Fiat Bravo 1.9 16v Multijet 150 Sport (2008)

autoreview

Fiat Bravo 1.9 16v Multijet 150 Sport (2008)

Signalement

UitvoeringBravo 1.9 16v Multijet 150 Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 166.713 km

HEERLIJK!!

Nadat ik in oktober een vast contract had gekregen bij mijn huidige werk, mocht ik een auto uitzoeken.
Ik was al vrij zeker van welke auto ik wilde hebben, een Skoda Octavia TDI.

Maar.. onderweg naar de Skodadealer raakte m’n vriendin en ik verdwaald en eindigden we bij de Fiat dealer. Aangezien we daar zeer vriendelijk werden geholpen, hebben we maar voor een Fiat Bravo gekozen....

Goed, nou even serieus. Ik had inderdaad bijna gekozen voor een Octavia, totdat we een nieuwe Bravo zagen rijden (en dat zie je niet veel, nog steeds niet)
Wát een mooie auto is dat zeg!

Vervolgens een foldertje opgevraagd, proefritje gemaakt en allemaal opties verzonnen.
In eerste instantie wilde ik graag een Emotion uitvoering vanwege de fullmap navigatie. Maar toen bleek dat deze met een (hopeloos verouderd) duosim systeem werkt, én ik zowel een zakelijk als een privé telefoon heb en dit dus eigenlijk geen optie is, heb ik toch maar gekozen voor een Sport uitvoering.

De proefrit die ik had, was met een 115pk edizione Sport en had 17’ velgen. Hierdoor besloot ik om niet voor de 18’ velgen te kiezen aangezien deze 17’ al voldoende ’hard’ waren.

Waarom dan de 150pk?? Simpel... Er was geen sterkere motor beschikbaar, hahahaha.

Aangezien ik voor het werk ’veel’ aan het reizen ben, waren een aantal opties min of meer onvermijdelijk;

Cruise Control
Regen- Lichtsensor
Blue&Me Navigatie en Bluetooth carkit
Stoelverwarming

Verder vond ik tijdens de proefrit dat het zicht naar achteren niet optimaal was en heb ik voor de veiligheid ook maar gekozen voor parkeersensoren achter.
En, als ’laatste’, omdat het zo ’stoer’ eruitziet op een zwarte auto, privacyglass. Toen we de auto ophaalden viel het ons wel op dat het ECHT donker is, maar van binnen naar buiten is het niet echt een probleem.

Omdat het een Sport editie betreft, zijn de remklauwen rondom rood geverfd. Hierdoor ben je eigenlijk wel ’verplicht’ om het rode interieur te nemen, aangezien blauw niet meer zou passen.

Goed... vrijdag 29 februari hebben we de auto opgehaald waarna het ’ongeduldige’ inrijden begonnen is....

Eerste indruk; wat een geweldige auto! Wat een motorpotentieel!
Maar ook... wat een ongevoelige middenstand van het stuur.... wat een lichte stuurbekrachtiging...

De auto rijdt erg fijn... zelf met het voorzichtig inrijden merk je gewoon dat de auto goed op de weg ligt en dat er nog een hele hoop pretkilometers komen.

De navigatie is duidelijk en helder, maar het instellen nog ietwat omslachtig. Ik vind het ook onbegrijpelijk dat je (het spraakgestuurde) systeem niet meer kunt instellen als je aan het rijden bent.

De cruise control is fijn, maar wat ik ’mis’ is een knop waarmee je ’m op ’pauze’ kan zetten. Nu moet je dit echt forceren door even de koppeling of de rem aan te tikken.

Vanmiddag heb ik ook voor het eerst getankt en het eerste verbruikcijfer is 1:14,7 dus da’s nog helemaal niet slecht....

Update 24 maart;

Het rijden is nog steeds hartstikke fijn. Het valt me wel op dat deze auto rond de middenstand van het sturen veel lichter is. Hierdoor ben je voor je gevoel soms wel eens aan het zwabberen op de weg. Ik verwacht dat dit een kwestie van wennen is.


Alhoewel de navigatie goed werkt heb ik laatst wel een hele avontuurlijke weg naar huis gekregen. Van Genk (B) naar IJsselstein waarbij ik tot aan Valkenswaard volledig binnendoor ben gestuurd (de snelste weg is echter richting Heerlen en dan de A2 op naar Eindhoven. We hebben wel mooi van het uitzicht kunnen genieten, hahahaha.

Het inrijden is nu klaar, dus ik zal binnenkort eens wat meer richting de ’grens’ rijden, eens kijken hoe het dan blijft. Als ik nu al voel hoe de auto op de weg ligt, verwacht ik dat het wel helemaal goed komt.

Ook heb ik zowel het multijet logo vóór, als het Bravo logo achter verwijdert, dit maakt ’m in mijn ogen nóg strakker.

Update 07/07/08:

De auto is nu goed ingereden en het verbaast me nog steeds hoeveel kracht er in de auto zit. Hernemingen van 130 naar de 200 zijn geen probleem. In Duitsland op de vlakke weg een topsnelheid bereikt van 220km/u (op de teller), heuvelaf is 'ie de 240km/u gepasseerd... en nog steeds stabiel op de weg.

Er zijn intussen ook een aantal zaken geweest waaraan ik mij steeds meer ga irriteren. Hieronder staan ze kort weergegeven:

- verlichtingssensor, deze functioneert onafhankelijk van je verlichtingschakelaar. Aangezien ik altijd met m'n dimlichten aan rondrij, heeft het geen nut om het dashboard te dimmen, bij bewolking, tunnels, bomenrijen e.d. is het dus een disco aan boord.
- blue&me navigatie, ronduit irritant dat deze niet tijdens het rijden is te gebruiken (nu geen discussie starten over de verkeersveiligheid). Het systeem is spraakgestuurd, dus waarom altijd de eerste twee karakters met de toetsen te selecteren?
- blue&me navigatie, het selecteren van een stad/straat e.d kan alleen via de stuurwielbediening, als dit met de "volumeknop" kan, dan ging het allemaal weer een stuk sneller...
- mediaplayer, alleen te bedienen vanaf het stuur.... track wisselen is niet mogelijk vanaf de middenconsole. Trackweergave alleen in het display tussen de klokken in, de radio zelf blijft stug "mediaplayer" weergeven.
-mediaplayer icm navigatie, als ik wil navigeren en tijdens de ingave van het adres begint het volgende nummer te spelen, dan MOET ik 15 seconden wachten totdat de trackweergave weer uitgeschakeld is voordat ik kan verdergaan met de navigatie.

Update 17/01/2010

Inmiddels ben ik de 100K kilometers gepasseerd.. Ietsje eerder dan orgineel gepland (ongeveer anderhalf jaar eerder, hahaha)
Ik ben nog steeds iedere keer onder de indruk als ik naar de auto toeloop... wat een prachtige auto... zeker als ie net gewassen is.
Ik heb intussen wel afscheid genomen van de navigatie functie en heb voor "normaal" gebruik navigatie op m'n telefoon en voor vakanties een TomTom. Dit werkt toch stukken eenvoudiger.

Hij doet het nog steeds hartstikke goed, het algemene verbruik ligt steeds rond de 1:15, maar dat zal voornamelijk met mijn rijstijl te maken hebben, en in deze periode is de stoelverwarming erg aangenaam...


Update 29 april 2011

Het is zover, we hebben afscheid genomen... Vanwege een nieuwe baan heb ik de Fiat moeten inleveren.. Eindkilometerstand dik 166k in 3 jaar en 3 maanden.

Samenvattend, een erg fijne auto! Hij reed heerlijk, lag goed op de weg en is nog steeds bloedmooi (zeker als ie net gewassen is, wat een fantastisch lijnenspel!)

Was ie perfect? Nee, dat niet... de airco snapte het lang niet altijd, de navigatie was ruk (al dik 2 jaar niet meer gebruikt) maar al met al heb ik er echt heel erg van genoten!!
chiptunen was met de 150pk niet nodig, altijd vermogen voor handen, de hernemingen tussen de 100 en 200 (in Duitsland uiteraard) waren iedere keer weer een feest!

Ik heb het niet consequent bijgehouden, maar met mijn stevige rijstijl schommelde ik steeds rond de 1:15 qua verbruik. In een extreme periode heb ik zelfs een keer 1:20 gehaald....

PROBLEMEN

Tot nu toe nog geen probleem, maar het kan natuurlijk altijd komen.

Aangezien ik de auto nog geen 1000km heb, kan ik nog geen antwoord geven op de vraag naar de betrouwbaarheid en/of de gebruikskosten. Aangezien dit wel moet, vul ik het in met het idee ’wishful thinking’

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat als ik dit van mijn eigen geld had moeten doen, ik écht geen Italiaanse auto had gekocht. Misschien een vooroordeel, maar dan had ik gekozen voor een oerdegelijke, saaie VAG auto.

Omdat ik in de gelukkige omstandigheid ben om een lease auto uit te zoeken, kon ik het design boven de betrouwbaarheid laten gaan!

Ik zal deze review regelmatig updaten, kom dus gerust nog eens terug!

Update 07/07/08:

Intussen al best wel wat avonturen gehad.... Bij kilometerstand 11000 kreeg ik de melding ’laat controleren; motor’ en had ik bij tijd en wijle totaal geen vermogen meer (is erg spannend als je een voorrangsweg vlot wil oversteken)
Na een dag werk bleek het de debietmeter te zijn, deze is vervangen (onder garantie natuurlijk) en de problemen waren weg... voor een kleine 1000km .......

Bij kilometerstand 12000 kreeg ik de melding, ’geen ASR, geen ESP, geen Hill Holder en laat controleren; Motor’... De achteruitrijsensoren deden het niet en de bochtverlichting bleef branden als ik achteruit reed....
Weer een afspraak gemaakt om dit te laten nakijken en deze keer deden ze er twee dagen over. Uiteindelijk bleek er ’iets’ met de bedrading bij het rempedaal te zijn. Toen ik de auto weer terug kreeg hing er een sterke soldeerlucht in.....
Maar.. geen foutmeldingen meer... geen storingen...

Grappig voorval... op de terugweg uit Bosnië bij de grensovergang Slovenië - Oostenrijk ineens een hele hoop grijze rook achter de auto.... dikke vette rook...
Voorzichtig doorgereden tot aan het tankstation... getankt (moest sowieso) en olie gepeild... niks aan de hand. Toen was ook de rook weg... tot op heden niks meer gemerkt...

Update 17/01/2010;

Een weekje geleden was het ineens 45 graden boven nul... buiten.... Toen viel het mij op dat de climate control met 22 graden inderdaad vreselijk koude lucht aan het blazen was....
Uiteindelijk is de hele sensor met spiegelhuis vervangen, nu doet 'ie het weer goed.
Verder geen rare dingen meegemaakt, afkloppen!



De reden dat ik geen Fiat meer zou kiezen als volgende auto is dat Fiat geen (aantrekkelijke) auto maakt in het segment bóven de Bravo en ik verwacht dat ik wel een hogere klasse auto mag uitzoeken wanneer dit leasecontract afloopt....
Wie weet wat Fiat binnen 3 jaar op de markt brengt ;-)
Update: Vooralsnog heb ik niet veel keus... mijn huidige werkgever hanteert de simpele eis... Audi A4 TDI... ;-)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.