Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 16v 90 Edizione Prima (2007)

autoreview

Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 16v 90 Edizione Prima (2007)

Signalement

UitvoeringGrande Punto 1.3 Multijet 16v 90 Edizione Prima
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst163.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nog 1 jaar te rijden...

  • 115.000 km

Deze GP is een lease-auto voor zakelijke doeleinden naast de Megane CC die ik voor weekeinden, vakantie en hobby rijd.

Het lease budget dat mijn werkgever ter beschikking stelde was voldoende voor een kale C-klasser (zoals een Golf of Astra) maar ik koos liever voor een goed aangeklede B-klasser. Het is een Edizione Prima (met o.a. LM velgen en Climate Control) met daarboven onder andere een glazen schuifdak, cruise control en een armsteun.
Hij is dus luxe en comfortabel, maar niet sportief. Het onderstel helt daarvoor te veel over in snelle bochten en ook de motor is niet voor scheurwerk geschikt (wel voor het Nieuwe Rijden).

Ik heb de 1.3 Multijet met 90 pk en vermoedelijk 119 g/km CO2 uitstoot; de voorloper van de nu populair wordende 1.3 Multijet 85 met 95 g/km CO2.
Deze auto kan redelijk in het verkeer meekomen maar wint geen stoplichtsprints. Kruissnelheden boven 120 km/u zijn overigens geen probleem; het duurt alleen wat langer voor je er bent.
Ook bij inhaalakties op 80 km/u wegen moet je extra goed anticiperen op tegenliggers; je hebt nu eenmaal wat meer tijd nodig.

De beloning voor dit geduld is een laag brandstofverbruik. Op snelwegen met de cruise control op 110 km/u blijkt 1 op 25 haalbaar. Geef je iets meer gas (120 km/u) stijgt dit naar 1 op 22. Het gemiddeld gebruik (inclusief stad, files e.d.) ligt ongeveer 1 op 20 en daar ben ik dik tevreden over. Deze GP heeft overigens 6 versnellingen in tegenstelling tot de 5 van de huidige 85 pk-uitvoering.

Ook tevreden ben ik over de styling. Smaken verschillen, maar van binnen en buiten ziet hij er leuk uit (indien je van oranje houdt...).

De betrouwbaarheid is goed. Het onderhoudsinterval zit op 30.000 km echter na circa 23.000 km gaat er een lampje op het dashboard branden dat een oliewissel nodig is. Dat is niet handig want dat betekent een tussentijds bezoek aan de dealer. Ook de EGR-klep heeft meerdere malen problemen gegeven waardoor je bij laag toerental wat trekkracht kwijt bent (maar wel kan blijven doorrijden).

Ik heb de GP nu ruim 3,5 jaar en zal hem binnen een jaar gaan inruilen.
Op de shortlist voor z'n opvolger staan momenteel:
- Fiat Evo 1.3 Mulijet 85,
- Alfa Romeo MiTo 1.3 JTD (mits een 95 g/km CO2 versie beschikbaar komt),
- Citroen DS3 e-HDIF 1.6.

Ook een elektrische auto is een mogelijkheid maar ik denk dat er half 2011 nog geen goed alternatief op de markt zal zijn (aktieradius moet meer dan 400 km zijn).
Oh ja, ik ben geen hybride liefhebber tenzij de elektromotor beduidend sterker zou zijn dan de verbrandingmotor (range extender). En die verbrandingmotor hoort een diesel te zijn en geen benzine, ik rijd al benzine in mijn vrije tijd.
Heeft iemand suggesties?

Winterbanden

  • 116.444 km

Vandaag de winterbanden laten monteren: Vredestein Snowtrac 2.
De combinatie van de 1.3 multijet en deze winterbanden is geweldig.
In de winter van 2009/2010 lukte het zelfs om uit 30 cm sneeuw zonder hulp weg te rijden. De Snowtracs verzorgen de grip en de 1.3 multijet voldoende trekkracht bij een laag toerental (> 1200 tpm) maar ook weer niet te veel waardoor de voorwielen zouden doorslaan.
Ik heb op een verlaten industrieterrein in de sneeuw test gereden; moedwillig te hard een bocht om met als doel de GP in een slip te krijgen. Is me niet gelukt. Je blijft grip houden. De oefening herhaalt met m'n Renault met zomerbanden; ging alle kanten op behalve de goede.
Fiat GP 1.3 & Vredestein Snowtrac: een ijzersterke combinatie!
Ik geef hierbij voor "veiligheid" vijf sterren: *****

Nog een half jaar te rijden...

  • 149.536 km

Compliment van de lease maatschappij voor deze GP: hij is zo goedkoop in de kosten dat de leasetermijn met een half jaar is verlengd van 54 naar 60 maanden. Ik vind het niet erg om er nog een half jaar in door te rijden. Sinds het vorig verslag geen technische problemen ervaren. De multiriem begint nu bij droog weer lawaai te maken; hij is uitgedroogd en zal binnenkort preventief worden vervangen.
Als vervangende lease auto wordt een Alfa Mito 1.3 JTDm besteld met 90 g.CO2/km.
Waarom geen 1.3 Evo? Omdat deze domweg te goedkoop is voor mijn leasebudget. Zelfs met ALLE opties gemonteerd zou ik nog duizenden Euro's aanschafbudget overhouden.
Bij de Mito is alles wat prijziger; ik start met een Distictive van ruim 18.500 Euro en eindig op ruim 27.000. Dan heb ik vier optiepakketten, Bi-xenon koplampen, een open dak, Italiaans leer en rode remklauwen om eens wat te noemen. En in de kofferbak een lease-vouwfiets...
Het maandelijkse full operational leasebedrag wordt 600 Euro.

Afscheid

  • 163.000 km

De laatste week met deze GP is aangebroken. Na 5 jaar gaat hij uit de lease.
Ik mag hem overnemen van de leasemaatschappij voor E 6350,-. (Dat doe ik niet omdat ik prive nog een cabrio heb).

De nieuwe lease auto staat klaar: een MiTo 1.3 JTD, afgeladen met opties (E 27.000).

Tijd voor een eindoordeel over de Fiat GP.
Goede, comfortabele auto. Weinig problemen gehad, behalve dan de EGR-klep een aantal malen laten schoonmaken. Zuinige auto; mij lukt het wel fabriekswaarden te benaderen. De leasemaatschappij heeft dit op haar dashboard bevestigd! Ik rijd veel zuiniger dan de rest van het leasepark.

Deze wagen tweede hands kopen? Ik kan hem aanbevelen; een schadevrije, prima onderhouden Fiat.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.