Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 45.487 km |
Zoektocht nieuwe auto
Na de zomervakantie van 2008 kreeg ik van mijn werkgever te horen dat ik een leaseauto mocht uitzoeken. De auto die ik toentertijd reed, een FIAT Punto 1.9D, begon her en der wat mankementen te vertonen die me een paar honderd euro lichter zouden maken. Aldus heb ik een balletje opgegooid en gevraagd of de leaseregeling toegankelijk was voor me. Dat bleek geen probleem!
In de maanden daarna heb ik me georiënteerd op de leasemarkt en naar verschillende merken gekeken. Daarbij moest ik rekening houden met een beperkt leasebedrag tot € 568/mnd. Tijdens mijn zoektocht ben ik binnengelopen bij een Renault-dealer, Toyota-dealer en een FIAT-dealer in de buurt van mijn werk. De modellen Seat Ibiza, Opel Corsa en Volkswagen Golf vielen voor mij af. De Alfa MiTo vond ik toen wel een erg mooie auto, maar ik wilde per se een 5-deurs rijden dus viel ook deze af. Uiteindelijk heb ik proef gereden in de nieuwe Renault Clio 1.6 Dynamique S II en de FIAT Grande Punto 1.4 T-Jet Sport. De Toyota Auris viel ook af, mede omdat ik maar voor 2 auto's een prijsopgaaf mocht opvragen via m'n werkgever. Na de proefrit in de Grande Punto was ik direct verkocht en kon de daarvoor gereden Clio me niet langer bekoren. De prachtige looks van de Grande Punto en de felle 1.4 T-Jet motor gaven de doorslag.
Bij een veel geprezen dealer in de buurt, Lennaerts Roermond, heb ik de FIAT GP samengesteld. Buiten de standaarduitrusting van de GP Sport heb ik de volgende opties uitgekozen:
- lederen bekleding
- stootlijsten op de flanken
- getinte zijruiten achter
- cruise control
- regensensor
- anti whiplashhoofdsteunen voor
- derde hoofdsteun achter
- parkeersensoren (incl. 12v aansluiting bagageruimte)
- "Interscope" HIFI systeem
- Blue & Me Navigatie- en communicatiesysteem
- buitenspiegelkappen chroom
- 17" lichtmetalen velgen (Take Off)
Ervaringen GP Sport (+/-)
- 94.452 km
Met alweer bijna een ton op de teller wil ik mijn bestaande review maar weer eens gaan bijwerken met enkele nieuwe ervaringen.
De plus- en minpunten van de GP Sport heb ik ten opzichte van de basistekst verder uitgewerkt.
*INTERIEUR* (+/+)
Het interieur van de GP ziet er mooi afgewerkt uit. Het is gemaakt van degelijke materialen en heeft een sportief uiterlijk door het gebruik van een carbon-look achtig materiaal in het dashboard. Het lederen stuurwiel voelt goed aan en ligt lekker in de hand. De lederen stoelen zitten comfortabel, bieden voldoende (zijdelingse) steun en zien er goed uit. De middenarmsteun met daaronder de lendensteuninstelling zijn wat mij betreft onmisbaar voor mijn zithouding. In de steun kan ik wat spulletjes kwijt zoals een zonnebril, een oplader voor mijn telefoon via de aansteker, USB-sticks etc. Achterin hebben de (volwassen) passagiers voldoende beenruimte voor een fatsoenlijke zitpositie. Het houdt allemaal niet over maar het is goed te doen. Met drie personen achterin wordt het krap.
Standaard zijn de GP's voorzien van een Blue&Me-systeem, waarbij ik zelf gekozen voor de optie met navigatie. Dit werkt allemaal prima, de telefoon wordt direct herkend wanneer ik de sleutel omdraai. Erg handig dat alles spraakgestuurd is voor bellen en instellen van de navi. Zelfs mijn Brabantse accent is totaal geen probleem :) Daarnaast hoef ik niet meer met tientallen CD's te sleuren, maar kan ik eenvoudig een USB-stick inpluggen om muziek af te spelen. Het Interscope hifi-systeem is krachtig en heeft een goed geluid. De cruise control zorgt voor een rustige en relaxte rijstijl en de regensensor werkt uitstekend (zolang de voorruit niet al te vies wordt). Gevoeligheid kun je instellen. Door het gebruik van de parkeersensoren achter kan ik makkelijk overal parkeren, wat erg handig is in de stad.
*INTERIEUR* (-/-)
Minpuntjes die ik kan noemen zijn veelal praktische dingen zoals het slecht sluiten van dashboardkastje, die ik moet dichtslaan en wat wankelig is geworden. Liever had ik ook gezien dat hier een slot op zat. Opbergvakken zijn er genoeg in de auto, maar niet heel praktisch qua grootte, vaak te klein om iets in te leggen. Verder is de Blue&Me enkel te bedienen vanaf het stuur en niet via het middenconsole. De Blue&Me Navi instellen met een nieuw adres duurt vrij lang vind ik, want je moet alles doorlopen, ingeven en bevestigen, en dat kan trouwens alleen als je stil staat. Als je Blue&Me gaat gebruiken moet je rekening houden met de combinatie met je telefoon. Mijn huidige Samsung Galaxy SII wordt tot noch toe altijd direct verbonden met Blue&Me, in tegenstelling tot eerdere telefoons waar ik regelmatig moest reconnecten. De functie sms-lezer leek mij wel een leuke, maar helaas wordt dit niet ondersteund door de meeste nieuwere modellen telefoons/smartphones. De lijst op de internetsite van FIAT over de telefoons die Blue&Me ondersteunen is overigens niet geheel up to date. Verder had ik klachten over de microfoon van de telefoon, want ik kreeg vaak commentaar over slechte verstaanbaarheid als ik belde vanuit de auto. Ik moest overdreven gericht praten naar de microfoon in het midden bij de (lees)lampen. Deze is vervangen bij de 60k beurt en de nieuwe werkt sindsdien prima. Ten slotte een opmerking over de matige kwaliteit van de lederen bekleding. De bestuurdersstoel was aan de linkerzijkant op 3 plaatsen ingescheurd. Mag mijns inziens niet gebeuren bij normaal gebruik bij zo’n jonge auto. Had dit opgemerkt bij de 60k beurt en een afspraak gemaakt voor nieuwe bekleding. Werd netjes opgelost door de dealer en heb nieuwe bekleding gekregen.
*EXTERIEUR* (+/+)
Hier kan ik kort over zijn: wat een fantastische looks. Meneer Giugaro heeft uitstekend werk geleverd bij het ontwerp van de GP. Helaas wordt dit uiterlijk aan de voorzijde naar mijn mening een beetje verkracht met de vormgeving van de nieuwere Punto Evo.
Ik poets de auto en de velgen regelmatig. De Take Off velgen zijn daarna weer echte blikvangers! Uit eigen portemonnee heb ik aan de auto enkele zaken verfraaid. Badges op de zijkant boven het knipperlicht (afkomstig van de 500), mooie aluminium instaplijsten met logo en nieuwe zwarte automatten met rode omzoming en GPC-logo’s ;-) Aluminium pedaalset heb ik over getwijfeld en uiteindelijk niet gekocht, want is toch best prijzig (€ 129 incl. BTW, excl. montage).
*EXTERIEUR* (-/-)
Enige minpuntjes aan de buitenkant zijn ten eerste het feit dat de kofferbak niet met de hand geopend kan worden. Moet telkens m'n sleutel pakken of in de auto klimmen om op het middenconsole een knop in te duwen. Ten tweede ben ik niet geheel tevreden over de lak. Het is allemaal vrij gevoelig en ik heb veel puntjes steenslag aan de voorkant. Er zitten verschillende grote vlakken weggeslagen lak op de motorkap. Ten derde is het zicht schuin naar achteren niet geweldig en loopt de daklijn aan de voorzijde ver door. Dit wordt grotendeels gecompenseerd door de grote spiegels waarmee ik voldoende kan zien. Wat betreft de daklijn is het soms lastig bij hoge stoplichten, maar nu ik dat weet stop ik gewoon wat verder voor het stoplicht.
*RIJEIGENSCHAPPEN* (+/+)
De GP Sport heeft een lekker vlotte en felle 1.4 T-Jet 16v motor met 120pk. De wegligging is uitstekend, stuurt prima en scherp en de acceleratie is heerlijk goed. De turbo komt vanaf ongeveer 2.000 toeren meedoen. Je kunt de GP rustig en zuinig rijden zonder dat je de turbo voelt meedoen. Als ik het gas wat verder indruk voel je de power en is het genieten. Op lange ritten houdt de GP zich goed. Ik heb bijvoorbeeld oud op nieuw 2009/2010 en 2010/2011 in Berlijn gevierd en ben daar met de auto naartoe gereden. In de zomer van 2010 ben ik met de auto naar Zuid-Frankrijk en Italië gereden. Totaal bijna 4.000 km afgelegd, zonder al te veel problemen. Richting Zuid-Frankrijk bijna continu met cruise control gereden en lekker kunnen doorrijden. Op de terugweg op de Duitse autobahn kon ik zonder moeite relaxt met 150-160km/u cruisen. Functioneel erg handig is de hill-holder die me op steile bergweggetjes en stoplichten op een helling goed van pas kwam. Gewoon rem intrappen en als je los laat om weg te rijden houdt de hill-holder de GP keurig op zijn plaats voor een paar seconden. Ideaal!
Het verbruik kun je in de gaten houden met een speciaal ontwikkeld programma van FIAT, eco:Drive. Daarvoor moet je eerst even een USB installeren en inpluggen zodat de boordcomputer de rijstijl kan rapporteren. Via het programma kun je op de computer die rapportages inlezen en kun je zien wanneer je schakelt, hoe je (de)accelereert en wat de uitstoot aan CO2 is.
In mijn leasecontract is een regeling voor zomer- en winterbanden opgenomen. Ideaal en ook wel nodig met de barre weersomstandigheden van de afgelopen winters. De zomerbanden (Dunlop SP Sport 3000) en winterbanden (Vredestein Wintrac Extreme) voelen beiden goed aan.
Afstelling van de vering van de GP is wat stug, maar niet echt storend. Heb gelukkig totaal geen last van gekraak, gebrom of gepiep, dus het zit allemaal goed in elkaar. De eerste 30.000 beurt verliep zonder problemen en nadere opmerkingen.
*RIJEIGENSCHAPPEN* (-/-)
Minpunt was de afstelling van de ruitensproeier op de voorruit. Deze stond te laag afgesteld waardoor de straal tegen de wisserstang aan spoot, maar dit is gelukkig verholpen. Verder is de auto op hogere snelheden door windgeruis niet superstil vind ik, kon beter qua isolatie. Gedurende zomervakantie 2010 een probleem gehad met de ASR. Had in St. Tropez (±37°C) bootjes gekeken en reden in een lange file terug naar de camping toen opeens een melding op mijn schermpje verscheen. Heb de motor toen uitgezet, 10 tellen later weer gestart en de ASR-melding was gelukkig weg. Waarschijnlijk door de hitte ofzo, want sindsdien nooit meer last van gehad. Ik heb het opgemerkt bij de servicebeurt, maar ze konden het niet meer uitlezen na meer dan 30 keer opvolgend starten van de motor.
Het verbruik stoor ik me niet zo aan omdat het een leaseauto is, maar ik hou het wel in de gaten. Verbruik ligt altijd rond de 1:13. Bij stevig doorrijden is dat ongeveer 1:11. Volgens het boekje moet ie ruim 1:15 kunnen halen, maar dat haal ik volgens mij nooit :-) Ik heb de dual zone climate control en lichten altijd aan staan wat in verbruik wel wat zal schelen. De auto werd wel steeds zuiniger merkte ik naar gelang ik meer kilometers afgelegde.
Het genoemde eco:Drive programma zorgde bij mij voor storing toen ik dit gebruikte via één USB-stick van 4 GB, waarop ik zowel de Eco Drive, MP3-files en Navi-kaarten had staan. Nu ik aparte USB-sticks gebruik heb ik daar geen last meer van.
Meest recente klacht die ik heb gehad is het stotterende optrekken na het wegrijden 's ochtends, meestal bij koude weersomstandigheden. Volgens mij niks ernstigs, want na normale servicebeurt gelukkig nu geen last meer van.
*CONCLUSIE*
De GP Sport bevalt me nog altijd uitstekend. Als je ermee rondrijdt merk je gewoon dat de auto erg veel uitstraling heeft. De looks zullen erg veel mensen aantrekkelijk vinden, maar de GP heeft meer! Het is een complete auto met een goede motor. Tegenwoordig zie ik vele GP’s (en Pevo's) rijden op de Nederlandse wegen. Een volgende leaseauto zal niet per definitie weer een FIAT zijn, maar ik ben tevreden over de GP. Enkele opties zoals de cruise control, regensensor en parkeersensoren zijn wat mij betreft onmisbaar. Geen moment spijt van gehad dat ik deze auto heb gekozen. Genoemde minpunten zijn niet van dien aard dat ik ontevreden kan zijn. Mocht ik tussentijds onverhoopt problemen krijgen dan zal ik een update geven. Zo niet, dan zal ik jaarlijks de tekst updaten met nieuwe ervarigen.
Schade
- 45.487 km
Los van mijn uitgebreide beoordeling hiervoor wil ik voor de volledigheid melding maken van mijn schadegevalletjes. Op dit soort momenten is het toch fijn dat ik een leaseauto heb.
1) Februari 2010 heb ik mijn achterbumper (zelf) beschadigd door een laag muurtje op de hoek te raken bij het achteruit rijden. Dit muurtje werd helaas niet (op tijd) herkend door de parkeersensoren achter. Gevolg was een gat in de bumper en er moest dus een hele nieuwe bumper op. Dit heb ik laten herstellen door Autoschade Peter Brouwers in Roermond, wat ze netjes hebben verzorgd.
2) Mei 2010 heb ik een lichte aanrijding van achter gehad. Zichtbare schade bij mij was niet dramatisch (o.a. scheur in mijn bumper, gat in kentekenplaathouder en flinke krassen) maar wederom moest er een nieuwe achterbumper op.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.