Fiat Grande Punto 1.4 8v Dynamic (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grande Punto 1.4 8v Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 86.000 km |
KM-stand laatst | 152.000 km |
Betrouwbare en goedkoop
- 152.000 km
2.5 jaar geleden was ik een keer toe aan een degelijke auto. Voor de Grande Punto heb ik vooral plezier gehad met goedkope maar leuke autos die niet altijd (bijna altijd niet) betrouwbaar waren en duur waren in onderhoud.
Mijn vorige auto was een Megane cabrio 2.0 ide uit 2001 en dus heel anders. Deze heb ik maar anderhalf jaar gehad, omdat elke 3-4 maanden er weer wat mee was en de garagekosten de pan uit rezen. Daarvoor had ik een polo uit +- 1998 met 100 pk, wat ook vooral leuk reed naar ongelofelijk veel benzine zoop.
Eisen
Mijn budget was 4000€ en daarvoor wilde ik een zuinige, betrouwbare auto met lage kmstand bij een betrouwbare dealer. Ook moest hij een trekhaak hebben en moest ik er goed inpassen met mijn 1 m 96 . Uiteindelijk deze gevonden met maar 86k op de teller bij de dealer in een dorpje waar deze al bijna 90 jaar een naam hoog heeft te houden. Voelde goed, dus gekocht.
Trekhaak laten monteren en d-riem + waterpomp laten vervangen plus een beurt en een nieuwe apk.
Ik kon mijn Megane met ondertussen ook een barst in de ruit, de terugkerende problemen en een niet meer werkende electrische kap nog voor €100 inruilen + geen arbeidsloon voor de trekhaak en d-riem. Ik had geen zin hier zelf mee te gaan leuren, dus vond dat ook wel prima.
Daarmee zat hij nog net in het budget. (€3900)
Ervaringen
Eerst maar de pluspunten.
De auto rijdt heerlijk rustig, nodigt niet uit tot snel rijden wat de rijervaring erg relaxed maakt. Ik heb in deze auto echt nooit het gevoel dat ik iemand perse wil inhalen en als iemand er bij mij langs wil, is dat ook prima.
Snelheid van 110 op de teller is het meest comfortabel op de snelweg, dan hoor je ook weinig van de banden en maar een klein beetje de motor. 130-140 kan ook nog wel, maar dan hoor je het allemaal wel een stuk beter. Voor mij perfect, ik heb een motor voor het snellere werk.
Ik pas met mijn 196m heel goed voorin en heb dan een prettige armsteun aan het raam. Overigens nog een armsteun geplaatst voor rechts en dat is toch ook wel een goedkope en fijne aanvulling.
Climate Control met zones ziet er niet alleen leuk uit, maar ook erg comfortabel. Ook het ontwasemen gaat super snel, mits de ventilator werkt.
De originele radio werkt sowieso prima met de stuurbediening en deze is simpel uit te breiden naar handsfree systeem door een bt module op de cd wisselaar ingang. Werkt dan ook gelijk met muziek en de stuurbediening voor telefoneren.
Redelijk veel opbergruimte. Voorin en achterin de deuren vakken, vakje in het dashboard, groot handschoenen kastje en bekerhouders.
De banken kunnen helemaal plat en met de bestuurdersstoel wat naar voren, passen er dan zaken als wasmachines en koelkasten in. Erg handig aangezien we tussendoor verhuisd zijn en weleens wat van Marktplaats halen.
Lage onderhoudskosten - daarover hier onder meer.
Het tijdloze design is ook echt een pluspunt. Ik vindt de auto er een stuk minder gedateerd uitzien dan zijn jaargenoten. Auto heeft mi een mooie lijn.
Interieur is voor de klasse ook mooi. Dashboard heeft een soort brede sierstrip . Itt sommige andere budget autos is hier duidelijk meer aandacht aan besteed.
Geen piepjes of krakjes uit het interieur. Is allemaal gewoon stevig en degelijk. Stuur is fijn van vorm met inkepingen voor de duimen en de veter achter het stuur voor de vingers.
Ondanks het weinige vermogen trekt hij mijn karretje met een of twee motoren erop moeiteloos en heb je amper door dat dat erachter hangt. 800 kilo aan stenen voor de tuin bleek ook nog prima te doen (al mag dan eigenlijk natuurlijk niet).
Minpunten
De remmen piepen soms echt hard bij zachtjes remmen. Als dat eenmaal gebeurt dan gebeurt dat ook de hele rit en ondanks dat de garage daar nog naar heeft gekeken, de hele boel los heeft gemaakt en weer gemonteerd (gratis trouwens). Dit went niet een blijft een irritatie punt.
De achterklep moet je openen door deze van slot te doen met een knop op de afstandsbediening of dashboard. Prima. Alleen moet je vervolgens wel je vinger er ergens tussen krijgen en met enige kracht het eerste stukje openen. Voor mij niet zoon probleem, maar mijn vriendin heeft er soms wat moeite mee.
De rugleuning van de stoelen is echt dramatisch. Geen enkele ondersteuning van de onderrug maakt dat ik hier niet langer dan anderhalf uur in kon zitten zonder serieus pijn te lijden. Ik heb dat opgelost met zon inzet stuk voor op een bureaustoel en dat maakt een wereld van verschil. Voor 1.96m is de zitting ook wat kort, maar dat is in 95% van de autos het geval.
Verbruik valt tegen. Ik rijdt rustig en nog staat de boordcomputer op 6.7l / 100 km. Niet vreselijk slecht, maar ik had beter verwacht van zon lichte auto.
Leren stuur begint los te laten. Dat is echt jammer, want dan wordt het ineens heel lelijk. Al is het nog steeds fijner in de hand dan een gewoon stuur.
Onderhoud en problemen
Direct na aanschaf merkte ik dat de auto iets naar rechts trok en dit heeft de dealer nog gratis opgelost door hem uit te lijnen en daarna is het niet meer terug geweest. Kwam geloof ik doordat er na een lekke band 1 nieuwe was gemonteerd.
Na een jaar deed de ventilatie het niet meer, de kachelweerstand maakte geen goed contact en dat is in de 1e beurt zonder het te vervangen weer gemaakt. Helaas na een klein jaar weer stuk, dus toen is die vervangen.
1e jaar: Beurt icm apk was 220€
2e jaar: uitlaat lek. Is een stukje tussen gelast bij de dealer: €100
APK (alleen lampen richten en eentje vervangen) €60
3e jaar Beurt met vloeistof wissel, nieuwe kachelweerstand en 3 nieuwe Vredestein banden laten monteren €900
Zelf heb ik er een nieuwe accu in gedaan (€65) en zo nu en dan een lampje verwisseld (€5)
Totale kosten onderhoud €1350 voor 60k km en 2.5 jaar rijden vindt ik niet te gek. Zeker niet omdat de banden het grootste bestanddeel zijn van de kosten en nog zgan zijn nu. Zelfs de 4e band (dus nieuw was bij aanschaf) heeft nog redelijk wat profiel, dus voordat daar weer kosten in zitten zijn er wel weer even verder.
Conclusie
Hele fijne auto met een bijzonder goede prijs kwaliteit verhouding. Je krijgt in vergelijking met andere auto's in het segment een volwassen auto met veel ruimte en een tijdloos design. Ze zijn ook te krijgen met cruise control (goed zoeken) en dan heb je eigenlijk een auto met alles erop en eraan.
Ik ben van plan de auto nog een jaar te rijden, zodat ik de relatief hoge kosten van de banden er een beetje uit heb en dan ga ik op zoek naar wat anders. Waarschijnlijk geen Punto meer vanwege de stoelen en het zitcomfort en omdat ik ondertussen een betere baan heb en me weer wat 'leuks' kan veroorloven.
Als ik weer puur zou gaan voor degelijkheid, dan stond een GP of Punto Evo juist wèl weer op de lijst van mogelijke kandidaten.
Fotootje volgt nog.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.