Fiat Multipla 1.9 JTD ELX (2003)

autoreview

Fiat Multipla 1.9 JTD ELX (2003)
Fiat Multipla 1.9 JTD ELX (2003)Fiat Multipla 1.9 JTD ELX (2003)Fiat Multipla 1.9 JTD ELX (2003)Fiat Multipla 1.9 JTD ELX (2003)Fiat Multipla 1.9 JTD ELX (2003)Fiat Multipla 1.9 JTD ELX (2003)Fiat Multipla 1.9 JTD ELX (2003)Fiat Multipla 1.9 JTD ELX (2003)Fiat Multipla 1.9 JTD ELX (2003)

Signalement

UitvoeringMultipla 1.9 JTD ELX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf152.000 km
KM-stand laatst205.000 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

20 jaar terug in de tijd

  • 152.000 km

Toevallig eens gekeken op AutoScout24 en daar zag ik deze redelijk unieke Fiat Multipla te koop voor 1500EUR. Vermits ik me toen in Italie bevond en pas een drietal weken later terug kwam heb ik de wagen toen gekocht zonder gezien te hebben (tenzij op foto's). De wagen was gekeurd en had een carpass. De km stand bleek juist te zijn. Ik reed van 2002 tem 2007 een gelijkaardige Multipla en het was achteraf gezien m'n leukste auto ook
Terug in België heb ik de wagen opgehaald. Het was wel even wennen om terug een dieselwagens met manuele versnellingsbak te rijden. Het starten deed me denken aan een tractor, wat wel typisch was voor een diesel in die tijd. Eenmaal op dreef viel het koppel en de soepelheid waarmee de motor in toeren zeker niet tegen. Ik vond hem soepeler optrekken dan mij' Jeep 1.4MultiAir DDCT met 136pk.
Het kleverig interieur (dashboard, bedieningsknoppen...) en de verweerde handgrepen heb ik ondertussen aangepakt (kunststof onderdelen opnieuw gelakt) en de wagen lijkt meer en meer uit een showroom te komen. Ik heb wel een nieuwe batterij geplaatst, een nieuwe autoradio (met de obligate USB en bluetooth) geïnstalleerd en nieuwe speakers in de deur geplaatst.
Met de Multipla rijden is met geen andere wagen te vergelijken. 6 volwaardige zitplaatsen met plaats voor de bijhorende bagage, wie speelt dat klaar op nog geen 4m lengte (korter dan een Fiat Punto!). Klap je de middenste stoelen neer dan zit je met 4 personen ruim en comfortabel met 2 picknicktafels. Doordat het glasoppervlak van de zijruiten groter is dan de deur is het zicht, mede dankzij de grote dubbele buitenspiegels, gewoon perfect. Sensoren zijn hier geen must. Iedereen die mee rijdt vind het een bijzondere ervaring. De wagen is breder dan gemiddeld maar door de rechte zijramen, grote spiegels, lage gordellijn, de wielen op de vier hoeken rijdt de wagen uiterst eenvoudig, stabiel en parkeert op de spreekwoordelijke zakdoek.
Ik moet nog wel enkele kleine klusjes opknappen zoals de deuren smeren, een gloeilamp vervangen... Ik heb de wagen als 3de wagen gekocht (ik rij ook nog een jeep en m'n partner een 500C) en het is momenteel mijn preferite voertuig. We staan nog in twijfel om de wagen naar Italië te brengen en daar als vervoermiddel te gebruiken bij ons 2de verblijf.
Hoe lelijk m'n de Multipla ook vond ik heb de indruk dat de wagen met ouder te worden meer een meer geapprecieerd wordt. Een 2pk werd vroeger een 'lelijk eendje' genoemd, tegenwoordig zijn ze felbegeerd en ik vermoed dat deze Fiat dezelfde weg op gaat...

Uiterst tevreden

  • 160.000 km

Deze Multipla heeft m'n hart gestolen, zo erg dat ik mijn 4j oude Jeep Renegade verkocht heb. Back to basics dus, van een moderne auto met alle rijhulpsystemen, 20j terug in de tijd naar een auto die zelfs geen achteruitsensoren heeft. En eerlijk gezegd, het voelt heerlijk aan, het zicht rondom is perfect dankzij het énorme ruitoppervlak (geeft een beetje een autocar gevoel) en de perfecte tweedelige buitenspiegels .
De distributieriem was vervangen op 85.000km maar vermits dit al meer dan 7j geleden was vond ik het versta dig om die nu te vernieuwen. Nieuwe distributieriem en waterpomp, vervangen van 2 riemschijven voor 550EUR. Lang lève de kleine merkgarages.
Deze zomer staat er een roadtrip op het programma. Richting Zuid Italie, dan Monaco, Barcelona, Dordogne... De Multipla is de perfecte reisgezel.
Het verbruik van 6,8l/100km valt heel goed mee gezien zijn toch niet zo'n aerodynamische lijn...

10 maanden later

  • 165.000 km

Sinds de aankoop in augustus zo'n 12.000km gereden en het blijft een genot om met deze wagen te rijden. Zo goed zelfs dat ik mijn Jeep Renegade verkocht heb omdat die toch maar in de garage bleef staan. De auto heeft ondertussen een nieuwe distributieriem gekregen (was blijkbaar al 8j geleden), airco op punt gesteld en een groot onderhoud gekregen. Waar je vroeger vooral negatieve reacties kreeg (op het uiterlijk) valt het nu op dat de reacties overwegend positief worden. Jongeren vinden de auto 'megacool' (om het met hun woorden te zeggen) en af en toe zijn er oudere mensen die me aanspreken om hun bewondering over de ooit zo verfoeide auto te uiten. De auto wordt ondertussen door mij terug volledig in 'nieuwstaat' gebracht. Het verbruik komt op zo'n 6.4l/100km, perfect aanvaardbaar voor een auto met groot frontaal oppervlak. De motor is niet van de stilste maar lijkt onverslijtbaar. De deuren voelen (en klinken) wel heel licht aan, vooral als je ze dicht slaat.
Deze zomer staat een lange 'roadtrip' gepland. Begin juli vertrekken we met 2 personen richting Puglia. We nemen buiten onze bagage nog enkele grote kaders, ladenkast en allerhande spullen mee om onze verbouwde vakantiewoning daar aan te kleden. Ongelooflijk wat we in die auto kunnen vervoeren. In augustus vertrekken we dan van daar richting Rome waar we de veerboot nemen richting Barcelona (overtocht van 20u). De Multipla valt met z'n afmeting van 3.99m netjes binnen de kleinste en dus ook goedkoopste categorie (vanaf 4.01m kom je in de hogere en dus duurdere categorie terecht). Weeral een voordeel dus. na een weekje in Spanje rijden we dan tot in de Dordogne en tegen half augustus keren we dan rustig terug huiswaarts.
Een jammere anekdote: m'n broer vroeg mij om de Multipla te gebruiken om naar de luchthaven van Charleroi te rijden. Met z'n zessen (drie koppels) konden ze zo een wagen en een parkeerplaats uitsparen en was het ook leuker om te reizen. Via Parkos boekten ze een parkeerplaats buiten de luchthaven. Alle gegevens werden ingevuld en alles werd betaald. Bij aankomst kregen ze nieuws dat ze naar een andere plaats moesten rijden omdat de parking bezet was... Daar aangekomen moesten ze opeens 10EUR bijbetalen omdat ze met 6 waren... Niet betalen is niet mee op de shuttlebus... Niet erg netjes dus. Parkos is op de hoogte gesteld maar nog steeds geen reactie gekregen...

Roadtrip

  • 174.000 km

Momenteel een flink aantal km gereden. Vanuit België, richting Frankrijk, Italië en nu Spanje. De auto doet het super. De binnenruimte is volgend de buitenmaten gigantisch. M'n collega die op bezoek was en die steeds Duitse premiumwagens rijdt vroeg steeds of zij met de Multipla mocht rijden. Ze vond het fantastisch om met de auto in Zuid Italië rond te toeren. Op een bepaald moment zaten we met 7 in de auto. Omstaanders keken verbaasd hoeveel er uit de auto bleven komen. Jammer genoeg wordt de Multipla in Italië (nog) niet naar waarde geschat. Heeft nog even z'n tijd nodig.
Technisch gezien nog niets van problemen gehad binnenenin wel enkele zaken. Spiegeltje in zonneklep passagier valt er uit, de bekleding van de passagiersdeur begint los te komen... Allemaal zaken die ik na de reis even op orde stel. Momenteel zijn we nu in Sitges bij Barcelona. Dit is een beetje de chiquere buurt waar je dure wagens ziet (ook hier is het belangrijk om te tonen hoe welstellende je bent).
Hier passeren (of beter gezegd flaneren) met de Multipla levert evenzeer aandacht en omdraaiende hoofden op. De auto blijkt dus meer en meer een cultobject ?

Fantastische motor

  • 190.000 km

Ondertussen op 18 maand tijd bijna 40.000 probleemloze kilometers gereden. De Multipla wordt gebruikt voor woon-werkverkeer (55km/daags), uitstapjes en verre reizen (van zo'n 10.000km). Ik vermoed dat de wagen bij z'n vorige eigenaar vooral korte afstanden reed (152.000km in 18jaar...) want sinds ik de wagen in mijn bezit heb en er voornamelijk autostrades mee rij merk ik dat de auto veel vlotter start en optrekt. Het gemiddeld verbruik ligt nu op 6.5l/100km oftewel 15.4km/l. Best netjes voor een weliswaar korte volumewagen met 6 plaatsen. Ik doe tegenwoordig het onderhoud zelf (tenzij distributieriem en grotere beurten) wat maakt dat ik heel goedkoop rij. Enig minpuntje is dat de uitlaatgassen vooral bij koudstart nogal stinken. Dit was al vanaf het begin zo... Misschien dat een mens ondertussen vergeten is dat de dieselwalm van de auto uit de jaren '90 zo storend kon zijn...
De middelste voorzetel kon op een bepaald moment niet meer recht klappen en ik kon die enkel nog als armsteun gebruiken. Nieuw kabeltje besteld, zelf gemonteerd (serieus werk want daarvoor moet je eerst de twee buitenste zetels volledig er uit halen om dan die middelste zetel er uit te halen. Niet moeilijk maar daar ben je toch wel een tijdje zoet mee.
Ook eventjes problemen gehad met de verankering van de achterste middenstoel. Klikte steeds los en daardoor niet veilig bruikbaar. Ondertussen zelf het probleem opgelost (een metalen lip die voorbij het aanslagpunt was geschoten).
Doordat de wagen steeds zeldzamer wordt (ik ben nog de enige met een Multipla in de streek) trekt de wagen steeds meer aandacht. Auto's die voorbijrijden en vertragen om te kijken, voetgangers die stilstaan en binnenkijken (da merk je dan vooral aan de 'vetplekken' van nieuwsgierige neuzen op de zijruiten :-)))
Waar ik vroeger (begin jaren 2000 toen ik ook een multipla reed) hoofdzakelijk negatieve opmerkingen kreeg over de auto merk ik dat ik tegenwoordig vooral positieve reactie krijg. Mijn leerlingen (12-15jaar) die die auto nooit hebben gekend in het straatbeeld zijn allemaal vol lof over het model. Spontaan komen ze zeggen dat ze het een wel erg leuke wagen vinden, vooral met die lichten verdeeld over 3 rijen vinden ze enorm 'cool'.
Ik verblijf regelmatig in Zuid Italië en elke keer ik er kom merk ik dat er steeds minder modellen rondrijden. We hebben het dan voornamelijk over het pre-facelift model. De gefacelifte versie (die wij als fans de 'foute Multipla' noemen) zie je er wel nog regelmatig. In februari in 1 week tijd heb ik er maar 2 gespot en die waren dan nog volledig uitgeleefd en gedeukt....Geloof me, dit wordt een erg gewilde klassieker...

Weer een jaartje verder

  • 205.000 km

Terug van onze jaarlijkse trip naar Salento (helamaal in de hurl van de laars). Vertrokken op 1 juli met volgeladen wagen. De trip verliep zoals verwacht zonder enig probleem, Frankrijk, Zwitserland, Italië... De auto rijdt heel baanvast, trekt enorm goed op en lijkt geen last te hebben met de hoge temperaturen. Minpuntje is de (manuele) airco die het grote volume van de auto niet genoeg gekoeld krijgt. De nogal grote ramen helpen hier alvast niet bij. Maar dit minpuntje nemen we er graag bij.
Ik dacht de enige Belg te zijn die nog met een Multipla tot helemaal in het zuiden reist. Groot was mijn verbazing toen ik een tweede Belg met Multipla in ons stadje (Nardò, bekend vanwege zijn testcircuit). Jammer genoeg leende de verkeerssituatie zich niet tot een praatje.
Ondertussen terug in België met 205.000km op de teller, gisteren zonder probleem de technische controle gepasseerd. Gemiddeld verbruik over de ganse trip was 6l/100km (volgens de boordcomputer). Me happy!
Wat mij dit jaar wel opviel was dat ik regelmatig Duitse wagens op de pechstrook zag met als koploper, raar maar waar, 4x een VW T-Roc....
Lang leve de eenvoudige betrouwbare JTD motor...
Ik hoop er nog zo'n 4-tal jaar mee te rijden en dan gaat hij op stal.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.