Fiat Marea Weekend 2.0 20V HLX (1998)

autoreview

Fiat Marea Weekend
Fiat Marea WeekendFiat Marea WeekendFiat Marea WeekendFiat Marea WeekendFiat Marea WeekendFiat Marea WeekendFiat Marea - interieurFiat Marea - interieur

Signalement

UitvoeringMarea Weekend 2.0 20V HLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf1998
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Vanwege gezinsuitbreiding (tweede kind en een grote hond) wilden wij onze BMW Compact inruilen op een station. Na veel wikken en wegen konden wij niet om de FIAT heen. Zo"n rijke standaard uitrusting, mooi uiterlijk, genoeg vermogen en een scherpe prijs. Daar konden BMW en VW niet aan tippen.
Na vier jaar sta ik nog steeds volledig achter de keuze, natuurlijk is het geen BMW of VW en is de afwerking wat minder. Maar je hebt tenminste een bijzondere auto met een heerlijke 5 cilinder sound en natuurlijk schrijf je wat meer af, maar als je een vergelijkbare BMW of VW aanschaft schrijf je in geld minstens netzoveel af. Qua onderhoud heb ik niet veel hoeven te betalen, over de eerste drie jaar iets van 20 euro per maand. Maar in het vierde jaar heb ik wel wat reparaties gehad die erg duur waren, zoals 4 nieuwe banden en de distributie riem vervangen. Na vier jaar is het onderhoud ineens 60 euro per maand gem. over 4 jaar! Ik heb de auto ingeruild en wacht nu op mijn stilo, op basis van de inruilprijs heb ik ongeveer 225 euro per maand afgeschreven.
Nu de nadelen: het verbuik is nogal fors, 1 op 10 haal ik alleen bij lange autoritten. De achterpassagiers hebben niet zoveel ruimte, ben je lang en heb je kleine kinderen, dan prikken hun voetjes regelmatig in je rug. En mijn radio kent nog geen telephone mute, vanaf het 1999 model is dat wel het geval.
Mijn advies: een 1.8 is economischer, ook in onderhoud! maar als je eenmaal het geluid van de 2.0 hebt gehoord ben je verkocht.

PROBLEMEN

In het vierde jaar is de radiator van de kachel gaan lekken, met als resultaat een natte vloer en de motor aan de kook.
Verder gaat het slot van de achterklep moeilijk, als je de klep open maakt blijft de handgreep soms omhoog staan, na sluiten van de klep krijg je deze niet meer open. Dit komt doordat opspattend water in het mechanisme komt en daar roest de veer die het klepje weer terug moet duwen vast. Vorig jaar is het weer gangbaar gemaakt maar nu is het weer zover. Wil je de auto langer rijden, laat het slot dan vervangen.
Ook is vorig jaar de uitlaat afgebroken, dit was ook een dure grap omdat de 2.0 uitlaat vanaf de katalysator uit een stuk is. De andere uitvoeringen hebben een uitlaat uit meerdere delen.
Maar verder heb ik 110.000 km probleemloos gereden.
En ja natuurlijk rammelt er vanalles in het dashboard, zeker tijdens warme dagen moet ik de radio wat harder zetten ;-))

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.