en ook is er kleurstof bijgevoegd.
Vandaag bij de Woudenbergs dealer langs geweest om het airco systeem te laten controleren.
Er bleek gelukkig geen lekkage aanwezig te zijn.
De melding was dat de condensor, in eigen bewoording, zijn beste tijd wel heeft gehad.
In overleg besloten om door te rijden tot deze werkelijk de geest geeft.
Reparatiekosten zijn best wel duur, origineel rond de € 750,- en imitatie rond de € 550,-. voor beide is dat de prijs inclusief materiaal, hervullen en arbeid.
Wat is er nog meer gebeurt:
Eigenlijk heel weinig.
Een gedeelte van de verlichting achter de knoppen van de ventilator/airco en verwarmingsbediening had het begeven.
Gerepareerd door de monteur van te Grotenhuis en alles brand weer zoals het hoort.
Bijdrage in de onkosten was slechts € 25,-
Tevens zijn de levenssappen gecontroleerd en alles was in orde bevonden.
Stil going strong.......
Panda Ingeruild
- 65.672 km
De zwarte schone is inmiddels ingeruild voor een Panda Lounge 1.2 van 2017 met nog geen 10.000 km op de teller.
Niet omdat deze niet beviel, het is een perfecte auto.
De ontmoeting met de Panda Lounge was liefde op het eerste gezicht.
Kleur goed, bekleding mooi, stuurbediening voor radio en telefoon en de Blue & me TomTom life zoals deze door Fiat destijds is geleverd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.