Fiat Grande Punto 1.4 16v T-Jet Sport (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grande Punto 1.4 16v T-Jet Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds 6 dec 2007 in bezit van een GP Sport. Met als opties een LPG-installatie (Landi LSI) en cruisecontrol. Na 6 jaar gedieseld te hebben nu weer een poging op LPG. De eerste indrukken zijn boven verwachting. Zowel op benzine als LPG trekt de auto geweldig. De wegligging is meer dan wat je nodig hebt. De auto stuurt bijna (voor je gevoel) haaks de bocht om. De city-stand (dual drive) is in de stad een uitkomst. De stoelen in de Sport geven veel steun en de electrische lendesteunverstelling is een prettige functie. Het via Bluetooth communiceren (via eigen stem op druktoetsen op het stuur) met de audio-installatie en GSM werkt zonder problemen.
Wat bij een GP Sport wel opvalt is de stuggere vering, veel van de oneffendheden van het wegdek worden doorgegeven. Niet echt hinderlijk, maar je voelt wel dat je in een sportief geveerde auto rijdt. Wellicht dat bij het vervangen van de banden, gekozen zal worden voor een wat hoger en smaller type 195/50 ipv 205/45.
De auto oogt aan de buitenkant kleiner dan de beleving in de auto zelf. De turbo begint zijn werk te doen boven de 2500 toeren, daar beneden kun je met de 1.4 motor ook rustig cruisen. Hoe betrouwbaar de auto zal zijn, zal in de toekomst blijken. Ik zal deze review blijven up-daten. Als de GP net zo betrouwbaar is als de ingeruilde Multipla (160000) dan zet ik gelijk mijn handtekening.
Fiat geeft geen garantie op de motordelen die rechtstreeks verband houden met de LPG installatie (cylinderkop, klepzetels, kleppen etc). Dit houdt (volgens Landi) niet in dat er problemen te verwachten zijn.
De gasinstallatie is een zg. VSI installatie. LPG wordt dampvormig ingespoten, middels het master/slave principe. Dwz dat de stuursignalen naar de benzine injectoren worden gebruikt om het inspuitmoment en de hoeveelheid lpg te bepalen. Er wordt bij gasinbouw dan ook niets veranderd in het Fiat motormanagement.
Mijn GP werd standaard al geleverd zonder reservewiel (wel met een reparatieset, inc. 12V pomp). Op de plek van het reservewiel zou moeten liggen, is de ringtank ingebouwd, 46 ltr, met een geschatte max. actieradius van 450 km.
De keuze voor een goede gasinbouwer is belangrijk. Mijn ervaring met Wallinga Enschede is prima, dit bedrijf gaat uitsluitend voor kwaliteit en niet voor de scherpste prijs.
PROBLEMEN
0 - 400 km - dec 2007 - geen problemen
update: juni 2008 - km stand 14000 km
De auto nu een half jaar in bezit. Tot dusver nog geen defecten. Het olieverbruik is minimaal. De auto rijdt perfect op LPG en je merkt nauwelijks verschil met het rijden op benzine. Het enige verschil is dat je de turbo was nadrukkelijker voelt inschakelen, een soort duwtje in de rug dat op benzine veel minder waarneembaar is. Het verbruik hangt nou samen met het gebruik, wel logisch, maar het wel niet gebruiken van het vele vermogen maakt een groot verschil. Op de snelweg bij een rustige rijstijl en niet harder dan 120 geeft een verbruik van 1 op 13/14. Gebruik je het gaspedaal wat actiever, dan gaat het verbruik al snel naar de 1 op 11
Tot nu toe zeer tevreden met de Punto. Binnenkort naar Zuid-Frankrijk met een aanhanger vol campingspullen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.