Fiat Bravo 1.9 16v Multijet 150 Sport (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Bravo 1.9 16v Multijet 150 Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 40.000 km |
KM-stand laatst | 62.000 km |
ERVARINGEN
- 44.000 km
Sinds een maand zijn we de trotse eigenaars van deze prachtige bolide.
Vanwege de aanschaf van een caravan zijn we op zoek gegan naar een vervanger voor onze (iets te lichte) Clio.
De shortlist bestond uiteindelijk uit de Alfa 147, de Seat Leon en de Fiat Bravo. Het moest een (sportieve) dieseluitvoering worden met uiteraard voldoende power om de sleurhut de Alpen over te krijgen.
Na een aantal proefritten uiteindelijk de keuze laten vallen op de Bravo 1.9 Multi-jet Sport van ruim een jaar oud.
Een modern ontwerp (i.t.t. de Alfa) met een mooi interieur (i.t.t. de Leon). Ook de rij-eigenschappen spraken ons erg aan: prachtige, snelle en soepele motor met een ingetogen geluid (met name op snelheid), prettige besturing (zeker in vergelijk met de Clio) en versnellingsbak.
Na nu ruim 4000 km met de Bravo te hebben gereden tijd om wat ervaringen uit te wisselen.
De auto rijdt als een dijk: een heerlijke motor en een prachtig interieur (goede materialen, geen kraakjes of rammeltjes) maken elke kilometer plezierig. Dat de snelheidsmeter overdag bijna niet af te lezen is, is een rare misser. Dit had bij de ontwikkeling van de auto toch al duidelijk moeten zijn? Het mag de pret niet drukken.
De auto is zowel rustig/relaxed als snel/sportief te berijden. Door het hoge koppel pakt hij onderin goed op, maar kun je ook doortrekken in de versnellingen (dit gaat wel ten koste van het verbruik uiteraard). Het gemiddelde verbruik ligt op 6,6 l/100 km, aldus de boardcomputer. Gezien de hoge prestaties netjes.
Het veergedrag van de auto is stevig, maar niet oncomfortabel hard. Alleen korte richels worden wat harder doorgegeven en drempels dienen wel met beleid genomen te worden om bodemcontact te voorkomen.
De stoelen zien er goed uit, zitten lekker, ook op langere afstand. De zitting had iets langer gemogen. Het stuur is ruim verstelbaar en pakt goed aan. De (been)ruimte op de achterbank valt tegen en is niet meer dan in de Clio. Voor ons geen probleem daar er zelden iemand achterin zit. De kofferruimte is groot genoeg, ondanks de ingebouwde subwoofer die wat ruimte inneemt.
Ook de uiterlijke look is mooi en sportief qua model, maar zeker ook qua aankleding van het \"sport\" model: achterspoiler, skirts, chroomlijst onder zijramen, dubbele uitlaat, verlaagd onderstel en 18\" wielen maken de auto lekker dik. Zelf heb ik de type-aanduidingen voor en achter verwijderd om het geheel nog strakker te maken.
Qua uitrusting is deze auto voor mij een topper: gescheiden climate control, cruisecontrol, alle ramen electrisch, ESP, hillholder, Blue
PROBLEMEN
- 49.500 km
De auto is netjes afgeleverd en er is geen reden geweest om de dealer te bezoeken.
Tot nu toe geen problemen gehad. Wat me wel opvalt is dat de auto bij drempels snel met de bodem aan de grond komt, voorzichtigheid is dus geboden. Soms lijk ik ook een lichte \"knak\" te horen bij het nemen van een drempel. Ik zal dit de komende tijd in de gaten houden.
Update 17-12-2008
Zoals eerder gemeld was er een "knak" te horen bij het nemen van een drempel aan de voorkant.
Het bleek dat de beschermplaat achter de rubber strip onder de voorbumper los zat, waarschijnlijk een keer te hard met een drempel in aanraking geweest. Vastgezet door de dealer (garantie) en daarmee opgelost.
Onder de ma van de bestuurdersplaats begon het nat te worden, ergens lekkage dus, maar waar? Vorige week steeds meer vocht, het leek ook wat te schuimen als ik over de mat/vloerbedekking wreef. Eraan geroken: ruitensproeiervloeistof? Inderdaad bleek de leiding naar de achterruit lek te zijn. Is door de dealer vernieuwd (garantie): probleem opgelost.
- 49.500 km
Problemen bij 53.000 km
- 53.000 km
Plotseling tijdens een rit deed de turbo niet meer mee. Met moeite nog 80 km/h te halen. De olgende dag probleem opgelost, de auto liep weer goed. Uit laten lezen bij de dealer: fout in luchtmassameter. Afspraak gemaakt voor vervanging lmm. Echter na een dag weer zelfde probleem. Lmm vervangen, leek goed te gaan, echter na een dag weer storingslampje en uitval turbo. Terug naar dealer: EGR klep vervuild en is toen vervangen. Op de weg terug van de dealer na de reparatie naar huis weer hetzelfde probleem........ggggggrrrrrrrr. Weer terug. Nu bleek het roetfilter verstopt te zijn. Is geregenereerd en nu moet het goed zijn....... De auto is nu weer 2 dagen terug en tot nu toe geen probleem meer. Hopen dat het zo blijft. Ben hiervoor in 2 weken 4 keer bij de garage geweest.
problemen bij 62.000 km
- 62.000 km
Voorop blijft staan dat de Bravo een heel fijne en mooie auto is die veel rijplezier verschaft.
Het probleem met het vermogensverlies bij 53.000 km lijkt voorgoed opgelost: hij blijft zonder haperen rijden als een trein.
Nu heeft zich een ander (moeilijk te localiseren) probleem voorgedaan: de remmen liepen (wisselend erger en minder erg) aan, vooral te voelen als de auto tot bijna stilstand werd geremd. Bij rem loslaten stond hij wel "ineens" met een schokje stil. Voelde alsof de handrem iets was aangetrokken.
Bij de 60.000 km beurt zijn de remmen losgehaald en schoongemaakt, echter zonder resultaat. Daarna de auto weer teruggebracht naar de dealer: remklauwen gereinigd en nagekeken. Zou goed moeten zijn. Voordat ik weer thuis was weer hetzelfde probleem........grrrrrrrrrrrrr. Gelijk weer terug, met de monteur gereden, die toen ook zag en begreep wat het probleem was: hoofdremcylinder werkt niet goed, moest vervangen worden.
Moest besteld worden, maar bleek niet in Nederland voorradig. Moest uit Italie komen. Na 5 dagen leenauto (nieuw Grande Punto) stond de Bravo weer klaar.
Tot nu toe (1000 km verder) geen remproblemen meer gehad. Het lijkt dus opgelost.
Hoewel het een heel fijne en mooie auto is begin ik wel te balen van de frequente bezoeken aan de dealer (7 keer in een half jaar).
Maar eens kijken hoe het verder gaat.
Ook een 60.000 km-beurt voor 500 euro, waarbij, behalve de remmen reinigen, geen extra werkzaamheden zijn verricht vind ik behoorlijk aan de prijs
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.