Fiat Marea Weekend 2.4 Tds 125 HLX (1997)

autoreview

Fiat Marea Weekend 2.4 Tds 125 HLX (1997)

Signalement

UitvoeringMarea Weekend 2.4 Tds 125 HLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf377.050 km
KM-stand laatst387.232 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terugkeer van een oude bekende...

  • 387.232 km

-Intro-

Zo zit je op een willekeurige avond op Marktplaats te surfen, op zoek naar een FIAT en stuit je op een oude bekende! Geheel onverwachts trof ik laat in de avond de oude auto van mijn vader die hij gereden heeft van 1997 tot 2000.

Het betreft een FIAT Marea Weekend van 1997 in HLX-uitvoering met een 5-cilinder 2.4 TD125 dieselmotor van 125pk in het vooronder. De carrosseriekleur is 488/A Leader Blue metallic met beige velours interieur. 15" 6-spaaks lichtmetalen velgen, airconditioning, airbags voor bestuurder en bijrijder, electrische ramen voor/achter, Electrisch instelbare buitenspiegels en radio met bediening op stuur zijn een greep uit de standaarduitrusting van deze auto. Destijds toen mijn vader hem kocht, zat er standaard een alarm op met centrale vergrendeling vanaf de afstandsbediening. Anno 2010 moet hij er helaas zonder mee doen, daar het systeem ontregeld is geraakt in de loop der tijd en dus uitgeschakeld cq eruit gesloopt.

-Geschiedenis-

Wat deze Marea bijzonder maakt, is dat deze total-loss was gereden toen mijn vader hem ingeruild had voor een Marea met de 2.4 JTD. Hij is net na het inruilen ermee tegen een vrachtwagen gereden en daardoor was er schade aan het plaatwerk. Mechanisch gezien was deze auto nog helemaal in orde. Dat blijkt maar aan het feit dat het originele motorblok er nog in ligt: deze was namelijk niet beschadigt en is hard op weg naar de 400.000km.

Na mijn vader heeft deze auto nog twee eigenaren gehad. De eerste heeft de auto weer in zijn volledigheid hersteld wat plaatwerk betreft en in 2003 is deze terechtgekomen bij de eigenaar van wie ik de auto heb overgenomen. Sinds 10 april 2010 staat deze dan weer terug thuis, maar niet op naam van mijn vader, maar op de mijne!

-Rijervaring-

Ik rij inmiddels bijna 5 maanden met deze auto en heb inmiddels de nodige kilometers gemaakt om haar goed te leren kennen. De motor trekt heerlijk op. Je voelt, met name als de motor warmgedraaid is, dat hij vooruit wil en heeft een enorme trekkracht, vooral tussen de 1.500 en 2.500 toeren. Dit was niet altijd het geval door een defecte luchtmassameter. Dit is inmiddels verholpen en hij gaat dan ook als de brandweer. Inhalen is geen enkel probleem.
Verder schakelt deze auto heerlijk. Soepel en vlot, zelfs met koude motor in de ochtend.

Ik ben redelijk te spreken over het sturen van deze auto. Het is niet te licht, maar ook niet te zwaar. Hij ligt wel lekker stabiel en strak op de weg. Tussen de 60 en de 100 km/h vind ik hem persoonlijk het prettigst sturen. Op snelheden boven de 100km/h wordt het sturen wel iets vager en dat kan enige gewenning kosten.
Hij heeft verder goede remmen. Ze reageren direct en ook noodstops zijn geen probleem met deze auto. Je voelt alleen de neus omlaag gaan in het geval van dat laatste, maar dat is ergens ook wel logisch.

Het interieur is elegant en het dashboard is overzichtelijk. Alles ligt binnen handbereik en een groot pluspunt is de radio die bovenin het dashboard gebouwd is. Bovendien heb je ook stuurbediening voor de radio en kun je deze, als je kennis hebt gemaakt met de auto, zo goed als blindelings ermee besturen. Verder is het zicht rondom best goed. De ramen zijn lekker groot en de spiegels zijn ook prima. De stoelen van deze auto zijn comfortabel door het zachte velours. Enige minpuntje is dat het dashboard, door de lichte interieurkleur, bij zonnige dagen in het voorruit wil reflecteren. De airco werkt redelijk, hij heeft wel even de tijd nodig om goed koud te worden. Dit is een kwaal die hij al had in de tijd dat mijn vader ermee reed. Achterin is het ook redelijk toeven. Er is een luchtrooster van de airco, zodat het achterin ook koel blijft en de achterbank is groot genoeg om max. drie mensen te vervoeren. Ze moeten alleen niet te lang zijn, want anders zit je een beetje gepropt met je benen.

Voor mij is de bagageruimte het grootste pluspunt bij deze auto. Ik studeer als toetsenist aan een conservatorium en moet geregeld voor optredens mijn keyboards en apparaten meenemen. Een van de keyboards is heel lang, maar dankzij de goed uitbreidbare bagageruimte van de Marea is het vervoer ervan geen punt. Handigheidje is de neerklapbare achterbumper, wat voor een volledig vlakke laadvloer zorgt, ook met de achterbank neergeklapt. Dit is meegenomen van de voorganger van deze FIAT: de Tempra.

Enige minpuntjes aan deze auto vind ik de koplampsproeiers. Deze zijn alleen te besturen als je de ruitenwissers+sproeiers gebruikt met het licht aan. Helaas komt er ook veel van de gesproeide vloeistof op de motorkap terecht en dat resulteert in vlekken op de motorkap. Beetje zonde als je de auto net gewassen hebt. Verder gaat de startonderbreker soms spontaan erop, daar het (alarm)systeem wat er ooit in zat compleet ontregeld is geraakt en de gevolgen ervan merk je in de vorm van het af en toe op slot gaan van de brandstoftoevoer, waardoor hij niet start.
Meer een estetisch ding, is dat deze auto erg gevoelig is voor steenslag, mede door zijn aerodynamische voorkant en het feit dat hij vrij laag staat als auto. Gelukkig heb ik een lakstiftje waarmee ik dat weg werk.

-Onderhoud-

Ik heb tot nu toe vrij weinig problemen gehad. Ik heb in deze vijf maanden alleen een dimlicht laten vervangen bij de garage. Verder het startonderbreker-verhaal van hierboven. Verder zit er een klein scheurtje in mijn carterpan, maar gelukkig wel op een plaats dat ik nog kan rijden met de auto. Ik moet alleen dan de motorolie wat vaker moet bijvullen. In augustus staat het vervangen van de distributieriem+spanrollen+waterpomp op de planning. Dit laat ik doen bij een specialist in Italiaanse wagens.
Ik heb deze auto in juni wel laten onderwerpen aan een algemene check bij dezelfde specialist en daar zijn wel wat dingen bij naar boven gekomen aan achterstallig onderhoud en het scheurtje aan de carterpan. Dit laat ik komend najaar tijdens een grote onderhoudsbeurt grotendeels doen. Een gloednieuwe carterpan is bijna duurder dan de aanschafprijs van mijn auto, dus ik moet nog even bedenken wat ik daarmee aanmoet. Het enige nadeel is eigenlijk de kosten voor het onderhoud bij deze auto. Het kan flink in de papieren oplopen met deze auto als meerdere dure onderdelen tegelijk stuk gaan of preventief moeten worden vervangen.

-Conclusie-

Al met al vind ik dit een zeer prettige wagen en ik hoop dat hij nog een tijdje kan blijven in de familie. De kosten van het onderhoud zijn wel aan de zware kant, maar dan heb je ook wel weer een goed resultaat denk ik maar. Ik ben een groot fan van deze auto's en dan met name van de 5 cilinder dieselversies (zowel TD125 als JTD130). Heerlijk om mee op lage snelheden te cruisen. Dat doet hij met een lekkere zware roffel. Al kan hij ook heerlijk brullen als je hem goed op de staart trapt en dat heeft ook zijn charme bij deze motoren. Ja, ik weet het zeker: voor mij hierna nog een Marea en dan als 2.4 JTD130 of als 2.0 20v!

+punten: Pittige motor, bagageruimte, modelijn van de auto
-punten: Gevoelig voor steenslag, vager stuurgedrag boven 100km/h, vlekken motorkap door koplamp- en ruitensproeiers.

===UPDATE 06-08-2010===

Vorige week heb ik problemen gehad met het starten. De boosdoener bleek een defecte accu te zijn, die zijn beste tijd heeft gehad. Deze heb ik vervangen door een nieuwe en nu rijdt de auto weer. Wel even een probleem gehad met de snelheidsmetersensor die het even niet wilde doen, maar dit heeft zichzelf verholpen en ik hoop dat dat voorgoed weg blijft. Ik denk even een kleine spanningsdip ivm de nieuwe accu, aangezien de rest van de electronica van de auto het wel deed zoals het hoort.
Hier op de vakantiebestemming in Italië, jaja!, een gebruikte carterpan in uitmuntende staat gevonden. Deze gaat er meteen onder als ik de auto na de vakantie wegbreng voor het vervangen van de distributieriem.

===UPDATE: 16-08-2010; 387.232 KM===

...en de nieuwe distributieriem zit erop! Zonet even een omweg genomen vanaf de garage in Lelystad naar huis om de Marea even aan de tand te voelen. Ik merk zeker een verschil in het rijden, het voelt allemaal soepeler en wat me vooral is opgevallen als ik ermee op de snelweg rijd, is dat als je het gas loslaat met 120km/h dat de motor niet meer als een gek gaat trillen en schudden. Lekker comfortabel dus! En hij rookt ook niet meer als ik hem even flink intrap, dus wederom een wereld van een verschil met de voorgaande situatie!

Verder een set originele FIAT lakstiften besteld en deze zijn direct meegeleverd. Zometeen ga ik maar eens de parkeerschades en steenslagpuntjes op o.a. motorkap wegwerken. Het is nu lekker rustig met het weer, dus dat kan nu prima! Voor de rest eigenlijk niets te melden. De Marea gaat nu zijn 5e maand in als mijn auto en hij bevalt me nog steeds prima!

===UPDATE: 14-03-2011; 400.645 KM===

Inmiddels de 400.000 overschreden met de FIAT Marea. Rijdt nog steeds als een trein, zonder noemenswaardige problemen. Wat eraan zit te komen zijn nieuwe remblokken + schijven voor en achter en een paar nieuwe draagarmen, aangezien ik de laatste tijd gebonk hoor op drempels. De auto krijgt tevens een nieuwe centrale vergrendeling unit, met afstandsbediening gemonteerd op 25 maart. De opknapwerkzaamheden gaan dus volop verder in 2011...

===UPDATE: 07-07-2011; 412.252 KM===

We zijn ondertussen 4 maanden verder sinds de laatste update. Toch weer even tijd om van me te laten horen. De Marea is er nog steeds en rijdt nog steeds als een speer. In April een grote beurt + APK uitgevoerd, waarbij alle vier de banden zijn vervangen door nieuwe; nieuwe stuurkogel linksvoor gemonteerd en daarbij meteen de auto laten uitlijnen. Remschijven én blokken aan de achterzijde zijn vervangen en tevens hebben de remleidingen een tectylbehandeling gekregen tegen roest. Tevens ook een nieuw knipperlicht en een stadslicht gemonteerd gekregen, want deze deden het niet meer goed. Dit alles is uitgevoerd a 615,55 inc. arbeidsloon bij mijn vaste garage in Lelystad. Deze upgrade heeft de Marea erg goed gedaan, het rijdt allemaal veel strakker en stabieler en met name de banden komen merkbaar het comfort ten goede. Tevens heb ik rond dezelfde tijd een C.V. op afstand laten monteren met een nepalarm; dat wil zeggen dat als de auto is afgesloten je een rood LEDje ziet branden alsof er een alarm in de auto zit. Helaas is het originele alarm van de fabriek eruit gesloopt door een van de voorgaande eigenaren en een nieuw alarm is veel te duur, dus vandaar deze oplossing!

Verder heb ik de Marea voorzien van een nieuw voorruit! Ik heb vanaf september j.l. tot gisteren met een barst rechtsonder gereden. Deze begon de laatste tijd weer flink door te scheuren en dus heb ik mbv mijn nieuwe verzekering mijn ruit laten vervangen. Helemaal top!
Wat kan ik zeggen, de Marea bevalt me nog steeds. Het blijft een erg fijne auto om mee te rijden en hij blijft ondanks zijn leeftijd de kilometers vreten. Inmiddels alweer hard op weg naar de 413.000! Dingen die eraan zitten te komen zijn de voorremmen. Deze beginnen te piepen als ik op langzame snelheid afrem. Iets om in het oog te houden en wat ik zal aanpakken ergens eind deze maand. :)

===UPDATE: 18-03-2012; 435.139 KM===

De Marea is nog steeds in mijn bezit. Hij rijdt nog steeds voortreffelijk! Dingen die zijn gebeurd afgelopen tijd, zijn o.a. een nieuwe multiriem in september, een nieuwe koppelingscilinder in december en een nieuwe mistlamp eind februari. De koplampsproeiers hebben het begeven in de tussentijd. Oorzaak hiervan is een kapot relais. Voorlopig laat ik het voor wat het is. Mijn motorkap wordt in elk geval niet meer vies door het sproeien.

De oude motorkap was slecht overgespoten, want je kon de blauwe kleur wegkrassen en dat onthulde op zijn beurt de lichtgroene kleur zoals je deze op een Fiat Brava vind. Per toeval kwam ik op de sloop in Emmeloord deze mooie kap tegen. Ik heb hem van de andere Marea gedemonteerd en op mijn eigen gezet. Deze nieuwe is mooi op kleur en de sproeiertjes die op deze kap zitten werken beter dan op de oude!

Twee weken geleden heb ik de auto grondig gepoetst en in de wax gezet. De blauwe metallickleur is nu weer goed te zien! Een genot om naar te kijken de afgelopen dagen met de zon! Leuk om de regen van de auto af te zien druppelen door de waxlaag...blijft mijn auto, ondanks de regen, nog mooi schoon!

In April heb ik de auto alweer twee jaar in mijn bezit en in april is het weer tijd om hem te laten keuren voor de APK. Ik verwacht dat er dit jaar, in tegenstelling tot vorig jaar, niet al te veel aan de hand met de auto zal zijn en dat deze meteen door de APK komt, danwel met kleine reparaties. Het plan is om na de APK er nog minimaal een jaartje mee door te rijden. Eens kijken hoe hij zich houdt komend jaar.
In de nabije toekomst heb ik het plan om de autolak te laten polijsten, zodat hij nog glimmender wordt en ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe radio met o.a. bluetooth en mp3. De originele radio ziet er beter uit in het ontwerp van het interieur, maar is hopeloos verouderd. Vandaar dat ik deze verandering overweeg. Ik zal jullie op de hoogte houden!

===UPDATE: 14-04-2012===EINDE!===

Helaas...de Marea gaat eruit! De reden daarvoor is dat hij niet door de APK is gekomen. Na een weekend erover te hebben nagedacht, heb ik besloten om de Marea niet te laten repareren. Zoals het er nu naar uitziet gaat hij voorlopig gestald worden.

In de tussentijd heb ik niet stil gezeten! Ik ben aan het onderhandelen voor de volgende Marea! De directe opvolger van deze wordt een zilvergrijze Fiat Marea Weekend 2.4 JTD HLX uit 2000, welke in de loop van komende week op de oprit komt te staan! Zodra ik deze heb en de eerste ervaringen/kms ermee heb opgedaan, zal ik ook voor deze auto een MyReview aanmaken!

Ik kijk met veel plezier terug op de twee jaar dat ik heb mogen sturen met deze auto! Hij heeft veel dure reparaties gekregen, maar het was altijd starten en lopen! Een heerlijke reiswagen, welke voortgezet gaat worden in de nieuwe Marea! Ik ben erg benieuwd!


====EINDE====

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.