Fiat Panda 1.1 Young (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 1.1 Young |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 181.000 km |
KM-stand laatst | 208.000 km |
Groot onderhoud
- 194.933 km
Als je een tweedehands (of zoveelstehands) auto koopt, is het altijd maar de vraag wat de staat van onderhoud is. Ik kocht deze auto bijna een jaar geleden met roestgaten en een lek in het koelsysteem. Ik heb die dingen kunnen (laten) fixen en heb er inmiddels 14000 kilometer op zitten. Maar ik was niet op de hoogte van het antwoord op de vraag hoe goed de multi- distributieriem en olie en koelvloeistof, olie- en luchtfilter en bougies waren. Tot vandaag. Ik heb er vandaag 3 uur van mijn tijd in gestoken, om ook daar zekerheid over te hebben. Altijd fijn om te weten dat je wagen er weer even tegen kan :)
Motorstoring? Hoe dan?!
- 197.000 km
… en dan gaat opeens het motorstoringslampje branden…
Gelukkig heeft de 1.1 een gangbare OBD poort onder het dashboard, zodat je ‘m uit kan lezen… Na de computer aangesloten te hebben, geeft de auto aan dat er een open circuit is op de injector van de 2e cilinder…
Naarmate ik ‘m vaker reset, komt de storing steeds sneller terug. Wat nu? Injectoren zijn niet bepaald goedkoop en gezien wat ik voor de auto heb betaald, is hij dan eigenlijk economisch total loss.
Ik besluit om te gaan kijken op internet of er meerdere mensen zijn die dit probleem hebben gehad en hoe het opgelost moet worden.
Onderzoek wijst uit dat deze storing niet noodzakelijk een kapotte injector hoeft te wezen. Allerlei zaken als massaproblemen en slechte bougiekabels worden gesuggereerd. Zelfs de bobines kunnen de oorzaak zijn. Inmiddels was het probleem ook al opgetreden op de injector van de 4e cilinder.
De bougies bleken schoon te zijn… Maar de auto stotterde toch een beetje. Ik besluit een gok te wagen en de bobines preventief te vervangen. Op marktplaats koop ik twee bobines die ik dezelfde avond nog installeer… De oude bobines bewaar ik… in de aansluitingen van de bougiekabels zie ik oxidatie. Op de aansluiting van de 2e en 4e cilinder. Het zal toch niet?
Sinds de “reparatie” zijn de storingen niet meer voorgekomen. Ik gebruik de term “reparatie” omdat ik heb gegokt… Maar zo gaat het soms met auto’s.
Nu zou ik eigenlijk wel graag binnenspatborden zien te bemachtigen. De Panda heeft die niet standaard en roest is met dit model toch een issue...
Prrrrrrrtttttplop
- 208.000 km
Angst en beven.
Ik reed met een collega op de snelweg in de stromende regen… De paar dagen daarvoor had ik al een verlies in power gehad, waarna de auto weer oppakte, maar nu was het goed mis… de motor viel uit. Snel de auto naar de vluchtstrook gestuurd en geprobeerd de auto weer te starten.
Dood.
Vervolgens heb ik de OBD-computer aangesloten om te kijken of ik een storingscode kreeg. Toen kreeg ik een foutmelding dat er geen verbinding gemaakt kon worden met het motormanagement. Inmiddels was het steeds harder gaan regenen. Dus besloot ik als laatste mogelijkheid te kijken in de motorruimte, waar ik niets kon vinden dat overduidelijk de oorzaak van het euvel kon zijn.
En dan zit er niets anders op dan de ANWB te bellen om je te komen redden.
En dan ben je blij dat je lid bent, zeg! Na 20 minuten wachten, was daar de redder in nood die mij en mijn collega, inmiddels beide doorweekt, naar een veilige plaats waar de beste man begon aan de storingsanalyse. Na een collega van hem te hebben gebeld, besloten we de relais van de brandstofpomp na te kijken… ik had namelijk ook die pomp niet horen draaien.
En het lampje van de startblokkering brandde. Ik hoopte maar dat de ECU niet de geest had gegeven…
Uiteindelijk bleek dat de contactpunten van de hoofdzekering en de brandstofrelais gecorrodeerd waren. Nadat die schoon waren gemaakt en ingespoten waren met contactspray (en een zekering was vervangen) konden mijn collega en ik onze weg vervolgen naar onze verwarmde huizen en badkamers.
Top tip:
Heb je nou een oude Panda, kijk dan even naar de staat van de zekeringen in je motorruimte… als die blootgesteld staan aan weer en wind, dan kan je dit probleem dus blijkbaar krijgen. Een gewaarschuwde pandarijder telt voor 2.
Verder nog steeds het stockholmsyndroom: mijn auto is fantastisch!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.