AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Fiat Cinquecento (1993) #2

autoreview

Fiat Cinquecento (1993)

Signalement

UitvoeringCinquecento
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf75.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

auto met kop-pijn

In 2001 kocht ik een Fiat Cinquecento van eerste eigenaar. Nadat ik met de auto thuiskwam mocht ik al meteen een ernstig gebrek vaststellen: het niveau van de koelvloeistof stond (veel) te laag. De oorzaak bleek al gauw in de volgende weken: bijvullen, bijvullen, bijvullen.

Aangezien er geen lek zichtbaar was werd een bezoek gebracht aan de garage. Diagnose: koppakking kapot. Ik heb toen nog contact opgenomen met de verkoper, om tenminste een deel van de kosten te dragen, maar haalde bakzeil.

De auto binnengebracht en met het openbaar vervoer naar huis...

De volgende dag een telefoontje met erg slecht nieuws: niet alleen de koppakking, maar ook de cilinderkop zelf was gebarsten. De garagist heeft toen een total-loss Cinquecento gekocht en daarvan de complete motor overgebouwd.

Met die "nieuwe motor" liep de Cinquecento prima. Het zitcomfort was meer dan behoorlijk: ik trok er in de zomer met mijn vriendin op uit, "richting Gironde". Daar aangekomen zat het weer niet echt mee en besloten we door te rijden naar... Spaans Baskenland, ook al hadden we maar vijf (5) dagen vakantie. Ruim 3000 km op vijf dagen, je moet wel gek zijn om het met zo'n huppeldepup auto te proberen, maar de Cinquecento gaf geen krimp en wij hadden het er best naar onze zin in.

De Fiat bleek een zuinige auto, die zich gemiddeld met 5,7 liter per 100 km tevreden stelde. (1 op 17,5)

We reden in totaal zo'n 60.000km op twee jaar tijd, waarbij we alleen maar een stofhoes dienden te vervangen, een stel nieuwe bandjes en remblokken. Je zou de Cinquecento dus een "goedkope" auto kunnen noemen, ware het niet dat rond km-stand 135.000 het weerom begon te borrelen onder de motorkap: diagnose (opnieuw) een lekke cilinderkoppakking.

We hebben de Cinquecento dan maar verkocht aan een opkoper uit Polen. Eén keer motortje ruilen was ons meer dan genoeg.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (4)

Reageren