Fiat Grande Punto 1.4 16v Sport (2006)

autoreview

Fiat Grande Punto
Fiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande Punto - interieurFiat Grande Punto - interieurFiat Grande Punto - interieurFiat Grande Punto - interieurFiat Grande Punto - interieur

Signalement

UitvoeringGrande Punto 1.4 16v Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst246.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste en laatste review,,.

  • 246.000 km

... want vandaag ingeruild op een TwinAir? Waarom? omdat ik graag wat schade weg wilde werken, maar de kosten zouden zo astronomisch worden, dat het mij de moeite niet waard was.

En dat is jammer, want het was een fijne auto. Komt prima mee met het verkeer, onderstel houdt 'm prima op de weg en met de zesbak comfortabel stil op kruissnelheid.

Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Want je moet er tegen kunnen dat je gemiddeld 150 km minder ver op een tank komt, dan wat de fabriek aangeeft dat mogelijk is.

Mijn uitvoering had hill hold, wat in het begin af en toe in storing sprong. Oorzaak? De Remlichtschakelaar. Olie verversen? De carterplug zit niet op een logische plek, dus je moet de brug op. En als hij eruit is, komt een deel van het subframe onder de olie te zitten.

Zoals ik al zei, rijdt een Grande Punto met deze motor goed. En dat is een understatement. Want de Sport ligt heel mooi in de bochten en helt niet veel over, wanneer je even doorhaalt. En dat wil je. 95 pk is niet veel, maar wat hij ermee doet is leuk. Zeker een auto, dus, die ik zou aanbevelen.

Maar er zijn ook problemen. De afwatering van de kofferdeksel is niet optimaal, waardoor je roest kunt krijgen aan de onderkant, maar ook ter hoogte van de ruitenwisser. De kit waarmee de naden van de carrosserie zijn afgewerkt (met name die bij de kofferdeksel) drogen uit en gaan craqueleren. Het plastic is hard, ik kan nu al zeggen dat dat in een TwinAir beter voor elkaar is.

De kuipstoelen houden je prima op je plaats in snelle bochten en je zit comfortabel. Zeker met verstelbare lendensteun.

Zicht naar achteren is niet denderend, maar dat is een kwaal die niet alleen voor een Grande Punto geldt. De achterste stijl is bij heel veel auto's erg chunky, waardoor je echt blij mag zijn met een buitenspiegel aan de rechterkant.

Ik vind de Grande Punto een prachtig ontwerp. Die neus komt regelrecht van een 3200 GT. Giugiaro heeft beiden getekend en daar mogen we blij mee zijn.

Maar toch is de Grande eruit en is er nu een TwinAir. En dat is tevens mijn eerste vijfdeurs. De reden? achterin plaatsnemen in een driedeurs is en blijft een opgave. Zelfs al zijn de portieren van een driedeurs langer.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.