Fiat Grande Punto 1.4 8v Edizione Cool (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Grande Punto 1.4 8v Edizione Cool |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 22.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Na mijn rijbewijs gehaald te hebben had ik voor mijn studie gelijk een auto nodig. OV is geen optie in de havens, dus mijn ouders lief aangekeken en hebben zijn een tweede auto voor erbij aangeschaft. Sinds de Fiat Grande Punto uitgekomen was vond ik het een zeldzaam mooie auto uit zijn klasse en heb ik mijn ouders kunnen overtuigen voor de aanschaf ervan.
De eerste keer ermee rijden, geweldig om eens een keer zonder instructeur naast je te kunnen rijden. Maar wat traag! Komt door de polo diesel, ben gewend bij 2000 toeren te schakelen, maar bij deze auto moet je minimaal 3000 toeren maken om beetje vlot op te trekken, en als je wilt ben je dan pas op de helft, kijk dat is wel beter dan zo'n diesel. Het motortje is niet krachtig maar wel soepel en stil. De auto ligt goed in bochten en stuurt redelijk direct (je voelt helaas maar weinig wat je doet). Het onderstel is volgens mij een stuk minder ondergestuurd dan de Polo waar ik in gereden heb. Het verbruik is gemiddeld met 70% snelweg ongeveer 1-16. Het zou beter kunnen als hij op de snelweg minder toeren zou draaien. Praktisch is hij zeker voor zijn formaat. Afgelopen jaar op vakantie mee geweest naar Italië, 4 man er in, bagage en in een andere auto de achterbank plat (Fiat Panda 2 man). Ondanks het gebrekkige vermogen vlotter dan deze panda die een stuk lichter was. Boven de 130 wordt hij wel snel erg onzuinig (komt door de hoge toerentallen). Heeft zich verder goed gedragen.
Pluspunten:
-Uiterlijk (al is dat persoonlijk)
-De zitpositie, ik ben 1.88 maar zit goed achter het stuur, ook op langere ritten.
-Het verbruik, ik rij ongeveer ongeveer 1-16 en rij niet heel voorzichtig.
-Interieurgeluiden, mijn lesauto was een polo diesel en maakte een partij herrie, deze is vrij stil (zeker voor een kleine auto).
-Gretigheid van de motor, deze is helaas niet krachtig, maar heeft er wel zin in en dat maakt een hoop goed.
Minpunten:
-De hoge toerentallen, de versnellingsbak is afgestemd op het lage vermogen, maar daardoor maakt de motor op de snelweg te veel toeren (110 op teller is 3500 toeren).
-Het werkelijke motorvermogen, ondanks dat hij gretig aanvoelt, is hij traag.
-De opening van de kofferbak, WAAROM KAN DIT NIET ZONDER SLEUTEL!?
Al met al het overwegen waard, ben net naar de dealer geweest, heb wat geld kunnen sparen en ga voor de 85 PK sterke multijet. geen BPM en wegenbelasting. Nu nog beslissen of ik voor de Evo of de Grande Punto ga.
Update:
Inmiddels weer kleine 10.000 km er bij. De auto heeft zich inmiddels moeten bewijzen als trekauto van een speedbootje van 750 kg en... Dit ging boven verwachting, 4 man er in, bootje en trailer van bij elkaar 750 kg. Toch nog in zijn 5 rijden en gewoon 100 kmpu.
Inmiddels naar de dealer geweest en de evo multijet moet een belachelijk bedrag bij... Hij had toch nog wel een ander voorstel, een Bravo 1.4 16V. Binnenkort een proefrit maken of ik kan leven met het gebrekkige vermogen...
Het kan gek lopen... Samen met mijn ouders in overleg maar een nieuwe Twingo erbij gekocht ipv Bravo of Punto. Aangezien ze ook aandeelhouders zijn hadden ze wat eisen waaraan een Bravo niet voldeed... Maar toch een eigen auto! Zie mijn andere review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.