Fiat Grande Punto 1.4 16v Sport (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Grande Punto 1.4 16v Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 65.000 km |
KM-stand laatst | 89.000 km |
- 81.000 km
Ik rij de Grande Punto nu een jaar en ik wil graag mijn ervaringen delen. De Punto is mijn eerste leaseauto en daarnaast mijn eerste niet Japanse auto. Dit was best een verandering dus, aangezien ik de auto zakelijk ging rijden durfde ik het wel aan. Privé had ik deze keus niet gemaakt. Uiteindelijk kan ik na een jaar wel stellen dat het met de betrouwbaarheid wel snor zit, maar dat volgt hieronder. Ik maakte met de auto in ieder geval wel een stap in de tijd, mijn nieuwste of minst oude auto voor de Punto was een Swift GTi uit 95.
Overigens komt deze auto uit de poule. Ik kon vorig jaar kiezen uit een vrij kale Golf 5 1.6, een Fabia station of deze. De keus was uiteindelijk redelijk snel gemaakt, deze auto paste mij het beste. De auto gaat nu nog mee tot april, mijn volgende is in bestelling. Dit wordt wel een Duitser, namelijk de nieuwe Polo GTI. Kijk ik erg naar uit, ik zal daar ook een review over schrijven.
Uiterlijk
De Punto vind ik nog steeds een prachtige auto. Dat heeft ook te maken met de uitvoering, de Sport uitvoering maakt m lekker dik en echt helemaal af. Sterkste punt is en blijft de neus, ik vind de Evo echt geen verbetering t.o.v. dit model.
Interieur
Het interieur vind ik mooi. De vormgeving is leuk, materiaalgebruik is goed. De Duitsers doen het wel beter nu maar de auto is al weer vier jaar bijna. Het interieur is wel erg zwart, en of ik de oranje verlichting nu echt mooi vind... Opvallendheden:
- Erg goede stoelen. Ze hadden wel wat lager instelbaar gemogen voor mij. Bijna iedereen reageert op de noppen in de stoelen; ziet er dan ook leuk uit;
- Fijn sportstuur, wel jammer dat de bovenkant aan het bobbelen is, waarschijnlijk door de zon. Ziet er niet mooi uit;
- Veel knopjes, daardoor niet alles overzichtelijk;
- Erg slecht sluitend dashboardkastje, moet m echt dichtrammen, zonde;
- Goed instelbare zitpositie, stuur is lekker ver naar je toe te halen.
- Ruimte is erg goed voor deze klasse. Mijn volgende auto (Polo) is krapper;
Uitrusting
Dit is gewoon erg goed bij deze auto, er zit veel standaard op. Het enige wat de vorige berijder is vergeten te bestellen is cruisecontrol. Voor de rest is alles aanwezig. Opvallendheden:
- Blue & me. Dat is gewoon perfect;
- De geluidsinstallatie met standaard subwoofer. Echt een fijne installatie met zeer strakke weergave;
- Klimaatcontrole met gescheiden zones. Bijna te voor zo'n kleine auto. Werkt perfect.
- City stand. Voor snel keren erg handig.
Rijden
Rijden in de Punto is erg fijn. Prestaties zijn in orde, niet meer. Ik heb altijd snelle auto's gereden, dit is dan wel wat minder. Mijn volgende auto wordt dan ook heel wat sneller. Een T-jet was beter geweest dus. De auto is niet echt traag, maar reserve is er niet.
Sturen doet de auto goed, een stuk beter dan de Polo en de Golf TSI die ik reed. Het is uiteraard geen BMW of Alfa. Wel voldoende scherpte en gevoel, al had het wel iets zwaarder gemogen. Fijn is dat de auto gewoon moeiteloos rijdt. Wegligging is goed, komt ook door de platte 17" Potenza's. Demping en vering zijn stug, pas als je echt hard gaat merk je dat het onderstel van deze auto/uitvoering daar niet helemaal voor gemaakt is.
Opvalendheden:
- Schakelen met de 6 bak is prima, wel soms wat hakerig.
- Remmen zijn zeer goed, veel beter dan in vele auto's waar ik in heb mogen rijden;
- Motor ijlt altijd wat na bij gas los;
- Soms wat rammels, is bekend probleem. Heb altijd de muziek hard, hoor je het ook niet :)
- onderstel is voldoende comfortabel ondanks strakke vering. De auto blijft wel altijd mooi vlak liggen, fijn.
- Ik rij stevig door, en hoef ook niet echt te letten op verbruik. Volgens de auto rij ik gemiddeld zo'n 1 op 13. Vind ik netjes, ondanks mijn rijden. Ik mis koppel, de T-jet zal zuiniger te rijden zijn.
Betrouwbaarheid
Ik rij de auto zakelijk dus dat was goed voor mijn gemoedsrust. Betrouwbaarheid is echter zeer goed. De auto heeft bij 70.0000 een grote beurt gehad. Verder ben ik voor een terugroepactie bij de garage geweest, voor twee banden en een lager voor de linker veerpoot. Verder laat de auto geen steken vallen, behalve het wel redelijk stevige oliegebruik. Gewoon een degelijke kar, bijna Japans.
Ik rij dus naar tevredenheid in de Punto en ben erg blij dat ik deze als eerste leaseauto heb gekregen. Ik kijk wel erg uit naar mijn volgende auto met meer power.
-
De GP gaat er uit
- 89.000 km
Weer een aantal kilometers verder. Belangrijkste gebeurtenis in de tussentijd is de montage van een nieuwe rechter voorvelg. Had een niet zachte aanvaring met een kuil in de weg waardoor de velg krom was. Jammer maar helaas. De auto is opnieuw uitgelijnd en rijd weer prima, echter heb ik nu wel veel rolgeluid van voor. Wellicht cupping?
Nog verdere opvallendheden die ik nog niet genoemd heb:
- De auto kraakt bij het nemen van drempels/kuilen. Is een bekend euvel. Ik stoor me er niet heel erg aan, het klinkt niet als een echt mankement;
- De achterklep zonder handgreep is erg Italiaans: mooi maar erg onpraktisch.
- De CD speler geeft veel ruis door bij koud weer en pakt vaak de CD's niet in één keer. Dat is wel vervelend.
Dit is het laatste stukje wat ik schrijf over de auto. Vorige week kreeg ik de melding dat de auto eerder terug gehaald word door de leasemaatschappij ivm hoge kosten die buiten het contract opgelost moeten worden (APK en nieuwe banden iig). Morgen wordt een voor mij nu nog niet bekende auto geleverd als voorloper voor mijn bestelde Polo en wordt de GP opgehaald. Hier volgt dus spoedig ook een review van.
Einde bericht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.