AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Fiat Cinquecento Sporting (1997)

autoreview

Fiat Cinquecento

Signalement

UitvoeringCinquecento Sporting
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf70.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na een Cinquecento 900 cc en een gewone Sporting te hebben gereden, rij ik nu een Sporting getuned door de Duitse tuner Novitec. Het resultaat is eenzelfde motor als van de 1.1 Sporting, doch met turbo. Cijfers: 105 pk bij een gewicht van 735 kg, een topsnelheid van tegen de 200 km/h (een Cinquecento bij deze snelheid wil je niet meemaken... ) en een sprintje naar de 100 km/h in 8 seconden rond. Ik heb een haat-liefde verhouding met de Cinq. Hij biedt bergen rijplezier en laat menig weggebruiker verbaast achter zich, doch kost me een vermogen aan onderhoud en brandstof (gemiddeld 1 op 10). Onderin het toerengebied valt het allemaal nog wat tegen, maar zodra de Cinq boven de vierduizend toeren uitkomt begint de fun pas echt. De turbo van Novitec gaat, letterlijk, al fluitend aan het werk en de persoon achter het lederen stuur wordt nadrukkelijk in het sportstoeltje gedrukt om medeweggebruikers verbaasd achter zich of haar te laten. Zaak is om de motor goed warm te rijden en na een lange rit is het gewenst de motor even te laten draaien om af te koelen. Oneffenheden en richels in het wegdek zijn niet te missen: de wagen is keihard geveerd. Communicatie in optima forma zogezegd. Daarnaast is hij ultralaag: en de Lotto maar denken dat u alleen in een Lamborghini Diablo genoodzaakt bent om uw boodschappen uit te laden indien u een verkeersdrempel nadert.

Qua uiterlijk is de auto redelijk ongemoeid gelaten. Hij is nog eens extra verlaagd ten opzichte van een normale Sporting. Hij heeft een Remus-uitlaat, Pirelli P5000 Drago banden, een Abarth-embleem op de voor- en achterkant, geventileerde remschijven vóór en Abarth-stickers op de flanken die inmiddels aan vervanging toe zijn. Een achterspoiler inclusief derde remlicht en een opengewerkte voorbumper met gaas erachter maken de boel compleet.

Bij de waarderingen hieronder geef ik mijn mening over mijn huidige auto, de turbo dus. Vandaar dat er achter het vakje comfort "slecht" staat. Dit wil niet zeggen dat ik het als negatief ervaar. Door de verlagingsset is het comfort nu eenmaal grotendeels verdwenen. Hij rijdt als een kart en dus fantastisch!

PROBLEMEN

Tot nu toe weinig (afkloppen...). De elektrisch bedienbare zijruit linksvoor weigerde kort geleden dienst net als momenteel de ruitensproeiers (het blijft immers een Fiat). Vlak na het inbouwen van de turbo, hield de motor bij lage toerentallen in. Dat probleem is inmiddels verholpen, al blijft de Cinq een auto met een gebruiksaanwijzing. Bij een koude motor wil hij nog wel eens afslaan en dus is het zaak hem een minuutje of twee stationair te laten lopen alvorens weg te rijden.

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren