Fiat Coupé 2.0 Turbo 16v (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Coupé 2.0 Turbo 16v |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 124.000 km |
KM-stand laatst | 132.000 km |
Bevindingen na een half jaar Fiat Coupe
- 132.000 km
Op zoek naar een eerste auto, wilde ik een mooie bolide aanschaffen. Bij de plaatselijke dealer stond een 1.8 16v fiat coupe. Gave uitstraling, maar voor mij persoonlijk niet voldoende vermogen onder de motorkap om te voldoen aan de eisen.
Daarna via marktplaats op zoek gegaan naar een coupe, bij voorkeur een 16V of 20V turbo. Verbaasd door de goedkope aanschafprijzen ben ik bij 2 auto’s gaan kijken. De lage prijzen bleken niet voor niets te zijn. Gezien de betaalbaarheid in aanschaf worden deze auto’s blijkbaar vaak aangeschaft door mensen welke geen echte ’liefhebbers’ zijn. Een auto met 200 pk voor 2500 euro, dan kan eigenlijk niet (in goede staat).
Dat heb ik geweten ook, uiteindelijk deze auto aangeschaft, waar in het begin zeer veel mis mee was. Echter was hij wel net opnieuw gespoten, en zag de lak er prima uit.
Onderdelen welke aan vervanging nodig waren in de eerste 6 maanden na aanschaf heb ik hier even opgesomt. Daarna kan ik eigenlijk pas een oordeel vellen over de rij-eigenschappen, welke nu prima in order zijn.
*Nokkenassen versleten (komt vaak voor bij de 16VT, foutje in het hardingsproces bij de fiat fabriek)
*Remschijven en blokken versleten
*Schokdempers érg zacht en veren verroest
*Olie en filter lang niet vervangen
*Remvloeistof zwart van kleur
*Actuator van de Turbo kapot
*Lekkende klepdekselpakking (oververhit, niet goed omgaan met turbo)
*Uitlaatsysteem verroest, letterlijk gaten in de buizen
*Catalysator maakte herrie
*Banden rondom aan vervanging toe
*Originele turbodruk regelaar kapot
*Kleppen moesten gesteld worden
*Multiriem en distributieriem, geleidlager en spanrol vervangen
*Nieuwe versnellingsbakolie
*Nieuwe koppeling(duur
*Nieuwe Bougies
*Nieuw Luchtfilter
Bij elkaar een goede 5.000 euro aan kosten. Dit bewijst dat een goede coupe met turbo, onder de 150.000 km, niet te koop is voor minder dan 5 a 6 duizend euro. Laat u dus NIET verleiden tot de aankoop van een goedkope Coupè met Turbo (als u een probleemloze auto verwacht).
Ik heb veel onderdelen zelf kunnen vervangen, en tegelijkertijd hiervoor een upgrade aangeschaft. Sommige onderdelen zijn nu dus niet meer origineel Fiat:
Optisch
*Zwart lederen interieur van de 16VT Plus(1994-1996)
*Nieuwe lederen hoezen voor schakelbak-handrem
*Middenconsole opnieuw laten spuiten
Rijwielgedeelte:
* 17’ originele Fiat Punto Abarth Esseesse velgen
* Bridgestone Potenza 205-45-17 RA50 banden
* OSRAV vol instelbare voor+achter dempers (Kit Sport)
* Eibach 30mm verlagingsveren
* Billstein draagarmen
* EBC ’Turbo’ geventileerde remschijven
* Ferodo remblokken
Tuning
*turbodrukmeter
*Blitz SBC-R dual solenoid boost controller (vier settings: 0.8/1.0/1.15/1.35 bar)
*Gechipt door lanciahf.eu
*Intercooler van een mitsubishi evo VIII
*2,5’ RVS uitlaatsysteem met sport catalysator (200cells)
*Origineel luchtfilterhuis met BMC sportfilter
*Brandstofpomp modificatie
*Forge Dumpvalve
Al met al op dit moment een zeer complete auto, en zeer rap met 255 pk. Bij de tuning is vooral ook gelet op veilige marges en gebruik van goede (merk) producten.
De auto zoals hij nu is +/+
*Zéér rap
*Fijne banden, veel grip
*Redelijk stug geveerd door nieuwe onderstel
*Comfortabel op vlakke wegen (snelweg)
*Stijl-icoon
*Veel bekijks
De auto zoals hij nu is -/-
*Verbruik in de stad 1:6
*Veel kraakjes, rammeltjes
*Lichte roestvorming wielkasten
*Duur in onderhoud
De Coupe is geen auto voor dagelijks gebruik, in mijn ogen. Dit door het hoge verbruik (welke sinds de tuning eigenlijk amper is toegenomen) en de straffe vering in de stad. Echter voor zondag/weekend auto is hij voortreffelijk. Ik koop er binnenkort een punto 1.2 bij voor woon-werk verkeer, dan kan de coupe in de garage overwinteren.
Als laatste wat aandachtspunten voor toekomstige eigenaren van coupe’s:
*Let op de distributieriem, moet elke 3 jaar of 40.000 km vervangen worden, anders is de kans op breken zeer groot!
*Koop een coupe van een liefhebber, met een zo volledig mogelijke onderhoudshistorie!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.