Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 16v 90 Edizione Prima (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Grande Punto 1.3 Multijet 16v 90 Edizione Prima |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 56.000 km |
ERVARINGEN
- 56.000 km
08-05-2009
Na 2,5 jaar wordt de Punto ingeruild op een BMW320i: benzine en ruimer. Want de GP is zeker NIET klein, maar ik heb ook de Citroën XM V6 al verkocht enkele maanden geleden, en de BMW gaat beide mobielen opvolgen omdat we bijna geen km meer maken. Anders was de GP gewoon gebleven, want het is een aanrader.
Pluspunten:
+ ruim voor buitenafmetingen, zowel interieur als kofferruimte
+ kinderen in grote veilige stoelen kunnnen nog prima achter me zitten (en ik ben 1m89!)
+ relatief comfortabel en toch strak sturend (een nieuwe, grotere Bravo is onverwacht veel stugger geveerd, voor mij TE stug dus geen Bravo voor mij)
+ zeer stille diesel, zowel stationair als op snelheid (had laatst een huur-Golf-TDI, wat waardeer je de stille MultiJet daarna weer)
+ vlotte diesel, zeker als je de 200Nm in 1100kg goed gebruikt
+ en natuurlijk ZEER mooie auto van binnen en van buiten, daar kan maar weinig tegen op (C3, 207, Corsa, Fiesta, Clio - allemaal tippen ze voor MIJ niet aan de GP!)
+ ook na 2,5 jaar en 60.000km voelt alles nog stevig en degelijk aan, wat een verschil met de oude Punto, de Tipo, Stilo etc. (die liet ik nog staan als "Italia-rammelaars", maar sinds de 156/Punto/NewPanda is er ECHT een hoop verbeterd).
Minpunten:
- verbruik wijkt wel érg van fabrieksopgave op, gemiddeld geen 1:22 maar 1:19. Dat konden we met een 205 uit 1995 al veel beter, en ook de zware Xantia HDi zat veel dichter bij de fabrieksopgave
- turbogat is ondanks de "variabele turboschoepen" wél aanwezig: tot 1750rpm doet de machine erg weinig om daarna snel aan kracht te winnen. Opschakelen dus pas rond 2500rpm (met een diesel), anders alle power weg, alleen in druk stadsverkeer kan je echt vroeg opschakelen. Went trouwens wel!
- de lak op de voorbumper en spiegel verkleurde al snel tot iets donkerder tint (opvallend: achterbumper heeft hier geen last van)
- restwaarde (en dat ligt niet alleen aan Fiat-image, maar vooral ook aan Den Haag die in 2,5 jaar tijd omgaan van schone-roetfilter-diesels-stimuleren naar alle-diesels-pesten met hogere MRB en hogere accijns - de vraag naar diesels is compleet ingestort).
Kortom: veel meer pluspunten dan minpunten, net zo'n briljant bakkie als de 205 vroeger was (Punto is dan iets minder zuinig, maar wel heel degelijk gebouwd).
01-10-2006
Zo, de 1e tank zit er al ruim weer op, nu 800km gereden. Motortje wordt al wat soepeler onderin, zeker warm. 6-bak past ZEER goed bij het dieseltje: 100-110 is nog mooi 2000rpm in 6, dus tot daar hoef je zeker niet terug naar 5 als die vrachtauto op de A67 eindelijk weer naar rechts gaat.
Verbruik 1e tank zo’n 1:17, nu al meer richting 1:20. Moet van me eigenlijk met rustige rijstijl wel boven 1:20 uit gaan komen op den duur. Maar nu ook langzaam de auto wat anders inrijden: laatst voor ’t eerst even met 80% gas opgetrokken, tot ruim 3.000rpm doortrekken. Best vlot dan nog, mag ook wel met 90pk in 1120kg.
Onderstel is leuke combinatie van stug maar niet hard (wat veel Hertz-auto;s die ik rij wel zijn, stug). Alleen op ’snelle drempels’ van rond 50 km/u is het verschil met de hydropneumatische Citroëns wel erg groot, op kortere valt het mee. En de Punto stuurt heerlijk, nu ze de CITY-stand variabel laten afnemen.
24-09-2006
Voor het eerst een gloednieuwe auto gekocht, omdat we in de Nederlandse occasionmarkt geen gelijkwaardig model konden vinden:
- compacte diesel voor woon-werk en korter privéverkeer (voor lange priveritten hebben we de ultieme zwever: Citroën XM V6 Exclusive uit 1996)
- waar de kinderen nog net achter mijn 1m89 passen (dus C3, 206 etc. NET te klein door de maten van moderne kinderstoelen)
- met cruise control en climate control
Slechts enkele hits (voor de eigenlijke kleinere oude modellen C3, 206, Clio, Punto) per merk, meestal voor bijna nieuwprijs. Tja, dan lijkt nieuwkoop = duurkoop nog maar relatief te zijn.
Auto is net 2 dagen geleden opgehaald:
- rijdt strak, redelijk comfortabel (vgl. met onze ouwe trouwe 205)
- nog niet superzuinig volgens de boordcomputer, maar ook nog nauwelijks ingereden
- gisteren 140 km met veel snelweg lekker gevarieerd tussen 100-110 en 120-140 om alles goed in te laten lopen
- trekkracht van dit kleine technische wondertje (1248cc diesel met 90pk/200Nm door 16-kleppen, turbo met variable geometrie, intercooler) onderin is (nog?) niet groot te noemen, maar wel voldoende om soepel mee weg te rijden. Dit is bij de opgefokte TDIs wel anders te noemen - vaak kiezen tussen gillende banden of afslaan.
- en ja, die kleurrrrrr is zo mooi: Merengue Orange carrosserie met Denim Orange/Black interieur
PROBLEMEN
- 56.000 km
08-05-2009
Problemen zijn héél beperkt geweest:
- interieurstrip (zie onder) hersteld: garantie
- eenmaal weigerde de GP te starten (alle lampjes aan, niet starten), waarschijnlijk had mijn vrouw de sleutel té snel gedraaid (formeel moet je ook wachten tot engine-check-control lamp dooft), na 5 minuten had de GP zich gereset en werkte alles weer perfect
- verbruik (zie boven) door garage ondanks software updates nooit verbeterd, ook niet verslechterd
- beurten zijn weliswaar om 30.000km, maar (door fileverkeer?) begint de MultiJet al wel na zo'n 22.000km te piepen om verse olie. Prima, maar ben je wel 2x zo vaak bij garage want rest van beurt mag wel iedere 30.000km.
Geen echte gebreken nog (afwerkstrip in interieur niet 100% netjes, nog een sticker onder de achterbumper niet verwijderd).
Cijfers voor vooral betrouwbaarheid, gebruikskosten en Zou u weer een ... kopen zijn natuurlijk nog niet serieus te beantwoorden. Updates zullen volgen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.