Fiat Grande Punto 1.4 16v Sport (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grande Punto 1.4 16v Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 246.000 km |
De eerste en laatste review,,.
- 246.000 km
... want vandaag ingeruild op een TwinAir? Waarom? omdat ik graag wat schade weg wilde werken, maar de kosten zouden zo astronomisch worden, dat het mij de moeite niet waard was.
En dat is jammer, want het was een fijne auto. Komt prima mee met het verkeer, onderstel houdt 'm prima op de weg en met de zesbak comfortabel stil op kruissnelheid.
Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Want je moet er tegen kunnen dat je gemiddeld 150 km minder ver op een tank komt, dan wat de fabriek aangeeft dat mogelijk is.
Mijn uitvoering had hill hold, wat in het begin af en toe in storing sprong. Oorzaak? De Remlichtschakelaar. Olie verversen? De carterplug zit niet op een logische plek, dus je moet de brug op. En als hij eruit is, komt een deel van het subframe onder de olie te zitten.
Zoals ik al zei, rijdt een Grande Punto met deze motor goed. En dat is een understatement. Want de Sport ligt heel mooi in de bochten en helt niet veel over, wanneer je even doorhaalt. En dat wil je. 95 pk is niet veel, maar wat hij ermee doet is leuk. Zeker een auto, dus, die ik zou aanbevelen.
Maar er zijn ook problemen. De afwatering van de kofferdeksel is niet optimaal, waardoor je roest kunt krijgen aan de onderkant, maar ook ter hoogte van de ruitenwisser. De kit waarmee de naden van de carrosserie zijn afgewerkt (met name die bij de kofferdeksel) drogen uit en gaan craqueleren. Het plastic is hard, ik kan nu al zeggen dat dat in een TwinAir beter voor elkaar is.
De kuipstoelen houden je prima op je plaats in snelle bochten en je zit comfortabel. Zeker met verstelbare lendensteun.
Zicht naar achteren is niet denderend, maar dat is een kwaal die niet alleen voor een Grande Punto geldt. De achterste stijl is bij heel veel auto's erg chunky, waardoor je echt blij mag zijn met een buitenspiegel aan de rechterkant.
Ik vind de Grande Punto een prachtig ontwerp. Die neus komt regelrecht van een 3200 GT. Giugiaro heeft beiden getekend en daar mogen we blij mee zijn.
Maar toch is de Grande eruit en is er nu een TwinAir. En dat is tevens mijn eerste vijfdeurs. De reden? achterin plaatsnemen in een driedeurs is en blijft een opgave. Zelfs al zijn de portieren van een driedeurs langer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.