Fiat Grande Punto 1.4 8v Sportsound (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grande Punto 1.4 8v Sportsound |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 1.950 km |
KM-stand laatst | 25.000 km |
ERVARINGEN
- 25.000 km
Update 15-10-2008: zie onderaan
-----------------
15-8-2008. Met mijn GP 1.4 8V Dualogic heb ik 25.000 km gereden. Heel goed bevalt de stilte aan boord (mooie motorloop, geen rammels) en de fijne zit achter het stuur.
Inzoemend op pluspunten: leren multifunctioneel stuur, automaat, thuiskom verlichting, radio vanzelf harder bij > snelheid, dual airco, zakelijke maar niet saaie dashboord (lijkt op Duitse auto) en boxen achter. Het ruimte gevoel en de beige stoelen tegen de diep blauwe lak; dit alles geeft een chic en klasse-gevoel.
Ik heb de voorstoel lang niet in de achterste stand want dan verdrink ik met mijn 1,91m. Ook achter is er ruimte voldoende. De auto is verder vlot in V en pakt goed op vanuit stilstand. Afslaan kan niet! Het straffe onderstel (zie ook minpunt) zorgt voor een zeer scherp bochtgedrag; hellen in bochten of vermoeiend waggelen, zoals de Golf IV deed, is deze GP vreemd. Hij voelt in bochten stevig en koersvast aan. De koets is stijf en geeft geen krimp. Verkeersdrempels gaan ook prima. Je kunt er redelijk tot goed lange stukken mee rijden dankzij de fijne stoelen.
De doorontwikkelde Dualogic werkt schokvrij. Het hoofd van de passagier zie je bijvoorbeeld niet bewegen bij schakelen; knappe prestatie van Fiat! Je kunt ook met de hand schakelen, nou ja, een duwtje met de pinknagel is voldoende. Zo soepel gaat de lederen pook. Ook in automaat schakelt die perfect, in ‘Eco off’ schakelt hij wanneer je wilt en dan trek je normaal tot vlot door. In Eco schakelt die vaak vroeg (zuinig). Bij langzaam verkeer is dat best (maar bij voorkeur dan > 1500 1/min). De Dualogic schakelt redelijk vlot en vlotter bij hogere toeren, dus als je het gas dieper indrukt of later manueel schakelt. De geregelde airco, die ik niet zo vaak gebruik, regelt de temperatuur prima. Ik merk geen verlies van motorvermogen bij inschakelen van de airco en voel dan ook geen schokken. Een ander groot pluspunt is het relatief lage gewicht van 1000 kg; dat is gunstig voor wegenbelasting, prestaties en verbruik.
Minpunten (alleen functioneel): de besturing rond de middenstand is licht en erg direct. Veel auto’s in deze klasse hebben daar ‘last van’. Het zelf centrerend effect lijkt daar niet groot. Aan het begin was dat wennen en reed ik soms niet rechtuit. Nu is dat geen probleem meer en stuur ik meer vanuit onderarm en pols. Voordeel is wel, zoals gezegd, dat de auto lekker nauwkeurig de stuurbewegingen volgt. Verder gaan de grote en zware deuren ver open en vangen snel wind. Oppassen bij smalle parkeerplaasten.
Het grootste minpunt vind ik de iets te stugge vering. Sportieve rijders vinden het fijn en noemen het straffe vering. Dat sommigen van comfortabel spreken is me niet geheel duidelijk. Kleine richels voel je duidelijk (ik was een veel te slappe auto gewend) maar ’t is nog steeds veel prettiger dan weke veren vanwege contact met weg. Heeft de Sportsound zwaardere veren? Nog een puntje van kritiek is de instap naar achter. De doorgang is krap omdat de stoelen niet ver naar voren gaan; als je echter vaak alleen of met zijn tweeën rijdt is dit geen bezwaar. De portiervakken mogen groter zijn. Irritant is een waarschuwingspiep van gordel niet om en van foutief manueel schakelen (wat niet kan) van automaat. Dit ga ik laten uitzetten.
Heb één bezoekje aan dealer gebracht om het volgende te verhelpen (garantie): slotvangertje afstellen, regenwater in achterklep, afdekplaat op dashboard los en software update motor en versnellingsbak (hier kwam dealer zelf mee). Alles is netjes verholpen behalve het water in klep. Maar dit geeft niet want het water loopt er uit via afvoer kanaaltjes. Overigens stopte de motor er één keer mee op de snelweg. Rustig naar de kant, contact even uit (resetten) en weer vrolijk starten. Computer crashje? Na update niet meer voorgekomen. Heb tot nu toe niets uitgegeven aan onderhoud (wel motorolie, wassen). In november 08 verwacht ik pas de eerste noodzakelijke 30.000 km beurt.
Het valt me mee dat ik tot nu toe geen probleem heb. En ik verwacht die eigenlijk ook niet snel. Kinderziekten zaten wel degelijk in GP’s gemaakt eind 2005 en eerder in 2006. Mijn GP is in het laatste kwartaal van 2006 gemaakt. Overal in en onder de auto zie je witte stickers met controle datum van de kwaliteitsdienst die aangeven dat een onderdeel goedgekeurd is. Geeft wel een zo vertrouwd gevoel.
Motor/ geluid/ prestaties:
Vlot is de GP op de snelweg, straks meer hierover. Zoals gezegd is de motor stil. Hij draait wel veel toeren (3000 1/min bij 95 km/u teller) maar dat merk je nauwelijks. De motor werkt namelijk trillingsvrij en maakt een mooi, soms boxer-achtig geluid. Geen hinderlijk jengelen of onbestendig resoneren wat mijn vorige auto deed. Als je 80 km/u in V passeert wil je soms even schakelen vanwege het ronkje wat er dan kort is. Maar vervolgens neemt het kleine roffeltje boven de 80 km/u af om over te gaan in een donker, constant geluid. Afrolgeluid is ook minimaal. Ik rij met 15 inch velgen, breedte 175. Windsuizen hoor je wel, waarschijnlijk door stille motor en onderstel.
Prestaties op snelweg zijn prima. Ga je meten (en dat is een feit) dan blijkt dat de auto in V heel vlot is! Want: zonder wind sprint ie vanuit constante snelheid in 16 seconden van 80–120 km/u (gecorrigeerd op afwijking teller, gemeten 86 tot 127 km/u teller). Afhankelijk van de hoeveelheid wind tegen zal dit bij zwakke wind oplopen naar 17 tot 18 seconden en stevige wind zo’n 21 seconden. Dit is heel netjes voor een 1.4 en is iets wat een goede 1.6 van voor 2006 presteerde. Je komt op de snelweg meer dan goed mee. Maar de directe respons op het gaspedaal is gering. Dit wijd ik aan de mooie starre overbrenging en de geleidelijke opbouw van het vermogen de 1e seconde (heeft Golf V GTI van 2005 ook) van gas geven. Hij loopt ook vrij makkelijk naar zijn topsnelheid: met windkracht 1 a 2 tegen haalde ik pas 177 km/u op de teller en volgens de GPS was dit 166 km/u in het echt. Van mij had de motor best wat minder toeren in zijn V mogen draaien, dan zou het verbruik bij hogere snelheid waarschijnlijk beter zijn, zou ie nóg stiller zijn en de tussenacceleratie zou nog steeds goed zijn.
Ik las dat de 1.4 8V 78 pk gevoelsmatig op de standaard tussensprint niet onder doet voor de GP 1.4 16V van 95 pk. Het maximum koppel is dan ook al bij 3000 1/min al beschikbaar, i.p.v. 4500 1/min bij de 16V. En dat telt voor mij. De sprint van 0-100 vind ik minder boeiend omdat dit op toeren aankomt. En hoog toerig rijd je normaal niet. Verder is het koppel bij wegrijden vanuit stilstand prima en kom je vlot weg (bijna wielspin!) mede dankzij de goed werkende automaat.
Verbruik, zie ook www.autoverbruik.nl, moet nog wel bijwerken:
De automaat is uiteraard geen benzine en vermogen slurpende slipkoppeling, maar één met een vaste koppeling. Over het geheel genomen zit ik, vanaf aanschaf tot nu over 25.000 km, op een gemiddeld verbruik van precies 1:15,0 (zelf gemeten) bij een rustig en anticiperend rijgedrag (105 tot 110 km/u en soms flink doortrekken) en een snelweg percentage van circa 77%. Dit verbruik verbetert nog iets want ik heb laatst 3x 1:17 (bij iets meer dan 90% snelweg) over een tank gereden! Bij 55 km/u in de stad rijd je 1:22. Gemiddeld in de stad doet ie schat ik, net 1:13. Boven de 120 km/u (snelheidsmeter) neemt het verbruik vrij fors toe. Maar eigenlijk zie je aan de actuele verbruiksmeter al een flinke toename van het verbruik als je harder dan 110km/u gaat. Het is een verschil van werkelijk 1:17 (bij 105) naar 1:14,5 (bij 115). Dan rijd ik liever een paar kilometer langzamer om zo tijdens snelweg ritten 15% brandstof te sparen. Meestal tank ik zo’n 36 liter en heb dan gemiddeld zo’n 530km (winter) tot 580km (zomer) gereden. In de zomer rijd ik naar verwachting gemiddeld 1:15,3 en in de winter 1:14,7. Netjes, maar dan moet je wel op je snelheid letten. Zou ik flink doorrijden, zeg maar 120 tot 130 km/u, dan zou ik gemiddeld (winter, zomer) bij 77% snelweg waarschijnlijk net geen 1:14 halen. Samengevat: bij hogere snelheid is het verbruik niet geweldig maar bij lagere snelheid goed.
Overigens wijkt de gemiddelde verbruiksmeter GvA, en ook de actuele meter, van de boordcomputer meestal +0,7 tot +1,0 af (afgesteld op km/li). De boordcomputer is dan ook een prima indicatie maar geen exacte weergave van de werkelijkheid. Olie verbruik is gering. Na 13.000km 0,5 li bijgevuld. En bij 20.000km 0,3 liter. Netjes voor een nieuwe auto. Straks als de beurt bij 30.000km komt heb ik naar verwachting 0,8 liter olie hoeven bijvullen.
Stoelen
De goed geprofileerde stoelen zitten als een stevige fauteuil waarbij vooral de zijdelingse steun opvalt. Het is bijna een sportstoel. Je zit wat hoger en dat vind ik eigenlijk wel fijn. Ik ben 1,91 meter. De stoel kan overigens vrij laag. Het zitvlak heeft de juiste hoek afhankelijk van de lengte van je (onder)been. De steun in de onderrug mag iets beter. Maar als je goed op je zithouding let is dit geen probleem. De ribbels op de stoelen vind ik comfort verhogend en luxe aan doen. Zitting en rugleuning zijn lang.
De keuze tot Fiat op het moment van de aankoop en de keuze hiervoor in het algemeen:
Moment van de aankoop: ik val voor het uiterlijk van deze Grande Punto en de luxe. De gunstige prijs vormt hierbij de doorslag.
Algemeen Fiat: sympathiek vind ik dat dit merk de laagste CO2 uitstoot realiseert, de auto’s een flinke ruimte bij een laag gewicht bieden. De Punto Classic vind ik al jaren een leuk uitziende auto. Verder denk ik dat het met de kwaliteit wel meevalt. Duitse auto’s zijn (ook) niet feilloos.
Even nog over rijden met de automaat. Ik heb hem vaak (behalve in file) op handschakelen. Dat is nog steeds heerlijk ontstpannen rijden. Je tikt alleen met je vingers even tegen de schakelpook en verder hoef je niets te doen. De pook voelt zeer solide aan. En gas hoef je bij schakelen ook niet te veranderen omdat dit electronisch gaat, hoewel ik vaak een beetje meehelp door toch wat gas terug te nemen bij schakelen. In file zet ik hem op automaat. Dan verschijnt een lach op je gezicht want vaak ben je geneigd in een file teveel gas te geven om dan weer vol te remmen. De automaat, op Eco, lost dit prima op. En met een handgeschakelde bak zit je vaak met half gas en half slippende koppeling en dat is gestress. Heb je bij Dualogic geen last van. Al met al ben ik enorm tevreden.
-----------------
UPDATE 15-10-2008, 27.000 km: geen problemen. Ik kan deze prima auto iedereen aanraden. Naar mijn idee het beste wat je voor dat geld kunt kopen gelet op: ruimte, rust en stoelen.
Verbruik bij 115 km/u (teller) bij 77% snelweg is toch nog in zomer een prima > 1:15,1 (werkelijk, zelf gemeten). Harder dan 115km/u kun je vaak niet. Zuiniger rijden kan vrij makkelijk.
Stoelen zijn werkelijk fantastisch, goede steun overal. Ook in onderrug. Reed pas in Golf V, maar de Optive stoelen waren zacht en bieden geen steun in de onderrug en heupen. Had ik niet verwacht. Had gelijk weer pijn in heup en bovenbeen.
Automaat is perfect. Schakelen bij vol gas van 4 naar 5 gaat in een paar hondersten van een seconde. Gaat razendsnel maar je voelt niets. Rij je rustig dan schakelt die ook rustig (en schokvrij) maar nog altijd iets sneller dan handschakelen.
Heb zelf een tijdje achterin gezeten. Zat heerlijk. Ook de hoofdruimte is goed. De vrij forse dame die voor me zat moest wel flink naar voren met haar stoel, maar zat nog prima zei ze. Toch had de ruimte achter, die er wel is, beter benut kunnen worden als er een inkeping in de rug van de voorstoel had gezeten. Meegeholpen had ook als het voetenplankje van passagier een centimetertje verder stond. De knieën komen al gauw in het zachte doek van de voorstoel waardoor je benen wel een weg vinden in, achter of naast de voorstoel. Je hebt in ieder geval veel meer ruimte dan in een Peugeot 207.
Veilig: haalt maximale score in de botstest. Heeft window-airbags. Vriendelijk voor voetgangers. Uit eerdere cijfers van ADAC (Duitse ANWB) blijkt dat de GP zeer betrouwbaar is en je zelden in de steek laat. Deze GP voelt solide aan.
PROBLEMEN
- 25.000 km
Geen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.